- PROTTO: Desatero profíka
- Tendr na nejlepší copy roku 2024
- 25 top freelancerů: o AI (3. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o životě (2. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o byznysu (1. díl rozhovoru)
- Co (ne)čtu. 3 × 13 osobních tipů na knihy
- Born for Robinson: jak si užít Chorvatsko bez lidí i signálu
- Jak vlít radost do žil a klid do duše
- Mio Dio Pandemio! Desatero zkoušek nové koronavíry
- Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
- Když má one man show 31 lidí
- Co mě lekce tenisu naučily o mém penisu
- 11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding
- A vítězem ilustrátorské soutěže se stává…
- Jak se mstíme na dětech
- Ufff! Konečně jsem vydal knihu: ORBIS TWEETUS
- Odlož mobil. Prožij si Vánoce s mraze(ní)m v zádech
- Zlo na devět? „ŽIVOTOPIS“. Jak ho napsat, aby vyčníval
- Jak napsat direct e-mail
- Nesnesitelná lehkost prodeje
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web – 2. díl
- Jobovy zprávy v současných nabídkách jobů: česko-český překladový slovník inzerátů
- Namalujte mi obrázek. Dám vám za to svou knihu gratis
- 5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
- Jak mít 6 milionů zobrazení na Facebooku. V jeden den
- Magnet na zákazníky? Našel jsem ho na pláži
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Jak pejsek s kočičkou vařili web
- Naučte se říkat „NE“. To jediné vás posune
- Jak si najít pláž na Bali, kde budete úplně sami
- 33 knih pro (pracovní) inspiraci – 2. díl
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
- 7 blogů, které budu sledovat v roce 2015
- 50 věcí, které jsem (ne)udělal v roce 2014. A co z toho plyne
- Jak změnou homepage zvýšit konverzní poměr o 39 procent za 30 dní
- Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
- Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
- MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
- MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“
- MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“
- Češi – národ cedulek
- Soutěž o 5 audioknih „Pište jako copywriter“
- Pohřeb sloganu: za 12 minut cestou busem ze Slatiny
- Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
- Brief zdarma
- 9 nesmyslů, které NIKDY nepište
- Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
- „Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
- Facebook kampaň z říše snů: 94,6% míra konverze!
- 7 dní o vodě vás nastartuje víc než všechny pilulky světa
- Karkulku milují. Ale kupují od Vlka
- Jak chytit flow za 30 minut
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Odhalil jsem zázračnou formuli na úspěch!
- SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého
- Desatero online marketéra
- Každej slušnej člověk ví, že…
- 33 knih pro (životní) inspiraci
- Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?
- 50 věcí, které udělám v roce 2014
- Proč by měl mít copywriter děti?
- Ty Volvo! Tak se dělá virál: 1x Van Damme, 2 kamiony, 16 dní a 54 milionů zhlédnutí
- Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu
- Nedá pokoj, až tam vleze: Zeigarnik effect
- Jedna říše. Dvě tváře. Tři oříšky
- Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
- Tajná laboratoř ze Zlína
- Moje první povídka. A hned erotická
- Praha – Brno – Zlín – Ostrava
- Orgasmus u fabriky: o čem píšu, když píšu o běhání
- 5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook
- Co asi tak na vašem webu hledají...
- MÁM ZÁŽITEK. Díl první: Když se vaše copy vznáší 4 metry vysoko
- Co se stane 31. srpna? A co pak 2. září?
- Jak vytvořit web za tři hodiny
- 3 věci, co mě ser... trápí
- OVACOPI!!!
- Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast
- Love is all around
- Když prodává strach
- Dvakrát piš, jednou odesílej
- The Best of 2012
- „Co teď dělat?“
- Šifra mistra copywritera
- Copy Camp – 24. 11. 2012
- 33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
- Úterky s Viktorem
- Jak psát direct e-mail
- Pište jako pornomagnát
- Nejlepší brněnský copywriter
- České dráhy vypisují výběrové řízení na copywritera
- 33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
13. 11. 2015 — 1111 OTTOSLOV
„Bohušu, ty piješ?“ Tož jasné. Sem tam. Ale žádné patoky. Piju to, co si vypálím. Takovú tu domácí… meruňkovicu.
A něco vám řeknu.
Když jsem pálenku letos dělal asi desátým rokem… zjistil jsem zajímavou věc.
Že stejným způsobem tvořím i své texty.
No fakt.
Všechno dnes ukážu – krok po kroku. Ale musím vás vzít na výlet.
K nám. Na vesnici. Do Brumovic. Za humna.
Tam to celé začíná.
Jak vypálit meruňu, červa, text i rybník súsedovi
LEKCE 1 – Musíte mít z čeho brát
Tohle lidi neradi slyší.
Ale z hovna se prostě ten bič plete hodně špatně.
Je to tak: musíte mít kvalitní základ, aby výsledek stál za to.
Skvělý byznys uděláte nejčastěji se skvělým produktem. Skvělou meruňkovici uděláte nejčastěji z krásných velkých sladkých meruní.
Ideální je, když takový velký meruňkový sad prostě vyženíte.
Z nějakých vysokooktanových meruněk podél prašné silnice ze země nikoho (a všech) to samozřejmě můžete zkusit taky.
Ale možná to nebude ono.
Možná ta meruňkovica nebude tak dobře vonět. Možná časem nic nezíská, ale spíš tratí. Nebo bude pořád stejná – stejně průměrná.
I texty se pálí (píšou) daleko lépe pro službu či produkt, který něčím vyniká, je zajímavý, osobitý – prostě svůj.
A ne pro generické „cosi cosi“, ze kterého je cítit akorát obchodnický kalkul „levně koupit, draze prodat“ – ale už nic víc za tím.
Jednoduchá matematika.
Poučný závěr z první lekce: Kde nic není, ani smrt nebere.
LEKCE 2 – Musíte to celé posbírat
Není třeba ohýbat hřbet před vrchností.
Ale v ovocném sadu zapomeňte na své ego či zásady. Teď jste služebníci. Sbíráte všechno do máču.
Chce to trochu moral.
Meruňky, ty pyšné oranžové královny, dozrávají přesně ve chvíli, kdy vaši kamarádi zevlují na koupáku a prolévají se prázdninovým pivíčkem.
Zatímco vy jak debilové jezdíte v tom vedru s kolečkem:
Cítíte z té fotky 36,9 °C ve stínu? Já bohužel jo.
Sem, tam. Sem, tam. Sem, tam. Sem, tam. Sem, tam. Normální galeje.
A ke klientovi vlastně taky jedu s kolečkem. Pomyslně, samozřejmě…
Sbírám podklady – as máč as possible.
Nikdy nevíte, která meruňka/informace/fakt/argument vám ve výsledku udělá ten zázrak. Teď není čas ohrnovat nos – potřebujete všechny.
Pěkně je do těch sudů rozšmelcujte:
Na tu motyčku mi nesmí nikdo sáhnout.
A proč je dobré se sehnout pro každou informaci?
David Ogilvy pročítal tři týdny materiály k Rolls-Roycu, než tam objevil větu, která pak stála v titulku nejslavnějšího inzerátu na automobil.
Každý zkušený kreativec vám potvrdí, že nápady se musí vysedět.
Tak si dejte pozor, ať vůbec máte na čem sedět.
Poučný závěr z druhé lekce: Těžko na cvičišti, lehko na bojišti.
LEKCE 3 – Musíte to nechat vykvasit
Tahle fáze není pro netrpělivé.
Meruně jsou posbírané, na jednom místě – a začíná klid. Zdánlivý.
Tady jsou ta moje děťátka. Každé z nich má dobře přes metrák:
V garáži je jim nejlíp. Tma, chlad, klid... a traktorek.
Ale ne že dáte ruce v bok a máte fajront.
Já třeba ty sudy chodím poslouchat. Podle (pro)bublá(vá)ní poznáte, zda a jak to pracuje. Občas sudy otevřu a zjistím, jak si máč stojí.
Třeba tento si stojí už velmi obstojně. Krása vesmírná:
Nejenom poslouchám, ale taky k nim čichám.
Čas na vykvašení ovoce v sudu se překvapivě kryje s časem, který na vykvašení textů v klidu potřebuji já.
Plus mínus 2–3 týdny. Jak kdy.
Probírám data, rovnám si je v hlavě, vracím se k nim, hledám souvislosti… prostě kutám.
Jantar taky nenajdete na ulici; musíte se k němu prokopat. To chvíli trvá.
Ano, pravda, nejlepší nápady často přichází jakoby mimoděk – po probuzení, na procházce, v sauně, při sprše či umývání nádobí.
Ale nemají z čeho vzniknout, když si napřed do mozku k tomu nenahrajete všechna příslušná data.
To je známá věc.
Poučný závěr z třetí lekce: Hned se ani pes nevysere.
LEKCE 4 – Musíte to dobře vypálit
Tak určitě.
Jenže já pálit neumím. Je to alchymie. Ve škole jsme to nebrali.
Tohle je know-how, které si rád koupím od někoho, kdo se tomu věnuje už léta.
Naše meruňky pálíme v Hruškách.
Jamalalicha i paprťála, chánua, chánua, džalala, džalala-a…
Jediné, co vím, je to, že se nemá „pálit na žida“ (jinak to bude mít nepříjemný alkoholový ocas). A pak si ještě pohlídat „vyskočku“ (jinak to bude nepitelné).
Možná to tak nějak odpovídá znalostem, které máte o copywritingu vy. Taky víte, že headline je megadůležitý a že text musí končit výzvou k akci.
Jenže funkční texty na web už nenapíšete. Stejně jako já dobrý alkohol nevypálím.
Pak nám zbývají tři možnosti:
- „Posrat si to podle svýho“ – jak se říká.
- Naučit se to pořádně – což potrvá léta.
- Nechat to udělat profíka – bude to hned.
Čím dál tím víc – v různých situacích – volím třetí možnost.
Život letí jako splašený a nemám čas se učit všem novým kouskům. Tak jdu za odborníkem.
Ten totiž poslední roky strávil tím, že každý den dělal své řemeslo.
Stejně jako já to svoje.
Poučný závěr ze čtvrté lekce: Cvik dělá mistra.
LEKCE 5 – Musíte to dát koštovat
U nás na lontu se tomu říká „košt“.
Ve městě se tomu říká spíš „kontrola“.
A ve velkoměstě všichni říkají „feedback“.
Ale je to jedno a to samé.
Když si hotovou pálenku přivezete, tak demižony vyskládáte před garáž, ujistíte se, že se dívá soused a zálibně zmáčknete spoušť – tááákhle:
Letos 88 litrů. Předloni 146 l. Dělám si zásoby. Nésu blbé.
No jo. Jenomže kdo rozhodne o tom, jestli ta meruňkovica je fakt epes rádes?
Zabírají ta procenta v kalíšku i na druhé? Jak jim to teče? Chutná, chutná? Léčí?
To samé máte s texty. Můžete je vyladit až do nebe… ale jak v reálu fungují na lidi, pro které jste je vlastně psali?
Musíte to otestovat.
Do té doby jsou to jen vaše dohady, odhady, záhady a vize, iluze, haluze.
Na tom se výborně staví hrady z písku; méně dobře už konstantní byznys v černých číslech.
Ale dobrá zpráva: texty můžete kdykoli přepálit (přepsat) – a otestovat znovu.
U pálenky máte jen jeden pokus.
Poučný závěr z poslední lekce: Doma není nikdo prorokem.
„A jak teda vypálím ten rybník aj súsedovi?“
To byla přece šifra.
Za „rybník“ si dosaďte vytoužené zákazníky. A za „súseda“ pak tvář vašeho nejbližšího konkurenta.
A když si na web/do newsletteru/pro letáky vypálíte poctivé texty, tak jak se pálí poctivá kořalka… tak vám ten byznys bude zrát jako víno.
Jedna a jedna jsou dvě.
Ono to podnikání zase nebude úplná operace mozku.
Myslete i na své zdraví
Jo, a toho červa vypálíte nejlíp tak, že si každé ráno dáte malouška.
Zdroj: http://img.ceskatelevize.cz/specialy/hvezdamehosrdce/photo/filmovehlasky...
„Nic mňa nebylo a teď je mi ešte líp!“
Jak říkáš, Bohušu. Je to lék.
Ale dobrého pomálu.
comments powered by Disqus