- PROTTO: Desatero profíka
- Tendr na nejlepší copy roku 2024
- 25 top freelancerů: o AI (3. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o životě (2. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o byznysu (1. díl rozhovoru)
- Co (ne)čtu. 3 × 13 osobních tipů na knihy
- Born for Robinson: jak si užít Chorvatsko bez lidí i signálu
- Jak vlít radost do žil a klid do duše
- Mio Dio Pandemio! Desatero zkoušek nové koronavíry
- Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
- Když má one man show 31 lidí
- Co mě lekce tenisu naučily o mém penisu
- 11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding
- A vítězem ilustrátorské soutěže se stává…
- Jak se mstíme na dětech
- Ufff! Konečně jsem vydal knihu: ORBIS TWEETUS
- Odlož mobil. Prožij si Vánoce s mraze(ní)m v zádech
- Zlo na devět? „ŽIVOTOPIS“. Jak ho napsat, aby vyčníval
- Jak napsat direct e-mail
- Nesnesitelná lehkost prodeje
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web – 2. díl
- Jobovy zprávy v současných nabídkách jobů: česko-český překladový slovník inzerátů
- Namalujte mi obrázek. Dám vám za to svou knihu gratis
- 5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
- Jak mít 6 milionů zobrazení na Facebooku. V jeden den
- Magnet na zákazníky? Našel jsem ho na pláži
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Jak pejsek s kočičkou vařili web
- Naučte se říkat „NE“. To jediné vás posune
- Jak si najít pláž na Bali, kde budete úplně sami
- 33 knih pro (pracovní) inspiraci – 2. díl
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
- 7 blogů, které budu sledovat v roce 2015
- 50 věcí, které jsem (ne)udělal v roce 2014. A co z toho plyne
- Jak změnou homepage zvýšit konverzní poměr o 39 procent za 30 dní
- Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
- Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
- MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
- MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“
- MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“
- Češi – národ cedulek
- Soutěž o 5 audioknih „Pište jako copywriter“
- Pohřeb sloganu: za 12 minut cestou busem ze Slatiny
- Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
- Brief zdarma
- 9 nesmyslů, které NIKDY nepište
- Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
- „Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
- Facebook kampaň z říše snů: 94,6% míra konverze!
- 7 dní o vodě vás nastartuje víc než všechny pilulky světa
- Karkulku milují. Ale kupují od Vlka
- Jak chytit flow za 30 minut
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Odhalil jsem zázračnou formuli na úspěch!
- SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého
- Desatero online marketéra
- Každej slušnej člověk ví, že…
- 33 knih pro (životní) inspiraci
- Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?
- 50 věcí, které udělám v roce 2014
- Proč by měl mít copywriter děti?
- Ty Volvo! Tak se dělá virál: 1x Van Damme, 2 kamiony, 16 dní a 54 milionů zhlédnutí
- Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu
- Nedá pokoj, až tam vleze: Zeigarnik effect
- Jedna říše. Dvě tváře. Tři oříšky
- Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
- Tajná laboratoř ze Zlína
- Moje první povídka. A hned erotická
- Praha – Brno – Zlín – Ostrava
- Orgasmus u fabriky: o čem píšu, když píšu o běhání
- 5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook
- Co asi tak na vašem webu hledají...
- MÁM ZÁŽITEK. Díl první: Když se vaše copy vznáší 4 metry vysoko
- Co se stane 31. srpna? A co pak 2. září?
- Jak vytvořit web za tři hodiny
- 3 věci, co mě ser... trápí
- OVACOPI!!!
- Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast
- Love is all around
- Když prodává strach
- Dvakrát piš, jednou odesílej
- The Best of 2012
- „Co teď dělat?“
- Šifra mistra copywritera
- Copy Camp – 24. 11. 2012
- 33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
- Úterky s Viktorem
- Jak psát direct e-mail
- Pište jako pornomagnát
- Nejlepší brněnský copywriter
- České dráhy vypisují výběrové řízení na copywritera
- 33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
Brief zdarma
4. 8. 2014 — 842 OTTOSLOV
Tento článek přeskočte, pokud nevěříte na selský rozum – a zdá se vám normální používat výrazy jako „tonalita kampaně“ či „repozicioning brandu“.
Ono se místo toho totiž dá třeba říci: „A jak to má na lidi působit?“
Jenže to už nezní tak tajemně.
Záhadné marketingové voodoo z korporátních briefů dnes přeneseme zpět na zem.
Dávám volně k použití sadu jednoduchých otázek, se kterými obvykle začínám, abych mohl s kýmkoli rozumně spolupracovat.
Můžeme tomu říkat brief. Můžeme tomu říkat „Dobrý den, mohu se vás na něco zeptat?“
Věc se má totiž tak:
- Nemohu začít psát texty, dokud nemám jasné zadání.
- Nemám jasné zadání, dokud nevím, co chcete.
- Nevím, co chcete, dokud mi to neřeknete.
A to už snad dává smysl.
Modelová verze 1.0
Uvedené otázky jsou obecné – a v tomto případě psané na nejklasičtější případ, kdy někdo žádá nové texty na web.
Pro vytvoření direct e-mailu by tam samozřejmě byly i otázky třeba na databázi. O trochu jinak bych se asi ptal, když mám tvořit slogan. Atd.
Prostě: kus od kusu (a zadání od zadání) se pak otázky pozměňují/upravují podle toho, o co přesně jde.
Můj brief: 3 x 8 prostých otázek
1. CO – Uveďte mě do obrazu
Nevím o vás nic. Tak mi něco řekněte.
- Co děláte – jaké služby nebo které produkty nabízíte. A s jakým úspěchem.
- Kde přesně: na webu, v kamenné prodejně, doma v garáži, s partnery ze zahraničí…
- Jak jste se k tomu dostali: základní souvislosti, abych vůbec věděl, která (u vás) bije.
2. JAK – No povídejte dále!
Nenechte se rušit. Začínáte mě zajímat. Pokračujte.
- Jak přesně váš produkt/služba pomáhá zákazníkům řešit jejich problém (nebo jejich sny, touhy, představy, cíle…)?
- Jaké jsou nejčastější (uživatelské) scénáře, kdy se potenciální zákazník mění v toho reálného? Jak se k vám dostanou? A co je přesvědčí?
- Jak jste si své zákazníky doposud hýčkali, když přijde řeč na text? Postačí ukázka letáku, newsletteru, brožury, katalogu…
3. ČÍM – Nejsme všichni stejní
Čím se lišíte? A neříkejte, že se ničím nelišíte!
- V čem jste jiní, výjimečnější, odlišnější, překvapivější, atd… než konkurence? Proč bych si měl koupit PRÁVĚ TU VAŠI službu?
- V čem je váš produkt horší a v čem naopak lepší než ty konkurenční? A co máte navíc, co nemá konkurence? Nezatajujte mi nic.
- Napište cokoli, co vám nikdo nemůže zkopírovat – protože jste v tom obtisknuti vy, pouze vy a nikdo jiný než vy. Dumejte. Vzpomeňte si. Je to důležité.
A když jsme u toho – pošlete mi rovnou tři čtyři linky na firmy, které považujete za svou nejbližší konkurenci. Jak v ČR, tak ve světě.
4. KDE – Mapa přesného použití
Ujasněme si, kde přesně vás tlačí bota.
- Co přesně řešíme? Celý web? Jednu microsite? Direct e-mail? Tištěný leták? Nový slogan? Lebo dačo volaké iné?
- Jak to souvisí s vaší ostatní propagací? Na co je to navázáno? Jaké další aktivity to podpoří? Bude na to PPC kampaň?
- Za jakých okolností/souvislostí se k příjemcům nový text dostane? Kde ho uvidí, jak moc vaši značku (ne)znají...
5. KOMU – Poznej svého zákazníka
Nikdo nezná vaše zákazníky lépe než vy.
- Ke komu mluvíme: kdo kupuje a využívá vaše služby? Pohlaví, věk, kde bydlí, jaké mají zaměstnání, kolik asi vydělávají… atd.
- Co mají vaši zákazníci společného? Nějaké zájmy? Speciální komunity? Náhled na svět? Jaké motivátory je přesvědčí? Na co „slyší“?
- Čeho se bojí – v souvislosti s vaší službou? Na co se nejčastěji ptají? Co je při řešení jejich XY problému zajímá především?
6. KDO – Poznej svůj tým
Tady budeme rychle hotoví.
- Kdo bude dělat grafiku?
- Kdo bude u vás zakázku šéfovat?
- Kdo všechno bude o textech rozhodovat?
7. KAM – Není nad zaměřený cíl
A teď… aby nám neunikla hlavní pointa.
- Co je základním cílem textu? Uvést novou značku? Zvýšit prodej? Udělat osvětu? Připomenout se starším zákazníkům? Vysvětlit novou funkci produktu?
- Co má čtenář po dočtení textu provést za akci? Někam kliknout? Zvednout telefon? Napsat e-mail? Poslat peníze? Odjet do Afriky?
- Kam je přesně budeme směrovat? Potřebuji (jeden) jasný kontakt: e-mail, telefon, Skype, URL dané microsite… atd.
A když jsme u toho – pošlete mi linky na texty, které se vám líbí (v emoci, tónu, vyznění…) a jako inspiraci je doporučujete mé pozornosti.
Nyní si zasloužíte malý bonus:
8. PROČ – To je dobrá otázka…
Otázky po smyslu zajímaly už staré Řeky.
A mě teď zajímají též. Speciálně u vás.
- Proč děláte to, co děláte? Co vás žene dopředu? Co vás na tom baví? Co je ten „drive“, se kterým vstáváte každý den?
- Co je smyslem vaší současné práce? Peníze? Silná vize? Snaha pomáhat? Potřeba uznání? Nesplacené dluhy? Vyšší princip?
- Kde byste byli, být miliardářem? Dělali byste pořád to stejné? Nebo kam byste napnuli své síly a do čeho vložili energii?
Pokud tápete, proč se na to ptám… přečtěte si napřed toto.
To by pro začátek stačilo
A ani to moc nebolelo, co?
Pokud si myslíte, že „brief“ příliš zjednodušuji – máte pravdu. Poptejte si na to velkou agenturu.
Pokud vám to pomohlo ve vašem projektu – potěšení je na mé straně.
Pokud to děláte nějak jinak – rád si v komentářích přečtu více.
Dobrie(f) den!
comments powered by Disqus