- PROTTO: Desatero profíka
- Tendr na nejlepší copy roku 2024
- 25 top freelancerů: o AI (3. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o životě (2. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o byznysu (1. díl rozhovoru)
- Co (ne)čtu. 3 × 13 osobních tipů na knihy
- Born for Robinson: jak si užít Chorvatsko bez lidí i signálu
- Jak vlít radost do žil a klid do duše
- Mio Dio Pandemio! Desatero zkoušek nové koronavíry
- Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
- Když má one man show 31 lidí
- Co mě lekce tenisu naučily o mém penisu
- 11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding
- A vítězem ilustrátorské soutěže se stává…
- Jak se mstíme na dětech
- Ufff! Konečně jsem vydal knihu: ORBIS TWEETUS
- Odlož mobil. Prožij si Vánoce s mraze(ní)m v zádech
- Zlo na devět? „ŽIVOTOPIS“. Jak ho napsat, aby vyčníval
- Jak napsat direct e-mail
- Nesnesitelná lehkost prodeje
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web – 2. díl
- Jobovy zprávy v současných nabídkách jobů: česko-český překladový slovník inzerátů
- Namalujte mi obrázek. Dám vám za to svou knihu gratis
- 5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
- Jak mít 6 milionů zobrazení na Facebooku. V jeden den
- Magnet na zákazníky? Našel jsem ho na pláži
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Jak pejsek s kočičkou vařili web
- Naučte se říkat „NE“. To jediné vás posune
- Jak si najít pláž na Bali, kde budete úplně sami
- 33 knih pro (pracovní) inspiraci – 2. díl
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
- 7 blogů, které budu sledovat v roce 2015
- 50 věcí, které jsem (ne)udělal v roce 2014. A co z toho plyne
- Jak změnou homepage zvýšit konverzní poměr o 39 procent za 30 dní
- Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
- Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
- MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
- MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“
- MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“
- Češi – národ cedulek
- Soutěž o 5 audioknih „Pište jako copywriter“
- Pohřeb sloganu: za 12 minut cestou busem ze Slatiny
- Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
- Brief zdarma
- 9 nesmyslů, které NIKDY nepište
- Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
- „Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
- Facebook kampaň z říše snů: 94,6% míra konverze!
- 7 dní o vodě vás nastartuje víc než všechny pilulky světa
- Karkulku milují. Ale kupují od Vlka
- Jak chytit flow za 30 minut
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Odhalil jsem zázračnou formuli na úspěch!
- SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého
- Desatero online marketéra
- Každej slušnej člověk ví, že…
- 33 knih pro (životní) inspiraci
- Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?
- 50 věcí, které udělám v roce 2014
- Proč by měl mít copywriter děti?
- Ty Volvo! Tak se dělá virál: 1x Van Damme, 2 kamiony, 16 dní a 54 milionů zhlédnutí
- Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu
- Nedá pokoj, až tam vleze: Zeigarnik effect
- Jedna říše. Dvě tváře. Tři oříšky
- Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
- Tajná laboratoř ze Zlína
- Moje první povídka. A hned erotická
- Praha – Brno – Zlín – Ostrava
- Orgasmus u fabriky: o čem píšu, když píšu o běhání
- 5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook
- Co asi tak na vašem webu hledají...
- MÁM ZÁŽITEK. Díl první: Když se vaše copy vznáší 4 metry vysoko
- Co se stane 31. srpna? A co pak 2. září?
- Jak vytvořit web za tři hodiny
- 3 věci, co mě ser... trápí
- OVACOPI!!!
- Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast
- Love is all around
- Když prodává strach
- Dvakrát piš, jednou odesílej
- The Best of 2012
- „Co teď dělat?“
- Šifra mistra copywritera
- Copy Camp – 24. 11. 2012
- 33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
- Úterky s Viktorem
- Jak psát direct e-mail
- Pište jako pornomagnát
- Nejlepší brněnský copywriter
- České dráhy vypisují výběrové řízení na copywritera
- 33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
10 chyb, které děláte pořád…
28. 3. 2014 — 570 OTTOSLOV
... a ne a ne si to zapamatovat. A není to tím, že jste nechodili do školy. Prostě jen nepíšete slohové práce každý den. Ztrácíte cvik. Neznáte pravidla.
Povědomý text?
Přesně takto začínal můj post z roku 2010.
Byl to test, v němž mnozí prošli pouze se ztrátou nějaké té češtinářské kytičky.
Tak si dáme druhý díl, ne?
Návod na práci s testem (včetně vyhodnocení) máte v prvním díle.
Jdeme na to.
1. 17letá
Chodili spolu z čisté lásky… ale i tak by měli umět česky. Filip si odváděl za ruku 17letou Hanku. Ta tedy nebyla „17tiletá“, ani „17 letá“, nedejbože „17ti letá“. Nejpřirozenější zápis je samozřejmě „sedmnáctiletá“. I whisky, třeba. A 15letá je též pitelná.
2. Fobie
V tom tajemném karpatském hradu sice strašááá… ale ze strašidel můžete mít maximálně fobii. Nikoli fóbii. Ó, jak hrozné zjištění! Ale je to tak. A krátké „o“ dodržujte také ve slovech jako persona, mikrofon, pardon, šampon či garderoba. Jó?
3. Přihlaste se
Pořádáte kurzy, semináře či školení? Nebo máte na svém webu alespoň nabídku k odběru newsletteru? A jakým slovesem k tomu vybízíte? „Přihlašte se“? A myslíte to vážně? Tak to, prosím, okamžitě opravte. Háček nad „s“ tam nepatří.
4. Mítink
Brief už je na stole, latte chladne, accounti nervózně čekají… a ten meeting ne a ne začít. No budiž. Ovšem ani pokud přijde třeba dvacet CEO, tak žádný míting nikdy nezačne. Jen mítink. Tohle chce při psaní zkrátka trénink. Nikoli tréning. Kapišto?
5. Nonstop
Zdravíme Michala Davida! I když idol mnoha našich spolužáků to ve své slavné árii tak krásně odsekává… věřte mi, že Míša nechce žít non-stop. Ani non stop. On chce prostě žít nonstop. Napište „non stop“ a budete pro mě jen pouheeej disko-cvok.
6. Kyjev
A teď zprávy ze zahraničí. Název „Kijev“ použijte, pokud budete psát seminárku o té slavné sovětské letadlové lodi. Nebo pohlednici z Františkových Lázní. Ale zápis hlavního města Ukrajiny je v českém jazyce tvrdý: Kyjev. Však je tam teď taky pěkně dusno.
7. Himálaj
Posuneme se dále na východ. Jedete do Himálaje? Cajk, to je 2. pád. Ovšem 1. pád jednotného čísla je pouze a jen Himálaj – nikoli Himálaje. Množné číslo tohoto slavného pohoří neexistuje. A ano, čárka je fakt nad tím prvním „a“. Divné, ale pravdivé.
8. 7–17 hodin
Jedna z nejčastějších chyb ever. Znáte z mnoha vývěsek na dveřích obchodů. Když máte otevřeno třeba od sedmi do pěti, tak šetřete mezerami a nepište „7 – 17 h“, ale „7–17 h“. Platí pro všechny jednoslovné výrazy. Třeba „rychlík Praha–Ostrava“.
9. Dvoudenní
Můžete si dát klidně dvojitého panáka. Ale když jich bude víc a noc se krapet protáhne, tak nás doma manželky nepochválí za dvoudenní flám – ne dvojdenní. Ovšem na hotel lze jít s kamarádem na dvojlůžkový i dvoulůžkový pokoj. Bože, ta Příručka…
10. 37 °C
To byl tehdy pařák, fuj, paní Kropáčková… No už aby tu byly ty tropy. V Klementinu to letos určitě zase vystoupá na takových dobrých… ééé… jak to přesně napsat… Že by 37°C? Ne. Tak třeba 37° C? Taky špatně. Za číslem je mezera, za stupněm už ne.
Nonstop fobie z dvoudenního mítinku v Himálaji
Tak jak jste v testu dopadli? Máte 10 bodů? Nebo 10 chyb?
Nemám tam někde chyby já?
A který další kiks z našeho mateřského jazyka nemůžete vystát zrovna vy?
Něco mi říká, že materiálu na třetí díl je stále dost a dost.
Čeština je tak krásná!
comments powered by Disqus