- PROTTO: Desatero profíka
- Tendr na nejlepší copy roku 2024
- 25 top freelancerů: o AI (3. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o životě (2. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o byznysu (1. díl rozhovoru)
- Co (ne)čtu. 3 × 13 osobních tipů na knihy
- Born for Robinson: jak si užít Chorvatsko bez lidí i signálu
- Jak vlít radost do žil a klid do duše
- Mio Dio Pandemio! Desatero zkoušek nové koronavíry
- Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
- Když má one man show 31 lidí
- Co mě lekce tenisu naučily o mém penisu
- 11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding
- A vítězem ilustrátorské soutěže se stává…
- Jak se mstíme na dětech
- Ufff! Konečně jsem vydal knihu: ORBIS TWEETUS
- Odlož mobil. Prožij si Vánoce s mraze(ní)m v zádech
- Zlo na devět? „ŽIVOTOPIS“. Jak ho napsat, aby vyčníval
- Jak napsat direct e-mail
- Nesnesitelná lehkost prodeje
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web – 2. díl
- Jobovy zprávy v současných nabídkách jobů: česko-český překladový slovník inzerátů
- Namalujte mi obrázek. Dám vám za to svou knihu gratis
- 5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
- Jak mít 6 milionů zobrazení na Facebooku. V jeden den
- Magnet na zákazníky? Našel jsem ho na pláži
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Jak pejsek s kočičkou vařili web
- Naučte se říkat „NE“. To jediné vás posune
- Jak si najít pláž na Bali, kde budete úplně sami
- 33 knih pro (pracovní) inspiraci – 2. díl
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
- 7 blogů, které budu sledovat v roce 2015
- 50 věcí, které jsem (ne)udělal v roce 2014. A co z toho plyne
- Jak změnou homepage zvýšit konverzní poměr o 39 procent za 30 dní
- Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
- Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
- MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
- MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“
- MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“
- Češi – národ cedulek
- Soutěž o 5 audioknih „Pište jako copywriter“
- Pohřeb sloganu: za 12 minut cestou busem ze Slatiny
- Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
- Brief zdarma
- 9 nesmyslů, které NIKDY nepište
- Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
- „Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
- Facebook kampaň z říše snů: 94,6% míra konverze!
- 7 dní o vodě vás nastartuje víc než všechny pilulky světa
- Karkulku milují. Ale kupují od Vlka
- Jak chytit flow za 30 minut
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Odhalil jsem zázračnou formuli na úspěch!
- SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého
- Desatero online marketéra
- Každej slušnej člověk ví, že…
- 33 knih pro (životní) inspiraci
- Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?
- 50 věcí, které udělám v roce 2014
- Proč by měl mít copywriter děti?
- Ty Volvo! Tak se dělá virál: 1x Van Damme, 2 kamiony, 16 dní a 54 milionů zhlédnutí
- Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu
- Nedá pokoj, až tam vleze: Zeigarnik effect
- Jedna říše. Dvě tváře. Tři oříšky
- Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
- Tajná laboratoř ze Zlína
- Moje první povídka. A hned erotická
- Praha – Brno – Zlín – Ostrava
- Orgasmus u fabriky: o čem píšu, když píšu o běhání
- 5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook
- Co asi tak na vašem webu hledají...
- MÁM ZÁŽITEK. Díl první: Když se vaše copy vznáší 4 metry vysoko
- Co se stane 31. srpna? A co pak 2. září?
- Jak vytvořit web za tři hodiny
- 3 věci, co mě ser... trápí
- OVACOPI!!!
- Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast
- Love is all around
- Když prodává strach
- Dvakrát piš, jednou odesílej
- The Best of 2012
- „Co teď dělat?“
- Šifra mistra copywritera
- Copy Camp – 24. 11. 2012
- 33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
- Úterky s Viktorem
- Jak psát direct e-mail
- Pište jako pornomagnát
- Nejlepší brněnský copywriter
- České dráhy vypisují výběrové řízení na copywritera
- 33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
„Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
29. 5. 2014 — 939 OTTOSLOV
Tento článek je pro všechny, kteří mi píší, jak taková spolupráce s copywriterem vlastně vypadá. Že nikdy s copywriterem nespolupracovali. Že neví, kde začít. Jak pokračovat. A kdy to bude hotové.
Proto to vezmeme pěkně z gruntu.
Krok po kroku – komunikace reálného copywritera (já) s imaginárním zákazníkem (vy).
Celé to začíná e-mailem. Nejlépe na chci@ottocopy.cz.
„A proč ne telefonem?“
Protože mě jak na potvoru zastihnete ve městě na křižovatce, kde vám rozumím každé třetí slovo a stejně vám řeknu, ať mi to napřed pošlete do e-mailu. Tam se to neztratí.
Uvidíte, jak si při psaní srovnáte a promyslíte, co přesně potřebujete.
Navíc… pokud nejste schopni napsat jeden srozumitelný e-mail, pak zřejmě nebudeme schopni rozumně (spolu)pracovat.
1. krok: Popište problém
Když hledáte copywritera, zřejmě vás něco pálí. Jenže já nevím co přesně. V první zprávě tedy přehledně:
- označte pacienta (= web, direct e-mail, leták, texty PPC inzerátů…)
- popište příznaky (= nejede nám byznys, grafik mi řekl, že… atd.)
- zkuste diagnózu (= „nejsem copywriter, ale myslím si, že…“)
Matematika je jednoduchá: čím lépe vše popíšete, tím rychleji se vás mohu začít už ptát.
Na co?
Na zcela konkrétní věci, které potřebuji vědět – ale vám možná připadají nudné, podružné, nedůležité.
To neřešte. Prostě mi věřte, že když už se na něco ptám, tak to má smysl.
2. krok: Jsem na tahu
Předpokládejme, že jste vše krásně, čistě a jasně popsali v úvodní zprávě.
Já vám odpovím, poděkuji za nabídku… a začnu být otravný.
Budu vás otravovat s dotazy. Proč toto, proč tamto, kde je tohleto, jak si představujete támhleto, kdo bude dělat grafiku, s kým dalším řešíte web/e-mailing/projekt … atd.
A taky se samozřejmě budu ptát na váš byznys.
Opět platí: čím lepší, konkrétnější a bohatší odpovědi/podklady od vás půjdou, tím lepší, konkrétnější a bohatší copy půjde ode mě.
Jasné jak facka.
Pokud bude nutné, zavoláme si. Mám raději (předem domluvený) Skype. Proč?
Obě strany jsou totiž připravené i naladěné (a ne zrovna ve městě a rozladěné) a mají volné ruce na poznámky (hlavně tedy já).
Nemluvě o možnosti nasdílení obrazovky, kdy si můžeme ukazovat (a hned komentovat) podklady v reálném čase.
3. krok: Kolik to stojí?
Představme si ideální svět, ve kterém:
- jsem dostal uspokojivé otázky na své odpovědi
- mám od vás podklady, které potřebuji
- vím, co přesně a kam mám psát
Pak nemám problém nacenit práci.
Do minulého roku jsem téměř vše řešil přes normostrany.
Dnes už naceňuji práci jednoduše podle toho, kolik času na ni potřebuji. Přijde mi to přehledné a fér.
(Pokud byste chtěli smlouvat o čase, který na vaší zakázce strávím, tak to ani nezkoušejte. Je to trapné.)
Konkrétní částky vám tady mohu říci, ale to vůbec nemusí sedět právě na váš případ – záleží na tématu, stavu rozpracovanosti, podkladech, vaší PŘESNÉ představě o cílech projektu… apod.
Pokud stavíte nový web a chcete „pár textíků jen na tuhle jednu single page“, tak se (alespoň z mé zkušenosti) pod 50 tisíc korun nedostaneme.
Pokud to má stát za to.
Ono to totiž není „jen o textech“ – ty jsou až výsledkem veškeré práce a konzultací, které spolu předtím uděláme. A hlavně výsledkem veškeré přípravy, kterou si udělám já (ale tu už nevidíte). Bez toho to nepůjde.
Lídl je levný. Já ne. Já nemám čas být levný.
Tak to prostě je.
4. krok: Pracuji, nerušit
Tuto část budete milovat.
Nemusíte v ní totiž vůbec nic dělat.
Prostě si dejte nohy nahoru, udělejte si kafíčko (nebo zázvorovou limonádu) a počkejte, až uzraje víno. A texty.
Hlavně na mě netlačte. Rychlost ničemu nepomůže.
Na začátku vám dám termín a ten taky dodržím.
Pokud ne, pak takové politováníhodné nedopatření se u mě stává jednou… za deset let.
Maximálně dvakrát.
5. krok: Jste na tahu
Teď už se trochu zapotíte i vy.
Pošlu návrh textu a budu chtít vaše:
- připomínky – k obecnému tónu textu
- komentáře – k jednotlivým pasážím
- korekce – věcných detailů a informací
Když v textu najdete mouchy, co nejvýstižněji popište své výtky – a já je buď zapracuji nebo vás přesvědčím, že moje verze je lepší (= tedy funkčnější).
Pokud žádné připomínky nejsou, paráda. Text může začít plnit účel, pro který byl stvořen.
Ale pozóóór! Odevzdáním schváleného textu to nekončí.
Text totiž do ruky dostanou další lidé. Typicky grafici, programátoři, kodéři. (Zdravím!)
Ne že bych jim nevěřil… jen je rád hlídám. Zda je na webu text tak, jak má být. Zda je na letáku copy tak, aby opravdu vyznělo. Zda se to prostě dá číst.
Neříkám, že mám patent na rozum. Ale když někdy vidím, co vše se dá (nejen s mými) texty „vytvořit“ … tak k tomu rád řeknu své.
A vy mě i v této fázi nechte mluvit – hájím totiž vaši investici do textů.
6. krok: Sladká odměna
Teď nemyslím jen tu fakturu, kterou mi do týdne proplatíte.
To je samozřejmě důležité. Peníze dělají (byznys) přátele.
Sladkou odměnou je ale i ten oboustranný pocit z vykonané práce, kdy:
- Jste se mi svěřili s informacemi…
- … já jsem jim dal jasnou formu…
- … kterou pochopí vaši zákazníci.
No, možná to takto popsáno nezní kdovíjak sexy… ale věřte mi, že z toho budete mít radost.
Já tedy mám. Když vše klapne, jak má.
No vidíte, a jsme na konci spolupráce. Ani to nebolelo.
Máte za sebou první námluvy s copywriterem. Gratuluji.
A pokud jste už služeb copywritera někdy využili, neostýchejte se – a do komentářů napište své vlastní zkušenosti.
Není nad kvalitní zpětnou vazbu.
Děkuji.
PS: Copywriteři, nedělejte, že nečtete tento článek ;) – a zapojte se do komentářů též. Jak pracujete vy? Co vám usnadňuje (spolu)práci? Kdy naopak tlučete hlavou do klávesnice? Kde byste co svým klientům doporučili? Máte pro mě (pro ně) nějakou vychytávku navíc?
comments powered by Disqus