Co asi tak na vašem webu hledají...

27. 8. 2013 — 541 OTTOSLOV

Právě čtete devátou kapitola z 1. dílu mého e-booku "Pište jako copywriter". E-booky budou zdarma ke stáhnutí na mém webu. Za týden.

 

9. PRIORITY

Co asi tak na vašem webu hledají...

 

Toto mě vždy spolehlivě vytočí:

Když přijdu na web kvůli informaci, kterou tam zjevně spolu se mnou hledá i 90 % dalších návštěv... a všichni tam bloudíme jako Alenka za zrcadlem.

O čem mluvím?

 

Příklad č. 1: utopit se v menu

Mám to z domu pěšky deset minut na brněnský bazén na Kraví hoře. Rád tam chodím plavat přes den – a potřebuji vědět, kdy je co nejvíce drah volných (bývají často rezervovány).

Takže jsem vždy kliknul na kravihora-brno.cz... a začal hledat.

Rozpis drah byl totiž schován v menu, k němuž vedla cesta tak, abyste ji do další návštěvy webu spolehlivě zapomněli.

Na bazénu ale šli po letech do sebe – nebo jim někdo ukázal jejich Google Analytics – a už na homepage svítí aktuální rozpis drah.

Teď je radost jít na jejich web! Jeden klik a vím, na čem jsem. Chci si jen dráhy zjistit a jít.

(Šlo by to samozřejmě pod tabulkou vylepšit odkazem "rozpis drah na tento týden" – aby mě jen jediný další klik dělil od druhé nejhledanější informace. A suchý nadpis Rozpis drah 25 m bazén bych nahradil přátelštějším: Pojďte si zaplavat! Podívejte se na volné dráhy v bazénu.)

Ale v zásadě samozřejmě chválím. Skvělý krok – dát volné dráhy hned na oči.

 

Příklad č. 2: vylézt až k otvíračce

Potřeboval jsem před nedávnem (a velmi rychle) koupit žebřík. Pořádný, hliníkový, skládací, osmimetrový.

Napadl mě Baumax – mám to po cestě na chalupu.

Co jsem asi tak na baumax.cz mohl potřebovat rychle zjistit?

Kdy přesně otevírá v sobotu ráno brněnská prodejna v Komárově.

Výsledek? Na mrtvici!

Schválně si to vyzkoušejte se stopkami v ruce. Za jak dlouho najdete otevírací dobu brněnského Baumaxu?

Jestli do té doby nezešedivíte.

Jo tak otvíračku v Brně bys hned chtěl na stříbrném podnosu? Tak to prrr, holenku! Napřed si stáhni náš akční leták. A podívej se na letní výprodej. A tu sekačku. Hledáš Kontakt v hlavním menu? Smůla. Klikáš na ten malý Kontakt v druhém menu? Hahaha – tam to není. „Vaše nejbližší prodejna“ – dobrý, ale to není klikací, ty blbečku. „Seznam prodejen a otevírací hodiny“ – přihořívá, ale taky není klikací. Bože, ty to asi fakt nenajdeš... Že by to supermegabombavelkéakční tlačítko „Seznam“? Bingo! Za odměnu tu máš excelovou tabulku všech prodejen. Seřazeno podle státu (= 24x „Česká republika“). A teď si hledej to svoje posraný Krno, šmudlo! Ne, není to podle abecedy. Velikost písma 7, na větší nebylo. Díkyčau.

Tomu říkám hodit někomu žebřík pod nohy.

Proti všem pravidlům UX, zdravého rozumu a uživatelských zvyklostí.

(Na tu excelovou zrůdu se dostanete ještě z jednoho odkazu na homepage, ale to už mi trvalo dalších pět minut, než jsem to našel – asi nejsem cílovka nebo čtu moc knih o UX...).

 

Poučení z krizového stavu

1.      Promyslete hlavní scénáře, proč lidé na váš web chodí.

2.      Pokud váháte, udělejte testování. A připravte si na to rozpočet.

3.      Nebo se jen hodně ptejte ostatních – velmi levná a účinná metoda.

Na homepage webu pak dejte informace, které hledá většina zákazníků – a nenuťte je být frustrovaní, když mají před očima zrovna vaše logo.

Prostě nebuďte Baumax.

 

comments powered by Disqus