- PROTTO: Desatero profíka
- Tendr na nejlepší copy roku 2024
- 25 top freelancerů: o AI (3. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o životě (2. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o byznysu (1. díl rozhovoru)
- Co (ne)čtu. 3 × 13 osobních tipů na knihy
- Born for Robinson: jak si užít Chorvatsko bez lidí i signálu
- Jak vlít radost do žil a klid do duše
- Mio Dio Pandemio! Desatero zkoušek nové koronavíry
- Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
- Když má one man show 31 lidí
- Co mě lekce tenisu naučily o mém penisu
- 11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding
- A vítězem ilustrátorské soutěže se stává…
- Jak se mstíme na dětech
- Ufff! Konečně jsem vydal knihu: ORBIS TWEETUS
- Odlož mobil. Prožij si Vánoce s mraze(ní)m v zádech
- Zlo na devět? „ŽIVOTOPIS“. Jak ho napsat, aby vyčníval
- Jak napsat direct e-mail
- Nesnesitelná lehkost prodeje
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web – 2. díl
- Jobovy zprávy v současných nabídkách jobů: česko-český překladový slovník inzerátů
- Namalujte mi obrázek. Dám vám za to svou knihu gratis
- 5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
- Jak mít 6 milionů zobrazení na Facebooku. V jeden den
- Magnet na zákazníky? Našel jsem ho na pláži
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Jak pejsek s kočičkou vařili web
- Naučte se říkat „NE“. To jediné vás posune
- Jak si najít pláž na Bali, kde budete úplně sami
- 33 knih pro (pracovní) inspiraci – 2. díl
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
- 7 blogů, které budu sledovat v roce 2015
- 50 věcí, které jsem (ne)udělal v roce 2014. A co z toho plyne
- Jak změnou homepage zvýšit konverzní poměr o 39 procent za 30 dní
- Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
- Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
- MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
- MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“
- MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“
- Češi – národ cedulek
- Soutěž o 5 audioknih „Pište jako copywriter“
- Pohřeb sloganu: za 12 minut cestou busem ze Slatiny
- Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
- Brief zdarma
- 9 nesmyslů, které NIKDY nepište
- Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
- „Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
- Facebook kampaň z říše snů: 94,6% míra konverze!
- 7 dní o vodě vás nastartuje víc než všechny pilulky světa
- Karkulku milují. Ale kupují od Vlka
- Jak chytit flow za 30 minut
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Odhalil jsem zázračnou formuli na úspěch!
- SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého
- Desatero online marketéra
- Každej slušnej člověk ví, že…
- 33 knih pro (životní) inspiraci
- Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?
- 50 věcí, které udělám v roce 2014
- Proč by měl mít copywriter děti?
- Ty Volvo! Tak se dělá virál: 1x Van Damme, 2 kamiony, 16 dní a 54 milionů zhlédnutí
- Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu
- Nedá pokoj, až tam vleze: Zeigarnik effect
- Jedna říše. Dvě tváře. Tři oříšky
- Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
- Tajná laboratoř ze Zlína
- Moje první povídka. A hned erotická
- Praha – Brno – Zlín – Ostrava
- Orgasmus u fabriky: o čem píšu, když píšu o běhání
- 5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook
- Co asi tak na vašem webu hledají...
- MÁM ZÁŽITEK. Díl první: Když se vaše copy vznáší 4 metry vysoko
- Co se stane 31. srpna? A co pak 2. září?
- Jak vytvořit web za tři hodiny
- 3 věci, co mě ser... trápí
- OVACOPI!!!
- Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast
- Love is all around
- Když prodává strach
- Dvakrát piš, jednou odesílej
- The Best of 2012
- „Co teď dělat?“
- Šifra mistra copywritera
- Copy Camp – 24. 11. 2012
- 33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
- Úterky s Viktorem
- Jak psát direct e-mail
- Pište jako pornomagnát
- Nejlepší brněnský copywriter
- České dráhy vypisují výběrové řízení na copywritera
- 33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
17. 10. 2013 — 754 OTTOSLOV
Toto je text 15. kapitoly z druhého dílu mého e-booku Pište jako copywriter. Pro případ, kdy stále váháte a celý e-book zdarma jste si na mé homepage ještě nestáhli.
Testimonialy. Ohlasy. Přímá vyjádření vašich zákazníků. A nejlépe těch spokojených.
Ohlasy zákazníků jsou jedním z nejméně vytěžených triků online marketingu v českém prostředí. Zatímco anglicky psaný internet je zahlcen články o tom, jak vám správně umístěné testimonialy na webu zvednou prodeje, u nás kolem toho zatím jen opatrně našlapujeme.
Tak nějak tušíme, že to asi funguje, ale systematicky se tomu nikdo nevěnuje.
Tím pádem nejsou k dispozici ani konkrétní české případovky, které by přesvědčily ostatní. Tak tam teda nějaký ten ohlas dáme… zazní většinou. A nějaké ty ohlasy na web teda jdou.
Jenže testimonialy se netahají jako králíci z klobouku kouzelníka Pokustóna.
Je to dlouhodobá dřina. Na tom se musí trochu zamakat.
Diamanty jsou věčné
Aby testimonial fungoval, je dobré se držet nějakého plánu. Třeba tohoto:
-
Buďte v něčem dobří. Pokud jste, tak se hned nenaparujte a mějte trochu trpělivosti. Napřed si spokojené zákazníky musíte „vyrobit“. Teprve pak přejděte k bodu 2.
-
Požádejte, ale nenavádějte. Napište jim prosbu, ale neříkejte, co mají psát. Jediné, čím je uklidněte, je rozsah: stačí vám opravdu dvě tři věty. Jejich pocit z vaší služby.
-
Nebojte se upravovat. Vlastní slova zákazníků jsou diamanty, ale ty se taky napřed brousí. Odstraňte gramatické chyby, nadbytečná slova a zpřehledněte „tok“ textu.
-
Uveďte co nejvíce info. Tedy vždy celé jméno, ne jen „pí. Nováková“. Určitě i přesné město. Pokud jde o firmu, tak uveďte „hodnost“ autora ohlasu (ředitel, oblastní manažer...) a název společnosti – ideálně i s logem. A reálná fotka zákazníka je super.
Nemusím vám asi připomínat, že každý testimonial, který si na web dáte, musíte mít od dotyčného schválen.
Nikdy si testimonialy sami nevymýšlejte ani je nepište za druhé. Pointou je nezaměnitelný jazyk a argumenty konkrétního člověka.
Co se týče množství, vyznávám spíše variantu „méně drahokamů, ale pečlivě vybroušené“. Nicméně jsou oblasti, kde přibývající kvanta ohlasů udělají své. Ideálně asi cestovky či velké e-shopy.
A ještě dvě věci.
Zaprvé: nebojte se vyřazovat a selektovat. Ne každý ohlas, který získáte, vám pomůže přesvědčit další zákazníky. To, že jste ohlas získali, mu nedává automatické právo na zveřejnění.
Zadruhé: nebojte se někdy zařadit ohlas, který není 100% pozitivní a pochvalný. Třeba máte specializovanou službu, která nepokrývá určité oblasti. Testimonial to jasně sdělí, budoucí zákazník ví, co (ne)čekat a ještě sbíráte plus body za upřímnost.
Kam s ním? A jak dlouhý?
Pro umístění testimonialu neexistuje žádné dogma.
Ale zkuste to takto: vyberte ten „nej“ ohlas a dejte ho na homepage (do boxu). Pokud je delší, uveďte jen začátek – s dokončením na další stránce. Tam pak budou i další.
Pokud máte složitější strukturu služeb, určitě testimonialy třiďte podle kategorií. A umístěte (relevantně) všude, kde zákazník váhá a přemýšlí, jestli vám dát peníze.
A teď nejčastější otázka: Jak má být ohlas dlouhý? Inu… přesně tak, aby plnil účel.
Brněnský právník Jiří Helán mi pro Ottocopy poslal ohlas, který je delší, ale krácením bych nutně přišel o nějaké argumenty pro závěr „Otto je profesionál, kterého...“ – takže jsem ho na web dal celý:
Když si po dvou letech čtu texty, které pro nás Otto vytvořil, jsem neustále nadšený. Za jeho největší přidanou hodnotu ale považuji, že nás naučil s texty pracovat. Za jedny peníze jsme tak dostali nejen skvělé texty na web, ale i obrovskou zkušenost a spoustu know-how, které využíváme denně při e-mailové komunikaci, úpravách webu nebo vytváření nabídek. Otto je profesionál, kterého mohu všem jen doporučit. Nevěříte? Pošlete mu e-mail.
Někdy ale krátit musíte. Třem testimonialům na mindless.cz byl v šabloně nemilosrdně určen omezený prostor. Když jsem dostal původní text jednoho z nich:
Karel je ztělesněná tvůrčí energie, chrlič skvělých konceptů a poctivý dříč při jejich předávání týmu. Už při prvních schůzkách mi prostě udělal díru do hlavy, jak přemýšlet o brand buildingu a marketingu. Při dalších setkáních a školeních se to jen potvrdilo, v nejlepším slova smyslu.
Bylo nutno vzít copy mačetu a sekat na kost, aby design webu zůstal designem:
Karel je chrlič skvělých konceptů. Už při prvních schůzkách mi udělal díru do hlavy – jak přemýšlet o značkách a marketingu.
A jaký je maximální rozsah testimonialu? Žádný. Pokud budete mít dvacet řádků napumpovaných adrenalinovým příběhem o tom, jak jste nějakému zákazníkovi vytáhli trn z paty, tak je klidně použijte všechny.
Ale to má k dispozici opravdu jen málokdo.
Proto se raději držte pravidla tří čtyř vět – co nejkonkrétnějších vět, které nepůsobí jako instantní pochvala na cokoli.
comments powered by Disqus