Šifra mistra copywritera

13. 12. 2012 — 390 OTTOSLOV

Dlouholetý správce muzea Jacques Saunière se vpotácel klenutou chodbou do Velké galerie. Zamířil k nejbližší malbě, kterou uviděl. Třiasedmdesátiletý muž se zachytil pozlaceného ...

...Caravaggiova rámu takovou silou, až se mistrovské dílo uvolnilo ze stěny a Saunière se pod tíhou obrazu zhroutil naznak.

Přesně podle jeho očekávání se nedaleko s hromovým zaduněním zavřela ocelová brána a zablokovala vstup. Parketová podlaha se zachvěla. Kdesi v dálce se rozezvučelo poplašné zařízení.

Správce ležel chvíli bez hnutí a lapal po dechu. Ještě pořád jsem naživu. Vylezl zpod obrazu a rozhlédl se kolem sebe, kam by se mohl ukrýt.

Děsivě blízko se ozval hlas: „Nehýbej se.“

Správce strnul, jak byl – vkleče na všech čtyřech – a pomalu otočil hlavu.

Pouhých pět metrů od něho, hned za uzavřenou bránou, na něj ocelovou mříží shlížela obrovská útočníkova.......................................

 

Chcete číst dál, že?

Nedivím se.

Úvodních 110 slov z Brownova slavného románu The Da Vinci Code má přesně ten neodolatelný drive, od kterého nemůžete odtrhnout oči.

Každé–další–slovo–vás–nutí–číst–to–další–a–další.

Ano, toto je detektivka a vy potřebujete psát prodejní copy... ale princip je stejný. No dobře, podobný. Velmi podobný.

Až vám dojde copywriterský dech, múzy si vezmou dovolenou a kreativně budete na nule, přečtěte si tuto ukázku z první strany Šifry mistra Leonarda (cituji zde překlad Zdíka Duška z roku 2003).

Studujte jednotlivá slova. Jejich řazení. Funkční adjektiva. Účinek, jaký na vás věty mají – a proč.

Co na tom, že Danu Brownovi vydržel dech maximálně do kapitoly č. 52 a celá druhá polovina knihy už šla do kytek.

Vy nepotřebujete napsat text o 511 stranách.

 

Potřebujete napsat jen skvělý úvod

Zhroutil naznak...

...lapal po dechu...

...kam by se mohl ukrýt...

...pouhých pět metrů od něho...

 

Cítíte to?

Tu tělesnou blízkost slov? Tu jasnou konkrétnost, která nakopne fantazii každého? Je děsivě blízko...

 Vsadím se, že máte vlastní oblíbené knihy, která vás vtáhly hned na první stránce. Vracejte se k nim. Třeba už dnes večer. Pod lampou. Pročítejte si jejich úvody. Inspirujte se jimi:

  • Pište příběh (produktu).
  • Začněte konkrétním detailem (služby).
  • Vzbuďte ve čtenářích zájem o další děj (čti: benefity).

Uživatelé klikají z titulky dále do webu se stejnou motivací, s jakou čtenáři otáčí první stránku v knize. Chtějí vědět, jak to pokračuje.

A vy ne?

Tak šup sednout k počítači – a napsat napínavou copy detektivku na homepage.

Jen žádné mrtvoly, pane komisaři.

comments powered by Disqus

Čas od času vám zdarma pošlu rady, tipy
a know-how

Díky! Poslal jsem vám mail. Zkontrolujte
si inbox – nebo případně i spam složku.