- PROTTO: Desatero profíka
- Tendr na nejlepší copy roku 2024
- 25 top freelancerů: o AI (3. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o životě (2. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o byznysu (1. díl rozhovoru)
- Co (ne)čtu. 3 × 13 osobních tipů na knihy
- Born for Robinson: jak si užít Chorvatsko bez lidí i signálu
- Jak vlít radost do žil a klid do duše
- Mio Dio Pandemio! Desatero zkoušek nové koronavíry
- Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
- Když má one man show 31 lidí
- Co mě lekce tenisu naučily o mém penisu
- 11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding
- A vítězem ilustrátorské soutěže se stává…
- Jak se mstíme na dětech
- Ufff! Konečně jsem vydal knihu: ORBIS TWEETUS
- Odlož mobil. Prožij si Vánoce s mraze(ní)m v zádech
- Zlo na devět? „ŽIVOTOPIS“. Jak ho napsat, aby vyčníval
- Jak napsat direct e-mail
- Nesnesitelná lehkost prodeje
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web – 2. díl
- Jobovy zprávy v současných nabídkách jobů: česko-český překladový slovník inzerátů
- Namalujte mi obrázek. Dám vám za to svou knihu gratis
- 5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
- Jak mít 6 milionů zobrazení na Facebooku. V jeden den
- Magnet na zákazníky? Našel jsem ho na pláži
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Jak pejsek s kočičkou vařili web
- Naučte se říkat „NE“. To jediné vás posune
- Jak si najít pláž na Bali, kde budete úplně sami
- 33 knih pro (pracovní) inspiraci – 2. díl
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
- 7 blogů, které budu sledovat v roce 2015
- 50 věcí, které jsem (ne)udělal v roce 2014. A co z toho plyne
- Jak změnou homepage zvýšit konverzní poměr o 39 procent za 30 dní
- Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
- Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
- MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
- MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“
- MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“
- Češi – národ cedulek
- Soutěž o 5 audioknih „Pište jako copywriter“
- Pohřeb sloganu: za 12 minut cestou busem ze Slatiny
- Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
- Brief zdarma
- 9 nesmyslů, které NIKDY nepište
- Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
- „Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
- Facebook kampaň z říše snů: 94,6% míra konverze!
- 7 dní o vodě vás nastartuje víc než všechny pilulky světa
- Karkulku milují. Ale kupují od Vlka
- Jak chytit flow za 30 minut
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Odhalil jsem zázračnou formuli na úspěch!
- SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého
- Desatero online marketéra
- Každej slušnej člověk ví, že…
- 33 knih pro (životní) inspiraci
- Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?
- 50 věcí, které udělám v roce 2014
- Proč by měl mít copywriter děti?
- Ty Volvo! Tak se dělá virál: 1x Van Damme, 2 kamiony, 16 dní a 54 milionů zhlédnutí
- Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu
- Nedá pokoj, až tam vleze: Zeigarnik effect
- Jedna říše. Dvě tváře. Tři oříšky
- Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
- Tajná laboratoř ze Zlína
- Moje první povídka. A hned erotická
- Praha – Brno – Zlín – Ostrava
- Orgasmus u fabriky: o čem píšu, když píšu o běhání
- 5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook
- Co asi tak na vašem webu hledají...
- MÁM ZÁŽITEK. Díl první: Když se vaše copy vznáší 4 metry vysoko
- Co se stane 31. srpna? A co pak 2. září?
- Jak vytvořit web za tři hodiny
- 3 věci, co mě ser... trápí
- OVACOPI!!!
- Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast
- Love is all around
- Když prodává strach
- Dvakrát piš, jednou odesílej
- The Best of 2012
- „Co teď dělat?“
- Šifra mistra copywritera
- Copy Camp – 24. 11. 2012
- 33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
- Úterky s Viktorem
- Jak psát direct e-mail
- Pište jako pornomagnát
- Nejlepší brněnský copywriter
- České dráhy vypisují výběrové řízení na copywritera
- 33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
Jak psát direct e-mail
15. 8. 2012 — 709 OTTOSLOV
Než pošlete další spam do světa, zkuste se nad tím krátce zamyslet. Nebo i trochu déle. Nebo si rovnou přečtěte 9 rad, aby vaše zpráva neskončila v koši.
1. Nepodceňujte subject
Je to první text, který uživatel vidí. Název firmy máte už vedle u odesílatele, tak se v předmětu neopakujte. Raději překvapte chytlavým sloganem nebo slovní hříčkou, vystihující jeden konkrétní bonus z vaší zprávy.
Pozor na diakritiku – napřed si ověřte, že se u došlých zpráv správně zobrazí i v subjectu. Pokud ne, musite pro predmet psat bez hacku a carek.
2. Zapomeňte pozdravit
Ano, čtete dobře. Na úvod e-mailu si zakažte škrobené Vážený pane Nováku..., nepokoušejte zdvořilé Dobrý den, milý zákazníku..., nepřivolávejte neúspěch ani jemnějšími pokusy o uvítací výbor. Všechno smrdí klasickou obchodní korespondencí. Blé.
Uživatelé vám budou věnovat tak 5 sekund pozornosti (nefanděte si, že víc). Nedovolte jim (za)přemýšlet, že čtou reklamu: ihned před očima zamávejte červeným šátkem.
Vše totiž...
3. ...rozhoduje headline!
Hned na úvod. Jakmile není dostatečně velký, zajímavý, originální a s konkrétním příslibem, vzbuzujícím zvědavost číst dále... tak už prohráváte na body, sotva zápas (o pozornost čtenáře) začal.
Bez kvalitního eye-catching nadpisu budete po zbytek e-mailu už jen dýchavičně (a většinou marně) honit to, co jste na začátku neudělali. Pokud už nejste dávno v Koši. Přitom jste chtěli jenom slušně pozdravit, že?
Otestujte si na sobě, která verze vás láká pokračovat ve čtení:
Vážený zákazníku,
léto nám sice pomalu končí, ale vy byste si na svou last minute dovolenou měli...
nebo:
Tchýně se na Makarské zase spálila!
Říkala jsem jí, ať si do tašky přibalí aspoň faktor 30. Ale ona ne, že prý...
4. Nepište rozvláčně
Nepřešlapujte v textu na místě jako můj synek, když se mu chce na malou. Nechoďte kolem horké kaše, jako když se mu chce na velkou. Hned v prvních dvou (max. třech) krátkých odstavcích ať je vymalováno.
O co jde, proč si to mám pořídit a jak mi to zlepší život/náladu/příjmy/vizáž/dobrý pocit ze sebe sama?
Nepopisujte to ze své perspektivy (pak jen mylně vysvětlujete zcela nepodstatné detaily), ale řešte problémy/touhy/přání/komplexy těch, kterým píšete!
Jinak se nedivte, že máte response rate 0,01 % (správně, ta setina jsou vaši dva kolegové z kanclu od vedle, kteří zkouší, zda ten objednávkový link funguje).
5. Personalizujte, personalizujte, personalizujte!
To je hudba budoucnosti. Využijte informací o klientech a naučte se používat výhody personalizovaných zpráv. Jistě, bude to pro vás práce navíc. Vyplatí se.
Správně umístěné jméno nebo konkrétní údaj či graf o zákazníkovi zmůže daleko víc, než dvacet superlativů o novém supr čupr dupr ultra super giga luxus... é, o čem to vlastně šla řeč?
Personalizace je asi nejvíc podceňovaný marketingový fígl dneška.
6. Buďte vtipní
Nebo aspoň nebuďte nudní... Zkuste se překonat. Sami si vzpomeňte, jak reagujete na zoufale zaměnitelné newslettery a tuny obchodní nabídek. Nikdo nechce číst sucharské texty od sucharů.
Mám pro vás tip: neberte se (při psaní) tak vážně. No a co, je to jen e-mail, bože! Budou ho číst lidé. Ocení, když bude napsán normálním jazykem – a ne (na)dutou reklamštinou v post mortem marketingové křeči.
7. Pestrost a linky
Každý slušný textový editor má tlačítka, která byste měli používat. O boldu snad nemusím nic říkat. Obrovskou sílu mají nadpisy (i k jednotlivým odstavcům). Výhody služby/produktu/akční nabídky vizuálně nejlépe ukážete v
- několika
- jasných
- odrážkách
Samozřejmostí musí být příkazy „Insert – Hyperlink“. Za neprolinkované věty „...najdete na našich stránkách wéwéwé.mojeskvelafirma.cz...“ by měl být nějaký hodně škaredý UX trest.
8. Call to action!!!
To budu opakovat do omrzení. Mele se o tom pořád... a pořád přistávají v mé schránce „dajrekt ímejly“, které raději vystřelit na Měsíc. Proč se celý text o něco snažit, když mě na konci nikdo nevyzve k tanci?
Na konci zprávy VŽDY (opakuji: V.Ž.D.Y.) veďte čtenáře jako školáka za ručičku a jasně mu ukažte, co má kde udělat. Velký font, zelená tlačítka, linky, rázné copy a dvakrát zopakovaná výzva. Zde až tak moc nelaškujte s kreativitou. Ticho, nerušit: tady se rozhoduje.
Pokud chybí výzva k akci, prohráli jste. Tečka.
9. Přečtěte si tento článek znovu.
A pak ještě dvakrát. Než pošlete další spam do světa... zkuste se prostě nad ním krátce zamyslet.
Díky, můj Thunderbird vám bude vděčný.
comments powered by Disqus