- PROTTO: Desatero profíka
- Tendr na nejlepší copy roku 2024
- 25 top freelancerů: o AI (3. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o životě (2. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o byznysu (1. díl rozhovoru)
- Co (ne)čtu. 3 × 13 osobních tipů na knihy
- Born for Robinson: jak si užít Chorvatsko bez lidí i signálu
- Jak vlít radost do žil a klid do duše
- Mio Dio Pandemio! Desatero zkoušek nové koronavíry
- Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
- Když má one man show 31 lidí
- Co mě lekce tenisu naučily o mém penisu
- 11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding
- A vítězem ilustrátorské soutěže se stává…
- Jak se mstíme na dětech
- Ufff! Konečně jsem vydal knihu: ORBIS TWEETUS
- Odlož mobil. Prožij si Vánoce s mraze(ní)m v zádech
- Zlo na devět? „ŽIVOTOPIS“. Jak ho napsat, aby vyčníval
- Jak napsat direct e-mail
- Nesnesitelná lehkost prodeje
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web – 2. díl
- Jobovy zprávy v současných nabídkách jobů: česko-český překladový slovník inzerátů
- Namalujte mi obrázek. Dám vám za to svou knihu gratis
- 5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
- Jak mít 6 milionů zobrazení na Facebooku. V jeden den
- Magnet na zákazníky? Našel jsem ho na pláži
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Jak pejsek s kočičkou vařili web
- Naučte se říkat „NE“. To jediné vás posune
- Jak si najít pláž na Bali, kde budete úplně sami
- 33 knih pro (pracovní) inspiraci – 2. díl
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
- 7 blogů, které budu sledovat v roce 2015
- 50 věcí, které jsem (ne)udělal v roce 2014. A co z toho plyne
- Jak změnou homepage zvýšit konverzní poměr o 39 procent za 30 dní
- Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
- Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
- MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
- MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“
- MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“
- Češi – národ cedulek
- Soutěž o 5 audioknih „Pište jako copywriter“
- Pohřeb sloganu: za 12 minut cestou busem ze Slatiny
- Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
- Brief zdarma
- 9 nesmyslů, které NIKDY nepište
- Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
- „Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
- Facebook kampaň z říše snů: 94,6% míra konverze!
- 7 dní o vodě vás nastartuje víc než všechny pilulky světa
- Karkulku milují. Ale kupují od Vlka
- Jak chytit flow za 30 minut
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Odhalil jsem zázračnou formuli na úspěch!
- SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého
- Desatero online marketéra
- Každej slušnej člověk ví, že…
- 33 knih pro (životní) inspiraci
- Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?
- 50 věcí, které udělám v roce 2014
- Proč by měl mít copywriter děti?
- Ty Volvo! Tak se dělá virál: 1x Van Damme, 2 kamiony, 16 dní a 54 milionů zhlédnutí
- Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu
- Nedá pokoj, až tam vleze: Zeigarnik effect
- Jedna říše. Dvě tváře. Tři oříšky
- Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
- Tajná laboratoř ze Zlína
- Moje první povídka. A hned erotická
- Praha – Brno – Zlín – Ostrava
- Orgasmus u fabriky: o čem píšu, když píšu o běhání
- 5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook
- Co asi tak na vašem webu hledají...
- MÁM ZÁŽITEK. Díl první: Když se vaše copy vznáší 4 metry vysoko
- Co se stane 31. srpna? A co pak 2. září?
- Jak vytvořit web za tři hodiny
- 3 věci, co mě ser... trápí
- OVACOPI!!!
- Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast
- Love is all around
- Když prodává strach
- Dvakrát piš, jednou odesílej
- The Best of 2012
- „Co teď dělat?“
- Šifra mistra copywritera
- Copy Camp – 24. 11. 2012
- 33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
- Úterky s Viktorem
- Jak psát direct e-mail
- Pište jako pornomagnát
- Nejlepší brněnský copywriter
- České dráhy vypisují výběrové řízení na copywritera
- 33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
PROTTO: Desatero profíka
10. 9. 2024 — 1472 OTTOSLOV
Dnes se naučíte psát.
10 kroků, které změní vaše texty na PROdejní tobogán
Psát se dá cokoli.
Psát povídku neumím, psaní referátů mě neba, psaní sprejem na vagony je nelegální. A psát básně mi nikdy nešlo.
Ale prodejní texty píšu už 17 let.
Tahle disciplína má svoje vlastní pravidla.
Předávám je každý rok ve Škole mistrů textu.
A shrnuji je v tomto copywritingovém desateru PROTTO:
-
PROstuduj
-
PROžij
-
PROspěj
-
PRObuď
-
PRObodni
-
PROlom
-
PROvětrej
-
PROřež
-
PROdej
-
PROvěř
Ať je z toho PROfit – když už se s texty budeme tak mazat.
Ano, veškeré obrázky v článku jsou od DALL-E (přes ChatGPT 4o). Ne, nejsou dokonalé. Ano, stačí to takhle.
3 fáze PROcesu psaní
Není náhoda, že Desatero začíná tak, že napřed nic psát nebudeme.
Napřed musíte udělat domácí úkoly: to jsou body 1–3.
Až máme nabito, můžeme tvořit: tomu odpovídají kroky 4–6.
Pak následuje nutná pauza a vracení se k textu z různých pozic (kroky 7–9).
A poslední bod je skok do neznáma – když svůj výtvor dáte světu na oči.
Pojďme ale pěkně popořadě.
Rozebereme si teď tu první fázi:
1. PROstuduj
Klíčové slovo: ANALÝZA
Pointa:
Udělejte výzkum. PROzkoumejte kontext. Jací přesně jsou lidé (situace, trh…), pro které píšete?
Víc info:
Nemluvím o rychlém googlení při ranní kávě nebo projíždění nějaké dvoustránkové studie z roku 2011.
To není výzkum.
Zapomeňte taky na kvazizadání typu „ženy mezi 25 a 45 lety" nebo „muži, co mají rádi golf a whisky". Wtf? To je blábol.
Potřebujete detailnější ponor do chování/motivací „vašich“ lidí.
-
Jakou mají ráno náladu, když se probudí? A proč?
-
Mají doma děti, psa nebo jen starého kocoura?
-
Co je nutí v 11 pm sjíždět insta profil Eriky Eliášové?
-
Proč pořád myslí na ta nová křesla z IKEA?
-
Kde si hledají informace? Koho mají jako ideál? Atd…
Hledáme opakující se vzorce, společné rysy.
Pátráme jak Columbo.
Jak na to:
Zahrajte si na investigativce.
Studujte jejich koníčky, radosti i noční můry.
-
čtěte jejich recenze (na Googlu, Heurece…)
-
projíždějte komentáře pod články: co tam píší a jak?
-
hledejte v diskuzích na fórech, kde řeší své problémy (či slasti)
-
jak se chovají na (kterých) sociálních sítích
Nebo si tohle nechte od někoho (odborně) připravit. Pořádnou analýzu.
Vy jako autor budoucího prodejního textu musíte mít aspoň trochu šajn: co je trápí, co je baví, co je inspiruje.
V jakém (mikro)světě vlastně žijí. A jak ho vidí.
S tím souvisí:
Lidé nežijí ve vzduchoprázdnu. Ani váš produkt.
Jaká je na „mém“ trhu situace? Co se teď nabízí za příležitosti? Kdo je konkurent a jak komunikuje?
Nepřicházím se svým řešením moc pozdě? Nebo brzo? Co mé službě přebývá? Co chybí?
Tohle už jsou strategičtější věci, které často nevidíte.
Ale jiný člověk jo. Třeba byznysový konzultant. Nebo někdo z oboru.
Malá rada od ní/něj asi nezaškodí.
Bacha na:
Uvědomte si, že spoustu věcí nevíte. A nikdy se nedozvíte.
Vždy je něco podstatného, co vám „ze světa tam venku“ uniká.
Smiřte se s tím. Marketing není matematika.
Někdy trefíte jackpot. A jindy kulový.
Umění je minimalizovat tu druhou variantu. Třeba kvalitní analýzou.
Ideální je vnímat se jako věčný student a mít oči na stopkách.
To je moudro, co? No jo. Ale když ono to tak prostě je.
2. PROžij
Klíčové slovo: EMPATIE
Pointa:
Teprve až (budoucí) zákazníky poznáte, můžete se vcítit do jejich kůže. A vidět svůj PROdukt jejich očima.
Víc info:
Fakta, data, informace už máte z analýz(y). Fajn.
Teď přichází ta těžší část – zahrát si na psychologa lidských duší.
Musíte si (obrazně) nasadit jejich boty a vydat se na procházku jejich světem. Fyzickým i myšlenkovým.
Empatie není buzzword. Musí to být základní stavební kámen vašich textů.
U skutečně empatických textů (a ty vznikají týdny) si pak lidé podvědomě řeknou:
„Ten mi mluví z duše! Tahle mě chápe! Tohle přesně hledám!“
Proč? Protože už znáte „realitu jejich všedního dne“.
Aspoň trochu.
Jak na to:
Metod je hafo.
Zvolte tu pravou podle svého psychického ustrojení i rozpočtu.
Když nemáte sto litrů (a víc) na výstupy od House of Řezáč, tak tu empatii potrénujte sami:
-
Prodáváte sportovní boty? Nazujte si je a vyběhněte do parku. Sledujte ostatní běžce, jejich styl, chování...
-
Nabízíte IT/SW koncákům? Běžte do coworkingu a pátrejte, kdo jaký používá, co je u toho stresuje atd.
-
Prodáváte kosmetiku? Motejte se mezi regály v DM a pozorujte, jak lidé čtou obaly a podle čeho vybírají.
-
Děláte jógu/wellness/meditace? Zaregistrujte se na veřejnou lekci a sledujte reakce/odezvu účastníků.
-
Jedete ve zdravých potravinách? Šup s vámi na celý den jako prodejce do stánku na farmářský trh!
A nejlepší je starý dobrý rozhovor
Asi nic nepokazíte tím, když se lidí budete ptát a povídat si s nimi. Osobně a se zájmem.
Dotazníky jsou fajn, ale musí se umět. Umí je málokdo.
Neřešte ani tak metodu. Mějte na paměti váš cíl:
Zapomenout na to, jak to vidíte vy. Potřebujete zjistit, co si myslí oni.
Předchozí dvě věty jsou svatým grálem copywritingu.
Přečtěte si je znovu.
Bacha na:
Tento druhý krok je (spolu s krokem č. 7) asi ten nejtěžší.
Chce to čas, trpělivost, zkušenosti, grif.
Taky se to pořád učím. A taky (někdy) selhávám.
„Dostat se lidem do hlavy“ zní sice hrozně cool… ale prvních 30–40 let života má člověk co dělat, aby se vyznal ve svojí makovici.
Netlačte na sebe, když vám ta (byznysová) empatie ze začátku nepůjde.
Nechtějte hned vylézt na marketingovou Annapurnu.
Buďte rádi i za Devět skal. Už tahle meta vašim textům dost pomůže.
A pěstujte pokoru. Nikdy nevíte, kdy (díky ní) objevíte něco, co vám změní celý úhel pohledu.
Nic není dané. Nic není černobílé.
Vyhýbejte se dogmatům.
3. PROspěj
Klíčové slovo: BENEFIT
Pointa:
Najděte hlavní argument(y), jak lidem vaše služba/produkt pomůže. Čím se PROmění jejich život k lepšímu?
Víc info:
Takže už známe, kdo jsou naši zákazníci (krok 1). A jak se cítí (krok 2).
Super! Ale vlastně jsme pořád trochu na začátku…
Musíte vědět, že každý máme své ego. A to se vždy ptá stejně:
„Co z toho budu mít jáááááá?“
Přemýšlíte tak vy (když vidíte cizí nabídku), přemýšlí tak ostatní (když vidí vaši nabídku). Přemýšlí tak všichni.
Úkol proto zní jasně: najít benefit!
Co mu/jí vaše služba nebo produkt přinese? Když to hned pochopí, tak čte dál (a snad i nakoupí).
Když tam benefit nevidí… tak prostě zmáčkne křížek a zdarec – jde o web dál.
Jak na to:
Třeba jednoduchou tabulkou.
Do prvního sloupce napište, co váš produkt dělá. To jsou jeho VLASTNOSTI. Ty na své službě milujete vy.
Do vedlejšího sloupce k tomu napište jasný užitek z dané vlastnosti.
To jsou BENEFITY služby. Ty milují zase zákazníci.
Jak a proč jim dá vaše služba pocit, že jsou o něco lepší, chytřejší, krásnější, bohatší, silnější, klidnější, zdravější… ?
Lidé nekupují věci – kupují změnu
V textech tak prodávejte (hlavně) tuto transformaci, ne (jen) váš produkt.
K tomu dva formální tipy:
-
Mluvte jazykem jejich kmene. Jejich výrazy, jejich slang. Tady využijete získané informace z kroku 1.
-
Buďte vždy konkrétní. Žádný obecný nesmysl „ušetří čas" nebo „zrychlí proces“. Co to je? Nerozumím vám.
Ale když jsem vytížený rodič (ve vaší cílovce), tak chci třeba číst:
Získáte 15 volných hodin měsíčně, které věnujete svým dětem.
Proto jsme dělali ten empatický krok 2. Abychom byli v jejich kůži.
Někdy je ten benefit zjevný. Někdy je to kutání.
Tímto si chystáme stavební matérii pro ostré copy.
Už tvoříme obraty a emoční hesla, na kterých vystavíme (a rozvedeme) základní argumentaci hlavního textu.
V kroku 4 a 5.
Bacha na:
Připravte se, že se do toho budete štelovat trochu na sílu.
I když se to zmiňuje na kvadrát, že „nikdy neprodávejte jen vlastnosti produktu”… tak nám hledání benefitů není vlastní.
Pro svůj byznys máme vždy klapky na očích.
Je to normální. A není ostuda napsat špatný text.
Důležité je si pak uvědomit, že je špatný a nefunguje. A začít znovu – z pohledu zákazníka. Otočit to.
Neprodávejte funkci, prodávejte výsledek.
-
Neprodáváte zájezd, ale vůni dálek.
-
Neprodáváte lekci jógy, ale cestu do nirvány.
-
Neprodáváte 60minutovou konzultaci, ale… XYZ.
Všichni chápeme.
Teď se to jen naučit. Je to dovednost.
Přiznávám: bude to bolet. Ale ta odměna pak!
Tady dnes skončíme
Jinak by ten článek byl dlúhý jak Joža týden před výplatú.
Text desatera rozdělíme na tři díly. Přesně podle těch fází.
Zatím můžete pilovat přípravu domácích úkolů z bodů 1–3.
Abyste PROdávali textem, musíte napřed zažít PROměnu.
Nevidět sebe, ale druhou stranu.
Aspoň na chvíli nežít ve své hlavě, ale PROžít jejich touhy i obavy.
A jestli se chcete v psaní fakt posunout, tak se přihlaste do intenzivního tréninku Škola mistrů textu.
Tam vše probíráme do hloubky, opravujeme vaše texty a pracujeme na vašich osobních PROjektech.
Druhý díl PROTTO desatera vyjde na tomto blogu během října.
Druhá fáze: kroky 4–6. Samotné psaní.
To už půjde do tuhého.
Protože budeme tvořit copy jako PROfík.
Proč? Protto!