- PROTTO: Desatero profíka
- Tendr na nejlepší copy roku 2024
- 25 top freelancerů: o AI (3. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o životě (2. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o byznysu (1. díl rozhovoru)
- Co (ne)čtu. 3 × 13 osobních tipů na knihy
- Born for Robinson: jak si užít Chorvatsko bez lidí i signálu
- Jak vlít radost do žil a klid do duše
- Mio Dio Pandemio! Desatero zkoušek nové koronavíry
- Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
- Když má one man show 31 lidí
- Co mě lekce tenisu naučily o mém penisu
- 11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding
- A vítězem ilustrátorské soutěže se stává…
- Jak se mstíme na dětech
- Ufff! Konečně jsem vydal knihu: ORBIS TWEETUS
- Odlož mobil. Prožij si Vánoce s mraze(ní)m v zádech
- Zlo na devět? „ŽIVOTOPIS“. Jak ho napsat, aby vyčníval
- Jak napsat direct e-mail
- Nesnesitelná lehkost prodeje
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web – 2. díl
- Jobovy zprávy v současných nabídkách jobů: česko-český překladový slovník inzerátů
- Namalujte mi obrázek. Dám vám za to svou knihu gratis
- 5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
- Jak mít 6 milionů zobrazení na Facebooku. V jeden den
- Magnet na zákazníky? Našel jsem ho na pláži
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Jak pejsek s kočičkou vařili web
- Naučte se říkat „NE“. To jediné vás posune
- Jak si najít pláž na Bali, kde budete úplně sami
- 33 knih pro (pracovní) inspiraci – 2. díl
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
- 7 blogů, které budu sledovat v roce 2015
- 50 věcí, které jsem (ne)udělal v roce 2014. A co z toho plyne
- Jak změnou homepage zvýšit konverzní poměr o 39 procent za 30 dní
- Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
- Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
- MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
- MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“
- MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“
- Češi – národ cedulek
- Soutěž o 5 audioknih „Pište jako copywriter“
- Pohřeb sloganu: za 12 minut cestou busem ze Slatiny
- Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
- Brief zdarma
- 9 nesmyslů, které NIKDY nepište
- Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
- „Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
- Facebook kampaň z říše snů: 94,6% míra konverze!
- 7 dní o vodě vás nastartuje víc než všechny pilulky světa
- Karkulku milují. Ale kupují od Vlka
- Jak chytit flow za 30 minut
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Odhalil jsem zázračnou formuli na úspěch!
- SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého
- Desatero online marketéra
- Každej slušnej člověk ví, že…
- 33 knih pro (životní) inspiraci
- Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?
- 50 věcí, které udělám v roce 2014
- Proč by měl mít copywriter děti?
- Ty Volvo! Tak se dělá virál: 1x Van Damme, 2 kamiony, 16 dní a 54 milionů zhlédnutí
- Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu
- Nedá pokoj, až tam vleze: Zeigarnik effect
- Jedna říše. Dvě tváře. Tři oříšky
- Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
- Tajná laboratoř ze Zlína
- Moje první povídka. A hned erotická
- Praha – Brno – Zlín – Ostrava
- Orgasmus u fabriky: o čem píšu, když píšu o běhání
- 5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook
- Co asi tak na vašem webu hledají...
- MÁM ZÁŽITEK. Díl první: Když se vaše copy vznáší 4 metry vysoko
- Co se stane 31. srpna? A co pak 2. září?
- Jak vytvořit web za tři hodiny
- 3 věci, co mě ser... trápí
- OVACOPI!!!
- Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast
- Love is all around
- Když prodává strach
- Dvakrát piš, jednou odesílej
- The Best of 2012
- „Co teď dělat?“
- Šifra mistra copywritera
- Copy Camp – 24. 11. 2012
- 33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
- Úterky s Viktorem
- Jak psát direct e-mail
- Pište jako pornomagnát
- Nejlepší brněnský copywriter
- České dráhy vypisují výběrové řízení na copywritera
- 33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
18. 11. 2012 — 1171 OTTOSLOV
A je tu konec. Po prvním a druhém díle... přichází většinou třetí. A poslední. Závěrečných 11 rad už bude copywritingová vyšší odborná.
Nastražte uši: tady to smrdí konverzemi a tučným balíkem od klientů. Poletíte na Ibizu!
Já byl už v září... jo, bylo to fajn.
1. Chtějte detaily
Při získávání podkladů od klienta buďte vždy jako nepříjemná vosa.
Vyžadujte co nejvíce konkrétních příkladů a faktů – jak, kdy, kde, s kým, kdo, co a proč u nich nakupuje/objednává službu.
Jak přesně produkt funguje. S čím se (ne)dá kombinovat. Proč má na sobě toto XYZ. Čemu to pomáhá. Jak probíhají reklamace. Na co se zákazníci ptají. Co je odrazuje. Čeho se obávají...
Promýšlejte všechny scénáře. Zaměřte se na ty nejčastější – a vpleťte je do příběhu textu.
2. Pozor na jazyk
Nepřebírejte od zadavatele jeho firemní hatmatilku.
Vy musíte mít zdravý odstup. A neustále prověřovat: opravdu je tento obrat srozumitelný? Neznamená toto slovo i něco jiného? Mluví se takto vůbec mezi lidmi?
Zapomeňte i na nóbl exkluzivní obraty – působí směšně.
Vždy si posypte hlavu klávesnicí, když váš text začne olizovat pompa.
A nikdy neužívejte textové klišé (ani v nouzi!), pokud k provařenému obratu nepřidáte něco navíc.
3. Vše rozdělujte
Chcete čekat, až vám dlouhé copy začne trhat grafik?
Bez slitování sekejte vše nadbytečné z původních návrhů – a finální text ještě sami rozvrhněte do co nejmenších dílů.
Máte opravdu přesvědčivou zajímavost, ale text zbytečně natahuje? Šup s ní do samostatného boxu (s lákavým titulkem, samozřejmě).
Je tu něco, co by měl uživatel dále vědět, ale nikam se to moc nehodí? Vyřešte to odkazem do highslidu.
Vizuální rozdělení textu ovšem není samospása, pokud z homepage zapomenete vyhodit 80 % textu.
4. (Ne)konverzní linky
Napsali jste: pro objednání klikněte zde – a máte s call to action hotovo? To prostě nestačí.
Nesouhlasím sice s marketéry–světáky, že v lincích nemají slova klikněte a zde vůbec co dělat, ale určitě můžete být svůdnější.
Použijte konkrétní příslib, co na uživatele čeká:
Klikněte zde a získáte návod prověřený mnoha odborníky
Objednejte si tuto knihu, která změní váš vztah
Ano, zašlete mi tuto brožuru zdarma
(Tip: nebojte se používat „tuto, tento, tyto...“. Podtrhujete tím jedinečnost produktu i celého aktu nákupu – tady a teď.)
A pozor: ani sebelepší copy v linku nebude fungovat, když ho zařadíte příliš brzy – pokud jste předtím nevyložili všechny karty na stůl.
5. Ach, ty titulky!
O tvorbě krátkých podmanivých nadpisů se dají psát dlouhé (rozvláčné) eseje.
Tři konkrétní rady:
- Obecniny musí z kola ven. Titulek je příliš důležitý na to, abyste v něm používali obecně zaměnitelná slova. V headlinu prosím vždy konkrétně, vždy k věci.
- Nechybí vám tam sloveso? Často vidím nadpisy, které jsou jen gramatickou rozcvičkou – a copywriter (byl-li poblíž) zapomněl pokračovat. Akci dělají slovesa.
- Nalaďte a nedopovězte. Lidská zvědavost je mrška a nedá pokoj, dokud nezná odpověď. Šikovně zvolená otázka či nakousnuté jablko nechť je vaší zbraní.
Zvládnout dobrý (fungující) titulek je pro copywritera asi stejně důležité, jako pro sprintera rychle zareagovat na startovní výstřel.
Připravím o tom speciální post.
6. Použijte trychtýř
Neutopte uživatele v možnostech. Jinak vám „zamrzne“.
Hlavu ať si láme před regálem v Globusu s deseti druhy omáček – a ne na vašem webu. Pište ve formátu známého konverzního trychtýře:
Na homepage či v rozcestníku rozevřete celý vějíř služeb.
Na hlavní microsite již řešte jen to, co je třeba.
Dole na stránce pouze jasná akce.
Že to zní banálně? Řada webů o této banalitě neví zhola nic.
7. Výhody, ne produkty
Dobrá rada nad zlato: produkt berte jen jako přestupní stanici.
Sice ho detailně poznejte... ale pak ho, probůh, v copy detailně nepopisujte.
Na stránce vám nepomůže text jako z webového banneru (šetrný fén s ionizací za 799 Kč), ale jasně formulované benefity, které na čtenáře/ky čekají ihned poté, co dokončí nákup:
I když spěcháte, spolehněte se na vždy perfektně lesklé vlasy bez krepatění – díky praktické ionizační mřížce, která redukuje nepříjemnou statickou elektřinu.
A před rychlým odchodem z koupelny vás nezdrží ani úklid – samonavíjecí kabel fénu XYZ to udělá za vás během vteřiny.
Přesvědčí vás ke koupi text výše nebo tady toto:
- ionizační mřížka
- samonavíjecí kabel
- odnímatelný filtr
- 2200 W, 370 g
?
Jste prodavači benefitů, ne samotných produktů!
8. A kde je důvěra?
Už jste vyladili homepage, pečlivě otextovali další stránky, přidali jednotlivým produktům sexy popisky... a nákupní košík pořád zeje prázdnotou. Sakra, proč?
Protože se vás zákazníci bojí.
Neví, kdo jste. Netuší, zda existujete. Nemají se čeho chytit. Nebudou kupovat od cizích.
Usnadněte jim to: představte celý tým. Nebo přidejte fotku vaší kanceláře/vašeho zázemí. Pečlivě popište kontakty. Přidejte mapu s přesným zaznačením („Kde nás najdete“) a vstřícným popisem cesty (autem/MHD/jinak). Nezapomeňte na link z justice.cz.
A nejlépe přidejte testimonial – ale to je na samostatný článek (ano, bude).
9. Milujte svého grafika
Nebo s ním buďte alespoň kamarádi.
Pokud nemáte firemního kolegu přímo po ruce (díky, Honzo!), snažte se s ním alespoň přes e-mail či telefon často komunikovat.
Vždy se zajímejte o prvotní wireframe, návrhy vizuálu, grafické rozložení prvků.
Pak komentujte první šablony. Ptejte se na vše, co není přehledné a intuitivní.
Pokud to nebude zcela jasné nyní vám, tak návštěvníkům budoucího webu už tuplem ne.
10. Kdo si počká...
Dobré věci vznikají pomalu. Třeba víno. Nebo meruňkovice. Ležák si taky dává načas.
Inspirace je jasná: nechte své skvělé copy (chvíli) u ledu.
Pokud vás tlačí klient, dejte mu takový termín, který počítá s „ledovou“ fází. I když je tlak na dodání největší, počítejte alespoň s jedním „volným“ dnem. Text musí zrát.
Kontrolujte po sobě copy, když jste nejvíc fresh. Já to mám jednoznačně dopoledne. Uvidíte chyby, které jste tam večer ještě neměli...
Schválně, zkuste to.
11. Wordem to nekončí
Ale teprve začíná. Neusněte na copywritingových vavřínech jen proto, že vám klient schválil texty.
O vaše drahocenná písmenka se ještě svede tuhý boj.
Mockrát jsem si již trhal vlasy, když jsem viděl výsledek. Nepadnoucí šablona, nepochopení s programátory, pozdější úpravy od klienta, špatné rozdělení slov, necitlivé přidání dalšího obsahu, zapomenutý bold, neodsazené odstavce...
Vždy kontrolujte zapracování textu, opravujte chyby a trvejte na svém!
Kdybych to nedělal, nemám si co dát do referencí.
Bonusová rada: klikněte zde
Přečtěte si zkrácený životopis C. C. Hopkinse.
Týden rozhovorů se zemědělci vás naučí víc než rok ve školní lavici.
Nemusíte hned pálit vlastní VŠ diplom... ale čerpejte inspiraci z mainstreamu a průměrnosti.
Choďte na pivo mezi lidi. Poslouchejte jejich hovory, slovník, jazyk. Bavte se s nimi. Sledujte jejich způsob přemýšlení. Zalistujte si občas Bleskem. Nevyhýbejte se trapasům. Jezděte MHD.
...protože prostí lidé tvoří většinu populace – a textař, který vidí do této skupiny, má větší šanci uspět při komunikaci s nimi.
Nezapomeňte, že většina lidí si myslí, že je jiná, než většina lidí. Už chápete, jak vytvořit killer copy?
Ještě tu mám Marka Twaina, který vám chce něco říct. A jeho slovy bychom to asi celé zakončili:
I have never let my schooling interfere with my education.
Celý copy seriál pěkně pohromadě:
33 rad, jak být lepší copywriter – 1. část
33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
33 rad, jak být lepší copywriter – 3. část
comments powered by Disqus