- PROTTO: Desatero profíka
- Tendr na nejlepší copy roku 2024
- 25 top freelancerů: o AI (3. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o životě (2. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o byznysu (1. díl rozhovoru)
- Co (ne)čtu. 3 × 13 osobních tipů na knihy
- Born for Robinson: jak si užít Chorvatsko bez lidí i signálu
- Jak vlít radost do žil a klid do duše
- Mio Dio Pandemio! Desatero zkoušek nové koronavíry
- Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
- Když má one man show 31 lidí
- Co mě lekce tenisu naučily o mém penisu
- 11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding
- A vítězem ilustrátorské soutěže se stává…
- Jak se mstíme na dětech
- Ufff! Konečně jsem vydal knihu: ORBIS TWEETUS
- Odlož mobil. Prožij si Vánoce s mraze(ní)m v zádech
- Zlo na devět? „ŽIVOTOPIS“. Jak ho napsat, aby vyčníval
- Jak napsat direct e-mail
- Nesnesitelná lehkost prodeje
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web – 2. díl
- Jobovy zprávy v současných nabídkách jobů: česko-český překladový slovník inzerátů
- Namalujte mi obrázek. Dám vám za to svou knihu gratis
- 5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
- Jak mít 6 milionů zobrazení na Facebooku. V jeden den
- Magnet na zákazníky? Našel jsem ho na pláži
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Jak pejsek s kočičkou vařili web
- Naučte se říkat „NE“. To jediné vás posune
- Jak si najít pláž na Bali, kde budete úplně sami
- 33 knih pro (pracovní) inspiraci – 2. díl
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
- 7 blogů, které budu sledovat v roce 2015
- 50 věcí, které jsem (ne)udělal v roce 2014. A co z toho plyne
- Jak změnou homepage zvýšit konverzní poměr o 39 procent za 30 dní
- Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
- Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
- MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
- MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“
- MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“
- Češi – národ cedulek
- Soutěž o 5 audioknih „Pište jako copywriter“
- Pohřeb sloganu: za 12 minut cestou busem ze Slatiny
- Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
- Brief zdarma
- 9 nesmyslů, které NIKDY nepište
- Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
- „Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
- Facebook kampaň z říše snů: 94,6% míra konverze!
- 7 dní o vodě vás nastartuje víc než všechny pilulky světa
- Karkulku milují. Ale kupují od Vlka
- Jak chytit flow za 30 minut
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Odhalil jsem zázračnou formuli na úspěch!
- SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého
- Desatero online marketéra
- Každej slušnej člověk ví, že…
- 33 knih pro (životní) inspiraci
- Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?
- 50 věcí, které udělám v roce 2014
- Proč by měl mít copywriter děti?
- Ty Volvo! Tak se dělá virál: 1x Van Damme, 2 kamiony, 16 dní a 54 milionů zhlédnutí
- Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu
- Nedá pokoj, až tam vleze: Zeigarnik effect
- Jedna říše. Dvě tváře. Tři oříšky
- Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
- Tajná laboratoř ze Zlína
- Moje první povídka. A hned erotická
- Praha – Brno – Zlín – Ostrava
- Orgasmus u fabriky: o čem píšu, když píšu o běhání
- 5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook
- Co asi tak na vašem webu hledají...
- MÁM ZÁŽITEK. Díl první: Když se vaše copy vznáší 4 metry vysoko
- Co se stane 31. srpna? A co pak 2. září?
- Jak vytvořit web za tři hodiny
- 3 věci, co mě ser... trápí
- OVACOPI!!!
- Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast
- Love is all around
- Když prodává strach
- Dvakrát piš, jednou odesílej
- The Best of 2012
- „Co teď dělat?“
- Šifra mistra copywritera
- Copy Camp – 24. 11. 2012
- 33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
- Úterky s Viktorem
- Jak psát direct e-mail
- Pište jako pornomagnát
- Nejlepší brněnský copywriter
- České dráhy vypisují výběrové řízení na copywritera
- 33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
Jak pejsek s kočičkou vařili web
12. 6. 2015 — 724 OTTOSLOV
Mluvila o tom před pár dny kolegyně v kanceláři. Probíralo se to taky na školení minulý týden. A včera to zmínil už i sám šéf! Prý nám chybí… ten kopyvrajtyng. Ano, chybí. Ale co to vlastně je?
(Tento článek původně vyšel 3. června v druhém letošním čísle časopisu Smart Cities. Omluvte proto názorné zaměření textu pro laiky – závada není na vašem odborném copywritingovém přijímači.)
Definic copywritingu je bezmála jako (dobrých) copywriterů. Česká wikipedia vám třeba řekne, že je to „tvůrčí činnost, při které se vytvářejí čtivé a poutavé texty, které prodávají produkty a služby“.
Okamžitě vám tak naskočí slogan na Ariel nebo leták z Kauflandu. „Prodávat produkty?“ To se měst a městské správy asi dotýkat nebude, no že ne, paní Nováková?
Jak se to vezme. Copywriting má totiž řadu vlastních pravidel, tipů, triků a postupů, které z nesmyslné slovní změti dělají jasný přehledný text. A na „první dobrou“ ho pak pochopí ten, komu je určen.
A to už přece není jen výsada Persilu, Colgatu, Kofoly nebo levného cukru ze Sparu. To už jsme i v hájemství měst a obcí. Copak o jasný text neusiluje i radní vývěska na ulici? Nebo oficiální web vašeho jedinečného města?
Vím, možná jste o tom dosud takto nepřemýšleli. Nevadí. Každý máme své mouchy. Nikdy není pozdě začít přemýšlet i jinak, než máme napsáno v pracovní smlouvě. Textem totiž můžete doslova kouzlit. A nejlepší na tom je… že to je zdarma.
Zakázané (emoční) uvolnění
Nebojte, nebude to bolet. A ani nemusíte číst spoustu moudrých knih. Stačí vám teď trocha selského rozumu – a špetka základních copywritingových pravidel. Jedno z nich například zní, že „nadpis bere všechno“.
Úvodním nadpisem totiž získáte největší pozornost a vyvoláte základní emoci. Proto si dejte pozor, ať na tomto nejexponovanějším místě vašeho webu neuvítá čtenáře třeba omračující „V této kategorii se nenachází žádné zprávy“ (viz liberec.cz). To je vřelá zpráva na začátek, co?
Nemůže být samozřejmě každý Plzeň, aby mu v záhlaví svítilo ono hrdé „Evropské hlavní město kultury“. Ale každé město může být hrdé na to, co má – a za čím třeba jezdí turisté až z Osaky. Proč tedy návštěvníky na brno.cz vítá spíše text novinky „Indikátorová soustava strategie“ a ne headline obsahující slova jako „Janáček“ či „Tugendhat“?
Je fajn, když se z hlubokomyslného editorialu „Jarní zamyšlení“ na hlavní straně olomouc.cz dozvím, že se „příroda jako každý rok probudila“. Ale proč už z webu není jasně patrné, že jim tam na náměstí stojí památka UNESCO, kterou nám závidí celý svět? A opravdu se na web liberec.cz nevměstná unikátní Hubáčkova stavba vysílače na Ještědu, o které píší i ve Financial Times?
Možná, že na oficiálních portálech (českých) měst, městysů a obcí je přítomnost většího než malého množství emocí zakázána. Jedna z hlavních pouček copywritingu o účinku textu ale říká naprostý opak.
Města v bludištích ztracená
Ne, nemyslete si, že takové informace se sluší „odklidit“ pouze na specializované turistické portály.
Pokud na takové mantinely přistoupíte, tak už jste dopředu prohráli. A budete vždy zakleti v myšlenkové mřížce „Dopravní situace / Občan / Turista / Investor / Potřebuji si vyřídit / Úřední deska / Volná místa / Tiskový servis“. A tím se, bohužel, dostáváme ke struktuře webu… vítejte v internetovém pekle, přátelé!
Pokud má web (a texty na něm) plnit účel, musí být vše přehledné a jasné. Toho se většinou docílí správně zvolenou informační strukturou webu.
To, že zadavatel má 538 prioritních požadavků, které opravdu, ale opravdu musí být nutně na homepage, ještě neznamená, že tam opravdu patří. Weby českých měst ale tyto UX pravidla nezajímají – a šudlí si tam všechno páté přes deváté.
V realitě tak většinou narazíte na úvodní horizontální menu, které je vzápětí podpořeno druhými vertikálními položkami. Následuje třetí rozcestník a pro sichr pak online muziku tvrdí nějaké další doplňkové menu…
Nevěříte? Tak si projeďte weby českých měst (a zkuste nedostat psotník). Jen namátkou: na homepage brno.cz najdete přes 60 (!) linků z menu. A to nepočítám všechny další odkazy na novinky či bohatou bannerovou výzdobu. To není úplně přístup smart cities.
Mnoho psů, zajícova smrt
Pokud uživatele webu hned na úvodní straně doslova umlátíte všemi možnostmi… tak následuje akorát paralýza. Kdo chce moc (linků), nemá nic (žádnou akci).
Kde není přehledná a srozumitelná navigace, tam přestává být prostor pro jasný, jednoduchý – nedejbože i emoční – text. Místo toho začne v úředním bludišti rašit slovní plevel.
A otravného textového smogu máme, přiznejme si, už všude dost okolo.
comments powered by Disqus