PROTTO: Desatero profíka – 2. díl

21. 1. 2025 — 1366 OTTOSLOV

10 kroků, které změní vaše texty na PROdejní tobogán.

 

 

Úvodní díl tohoto seriálu jste doufám viděli. 

Jestli ne, tak si ho přečtěte jako první.

Ať máte kontext a základ PROfesionální přípravy.
 

V dnešním pokračování už řešíme samotné psaní.

Tedy kroky 4 až 6. 

Ano, veškeré obrázky v článku jsou od DALL-E (přes ChatGPT 4o). Ne, nejsou dokonalé. Ano, stačí to takhle. 

 

Pořádně se PROtáhněte… tááák… a jdeme na to:

 

 

4. PRObuď

Klíčové slovo: POZORNOST

 

Pointa:

Máte na to tři sekundy. Spíš míň. Musíte zaujmout, přilákat oči a mozek čtenáře. PROjevte se jinak než ostatní. 

 

Víc info:

Pozornost je nová měna. 

A když ji nezískáte rychle, jste out. 

Každý den se na člověka (nežijícího v jeskyni) valí proud gigabajtů.

Tisíce zpráv, článků, notifikací, videí, obrázků, reklam, grafů, návodů, koláží, bannerů… Peklo.

Žijeme v digitálním informačním smogu. 

No jo… ale vy chcete, aby si v něm všimli právě vás. 

Jak to uděláte? Nadpisem!

Ten musí být jak první rána v boxu – svižná, přesná, na čelist.

Potřebujete headline, který:

  • překvapí

  • zasáhne

  • donutí číst dál

Ať čtenář zastaví scrolování, povytáhne obočí, začne přemýšlet.

 

Jak na to:

Tipů a rad existují stovky. 

Vybírám tři z nich:

1. Otevřená otázka
Nelze na ni odpovědět prosté „ano/ne“ – díky tomu nadpis čtenáře provokuje k dalším představám.

– Jak zvýšíte prodeje o 40 % díky jedné větě?

– Co kdyby vaše texty měly jiskru a styl?

– Jaký levný trik může zničit váš byznys?

 

2. Mluvte k nim
A ne o sobě. Takže žádné „Naše nejlepší produktová řada“ nebo „Připravili jsme… blablabla“. Otočte fokus na ně:

– Váš produkt je skvělý, ale nikdo ho nekoupí 

– 10 tajemství, které vám o XYZ rodiče neřekli

– Proč už nebudete potřebovat jiný mixér

 

3. Malujte textem
Vykreslete jim v hlavě obraz. Může být tajnosnubný nebo zcela konkrétní. Hlavně ať je imaginativní. Nechte je snít.

– Míň slov, víc prodejů. Matematika copywritingu

– Zapněte si šaty, které roky obdivujete jen ve skříni

– Představte si vaše jméno na obálce bestselleru

 

Headline je jako sirka.

Malá (textová) věc, která zapálí celé (marketingové) ohniště. 

Detailnější návod na tvorbu chytlavých nadpisů probíráme v COPY MASTERCLASS.

 

 

Vylaďte, navažte, propojte

Dejte si extra záležet na celém úvodním textu.

Jen samotný headline vám nikdy celou bitvu nevyhraje. 

Kritickým bodem je prvních pár vět. Musí navzájem ladit na stopro.

Má to být jak Tinder na první dobrou. Vše spolu musí hrát. 

Stačí jeden blbý krok (= věta) v perexu... a už nad vámi visí palec a swipe left.

Přijde vám to drsné? 

Vítejte v digitálním marketingu.

 

 

Bacha na:

Nepřehánějte to s clickbaitem.  

Lidi nejsou hloupí. Rychle poznají, když je taháte za nos. 

Pokud se nadpis nehodí k dalšímu obsahu, neuděláte si z nich přátele. A dlouhodobě budete jen za kretény. 

Neslibujte steak, když pak servírujete toast. 

Je to holt umění: být v headlinech odvážný, trefný, poutavý… 

… a zároveň působit lehce, přirozeně a souznět s celým textem.

Tohle školy neučí. Tak to teď trénujte.

Bankovní účet vám poděkuje.

 

 

 

5. PRObodni

Klíčové slovo: EMOCE
 

Pointa:

Miřte do černého. Objevte hlavní emoční spínač – a PROražte racionální krunýř zákazníků. Mluvte k jejich srdci a pocitům. 

 

Víc info:

Logika prodává? Jasně, jasně. A teď tu o Budulínkovi.

V reálném světě prodávají emoce.

Lidé chtějí něco cítit. 

Když čtou text, mají se (podvědomě) zasmát, dojmout, naštvat, inspirovat, vzrušit, odhodlat. Whatever.

Můžete své copy ládovat fakty a argumenty jak panímáma husu… 

… ale když text nebrnkne na správnou strunu, máte jen sbírku zvadlejch slov. 

Nelze házet kamínky do moře a čekat, že z toho bude (prodejní) tsunami.

Představte si proto vaše marketingové texty jako šíp.

Emoce jsou pak kovová špička.

A díky tomuto ostrému hrotu prorazíte rozumové brnění čtenáře.

 

Jak na to:

Neexistuje jeden správný postup. 

Ale zkuste třeba tohle:

Zaprvé: IDENTIFIKACE

Ujasněte si: jaký je hlavní emoční trigger vašich zákazníků? 

Bezpečí? Vitalita? Sex? Závist? Svoboda? Lenost? Uznání? Hrdost? Dobrodružství? Lakota? 

Jen u toho pozor na vlastní projekce. 

Není to o tom, jak to máte vy – ale co oni. 

 

Zadruhé: KONKRETIZACE

Nikdy nezůstaňte u obecné podoby spínače.

Převeďte ho do konkrétních motivujících příběhů.

Prodáváte kurzy angličtiny? Pište o komunikačních trapasech na dovolené.

Nabízíte fitness tréninky? Pište o pohledu do zrcadla (po měsíci dřiny).

Propagujete jógu pro seniory? Pište o klientce, která poprvé obejmula vnoučata bez bolesti ramen.

Obecniny neprodávají. Konkrétní story ano.

 

Zatřetí: VIZUALIZACE

Vaše slova se musí dotknout jejich smyslů. Co nejdřív.

Řekněme, že prodáváte přírodní kosmetiku. Tuctový text by zněl:

„Naše produkty neobsahují parabeny.“ Aha. A co jako?

Vy ale text chcete otevřít třeba takto:

„Proč dáváte na svou kůži to, co byste nikdy nesnědli?“

 

Imaginace je klíč k rozvibrování emocí. 

A emoce jsou klíčem k peněžence.

Přijde vám to drsné? Vítejte v digit… jo, víme.

 

 

Ten základ už vlastně máte

Tak nevařte z vody. Není třeba.

Využijte domácích úkolů, které jste dělali v úvodních krocích prvního dílu.

Máte nastudovanou cílovku (1), vcítili jste se do ní (2), díky tomu objevili hlavní benefity produktu (3).

A poté, co jste si chytře otevřeli dveře jejich pozornosti (4), jim zabodáváte emoční šíp do srdce (5).

Obrazně, samozřejmě.

A vždy eticky, prosím. 

 

 

Bacha na:

Hra s emocemi je dvojsečná zbraň. 

Kdo moc tlačí na pilu, sám se pak pořeže.

Takže s citem.

Dejte lidem prostor, aby si emoce (po přečtení vašeho textu) vytvořili sami.

Nevnucujte jim, co a jak mají přesně cítit. 

Emoce jsou někdy jako chilli: správná špetka je skvělá, půlka sáčku spálí celé jídlo.

Vaším úkolem je kořenit tak akorát.

Přiměřeně, přiměřeně… 

Je to řemeslo. Zlepšíte se v něm jen praxí.

 

 

 

6. PROlom

Klíčové slovo: OBAVY

 

Pointa:

Lidé pochybují a váhají. Rozptylte jim obavy dřív, než je dostanou. PROkažte důvěryhodnost: fakta, důkazy, garance. 

 

Víc info:

Všichni jsme trochu podezřívaví. Není divu. 

Falešné recenze, podvodné e-shopy, zázračná řešení…  

Váš zákazník se možná už tolikrát spálil, že mu teď v hlavě křičí sirény:

„Bacha, past! Co když je to (další) podvod? Co když to bude (zase) na hovno?“

Prostě má plnou hlavu pochybností.

Vaším úkolem je teď jeho strachy sfouknout jak svíčku.

Jasně, že vy víte, že váš produkt je nejlepší na světě.

Ale oni to nevědí. 

Tak jim dokažte, že jste důvěryhodní.

Jinak nakoupí u někoho, kdo jim obavy rozprášil dřív než vy.

 

 

Jak na to:

Tohle není žádná Amerika.

Jde o základní věci. Stačí na ně v textu nezapomenout.

– Reference. Stále velmi mocný (a podceňovaný) prodejní nástroj. 

Lidé důvěřují lidem. Ukažte jim, že nejsou první, kdo se rozhodli. Testimonialy, případové studie, reálné příběhy.

– Důkazy/certifikáty. Máte nějaké ocenění, certifikát, štempl? 

Šup s tím na web/socky/banner. Jako jasný důkaz, že to máte ověřeno i odbornou autoritou.

– Garance/záruky. Když nemáte co ztratit, snáze se rozhodnete. 

„Zkouška zdarma na 30 dní.“ – „Záruka vrácení peněz.“ – „Pokud nebudete spokojeni, nic neplatíte.“ 

– Fakta/čísla. Náš mozek tohle prostě miluje. 

„Doporučuje nás 98 % zákazníků." Zdůrazněte výhody pomocí tvrdých dat. Má to punc důvěryhodnosti.

 

A klidně pište i o slabých stránkách. 

Nebo o tom, co váš produkt neumí. Nebo pro koho služba není vhodná.

Tahle přiznání v textu jen posilují vaši autenticitu.

 

 

„Tak jak teda? Emoce, nebo rozum?!“

Asi takhle.

V tomto šestém kroku (schválně) krmíme vědomé ratio. 

To je pyšné a rádo se chlubí kontrolou nad situací. 

Tak mu ji dopřejte: reference, fakta, záruky.

Ale často k rozhodnutí dojde už předtím – na emoční (podvědomé) úrovni v prvních větách textu. Viz kroky 4 a 5. 

Nicméně hlava tohle nepřizná. A potřebuje to „své” zdůvodnění.

Nevadí. Stačí, že vy víte, jak to funguje.

Rozum se nažral, konverze zůstala celá.

A spokojení jsou všichni.

 

 

Bacha na:

Nikdy nejděte do žádných polopravd. 

Pokud něco slíbíte, musíte to doručit. 

Jinak je konec důvěry.

A pak pozor na (neúmyslné) vytváření nových obav – ve snaze je vyvrátit.

Modelový příklad: 

„Nebojte se, váš balík nepřijde poškozený.“ 

Co si člověk okamžitě představí? Zničený obsah zásilky.

Vždy pozor na negativní slova.

Mají velkou moc. Kterou často nechcete.

 

 

 

 

Tak tohle je to psaní

Docela zábava, ne?

V druhém díle Desatera jsme probrali základní fázi ostré tvorby prodejní textu.

Teď si to zaslouží pauzu. Jak vy, tak váš text.

 

V závěrečném díle se k němu budeme opakovaně vracet – a pořádně na něm vyšívat. Až se potit budete.

Tam se totiž dělí dobré texty od těch fakt PROpracovaných.

A vy už teď žádné jiné nechcete.

Dobré texty nechte ostatním. 

Ty špičkové se naučíte tvořit třeba v našlapané COPY MASTERCLASS.

 

Pusťte si videopozvánku:

 

 

 

 

 

Čas od času vám zdarma pošlu rady, tipy
a know-how

Díky! Poslal jsem vám mail. Zkontrolujte
si inbox – nebo případně i spam složku.