11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding

9. 6. 2017 — 1729 OTTOSLOV

Znáte ty pohádky o crowdfundingových kampaních? Jak vyplníte jen pár kolonek o svém projektu, hodíte to online a už se vám sypou zlaťáky od nadšených fanoušků?

 

Tak nevěřte nikomu, kdo říká, že to je snadná cesta k penězům pro váš projekt.

Cesta to asi je… ale rozhodně ne snadná.

Já jsem si vyzkoušel přípravy pro crowdfundingovou kampaň na vlastní kůži – ke své ilustrované knize ORBIS TWEETUS.

A dost to bolelo.

Objevil jsem temnou stranu crowdfundingu, o které se v žádných článcích moc nedočtete.

Takže to dnes sepisuju, ať víte, do čeho jdete – když se náhodou rozhodnete veřejně sbírat peníze od svých známých, fanoušků, zákazníků i zcela cizích lidí.

Nie je to med lízať.

Zdroj: https://www.flickr.com/photos/26792430@N00/24362435270

  

Co vás čeká, ale nikdo vám to nahlas neřekne

 

1. Jste na začátku

Nevíte, váháte, dumáte, točíte se v kruhu.

  • Hodiny a hodiny trávíte tím, že jen projíždíte úspěšné projekty a snažíte se najít ten vzorec úspěchu.
  • Pak si googlujete chytré články à la How To Make A Great Crowdfunding Video a připadáte si hrozně důležití.
  • Po přečtení pár textů máte dojem, že víte jak na to. Je to přece tak snadné! Všechno bude určitě záležet na videu. Psali.
  • Vzápětí se vás zmocní neodbytná představa, že váš projekt nebude zajímavý, nikoho moc neosloví a selže.
  • Po pár hodinách a pivech jste si jisti, že to bude grandiózní úspěch. Ráno zjistíte, že nevíte nic. Vzorec úspěchu nenalezen.

TIP: Ano, video je důležité. Ale o tom melou všichni. Daleko důležitější je to, jestli máte drive zvládnout i všechny ostatní úkoly v projektu.

 

2. Jste pořád na začátku

Začínáte tušit, že toho bude fakt dost.

  • Musíte sehnat dobrého grafika/čku, protože grafických výstupů bude k vaší kampani celá kopa. Spíš dvě kopy. Klidně tři.
  • Musíte sehnat dobrého a hlavně rychlého fotografa/ku, protože na nutnost dobrých fotek si vzpomenete za pět minut dvanáct.
  • Musíte sehnat někoho, kdo udělá video k projektu, za které se nebudete stydět. Odhalíte pravý smysl slova „postprodukce“.
  • Musíte sehnat ochotné lidi, kteří vám pomohou s dalšími X úkoly, o kterých teď nemáte tucha, ale postupně se na vás vyvalí.
  • Musíte si domluvit určitou finanční podporu předem, protože po zahájení kampaně nechcete spoléhat jen na tetu Náhodu.

TIP: Pečlivě si vše naplánujte. Jen tak se vám v reálu podaří stihnout aspoň těch 25 % životně důležitých úkolů z původního to-do listu.

 

3. Jste nerozhodní

Zjišťujete, že toho bude ještě víc.

  • Začnete otravovat druhé, aby vám řekli svůj názor: na tohle, na tamto, na novou obálku, na zvolenou strategii…
  • Crowdfunding jste nikdy nedělali, takže se vracíte k článkům How To Make A Cokoli, které většinou psali lidé jako vy.
  • Ze všech nejrůznějších (často protichůdných) názorů máte pak hlavu jak škopek a nevíte moc kudy kam.
  • Při prvním pokusu sepsat si texty k projektu se chcete zabít. Nejde vám to. Lezou z vás jen blbosti a marketingové srance.
  • Pomalu zjišťujete starou známou pravdu, že doma není nikdo prorokem. A že originálně a vtipně prodat sám sebe bolí jak čert.

TIP: Sbírání názorů druhých lidí je fajn, ale nakonec jste v tom stejně sami. Rozhodujte se podle sebe. Podle citu.

 

4. Jste zahlcení

Pozorujete na sobě první účinky spánkového deficitu. 

  • Chytnete nerva, že o vašem projektu nikdo neví. Začnete psát na Facebook, Twitter a dokonce i na LinkedIn, kde jste rok nebyli.
  • Další čas vám zabere psaní warm-up článku na blog a příprava landing page k projektu – kterou pořád dokola přepisujete.
  • Po pátém pokusu napsat landing page vás osvítí geniální nápad, že landing page vlastně vůbec, ale vůbec nepotřebujete.
  • Pokoušíte si domluvit potenciální investory a přemluvit někoho na ošéfování facebookové kampaně k projektu.
  • Každý večer si z použitého papírku s úkoly přepíšete ty samé úkoly na nový krásný papírek. Zítra večer uděláte to samé.

TIP: Pusťte si nějaký film s tematikou druhé světové války. Ať poznáte, co je to skutečně stres. Potřebujete získat trochu nadhled. Neumíráte.

 

5. Jste bezradní

Objevujete podivný svět PR: Posunuté Reality.

  • Začnete vyšilovat, že potřebujete tiskovou zprávu. Že se o tom musí dozvědět celý svět. Nebo aspoň půlka republiky.
  • Sháníte kontakty na novináře, kontakty na kamarády v mediální agentuře a kontakty na kamarády kamarádů z Prahy.
  • Snažíte si domluvit „PR podporu“ na všech frontách. Aspoň tak to máte napsáno ve svém úkolníčku.
  • Nakonec si skoro žádnou PR podporu nedomluvíte, protože na to už nemáte čas. Chybí vám tým lidí. Všechno děláte sami.
  • Říkáte si, že nejlepší je být vinařem nebo popelářem. Toužíte uniknout do světa manuální práce co nejdále od dosahu wifi.

TIP: Možná, že tiskovou zprávu (v první fázi) nepotřebujete. A tiskovka vám udělá daleko lepší službu až na konci (úspěšného) projektu.

 

6. Jste na roztrhání

Toto, tamto, semto, hento, vemto. Blázinec.

  • Pořád někam píšete a voláte, aby se něco stihlo. Honíte deadliny jak slépky po dvorku a začínáte kolem sebe šířit nervozitu.
  • Když se vám to nejmíň hodí, nadejde čas focení. Tváříte se jako Steve McQueen, ale víte, že nejste ani Steve, ani McQueen.
  • Začnete psát jeden direct e-mail a nakonec vám z toho vyjde šest zcela různých personalizovaných zpráv. Dobře vám tak.
  • Když se je pokoušíte dát do MailChimpu, vytečou vám nervy a raději si na to zaplatíte odborníka. Takže další náklady navíc.
  • A do toho všeho musíte ladit samotný výstup vašeho projektu: ať je to kniha, film, festival, PC hra, album, videokurz… whatever.

TIP: S personalizovanými e-maily je práááce jako na kostele, ale pokud máte co personalizovat, tak to rozhodně udělejte. Vyplatí se to.

 

7. Jste zoufalí

Nadešel okamžik pravdy: napsat projekt.

  • Při vyplňování projektu na crowdfundingovém serveru zjistíte, že vlastně neumíte pořádně psát – a nikdo vás to nenaučil.
  • S hrůzou pozorujete, jak vaše klávesnice tvoří obraty jako „chtěli bychom…“, „máme v plánu…” a podobné vlky plky.
  • Během vymýšlení odměn pro dárce jdete do vývrtky, protože vás fakt nic moc zajímavého nenapadá. Ani po druhém kalíšku.
  • Při tom všem vypětí si neustále říkáte, jak ladně, svěže, vtipně a originálně má popis projektu působit – jak psali v té brožuře.
  • Do toho řešíte problémy s formátem fotek, nestíhačku s ozvučením videa, posouváte termíny, horečka stoupá...

TIP: Názvu projektu a úvodní anotaci se věnujte už od začátku. Klidně vymýšlejte i desítky hodin. Přepisujte. Tohle musí být pecka, děcka!

 

8. Jste na pranýři 

Nikdo vás nemá rád. A vy sebe už taky moc ne. 

  • Místo s partnerkou už spíte jen s kalkulačkou, protože pořád propočítáváte, aby to celé vůbec aspoň trochu vyšlo.
  • Pokud máte děti, tak jsou na vás napučené, že si nehrajete s nimi, ale jen se svým počítačem. Včera, dnes i zítra.
  • Vaše drahá polovička vás vidí chvíli večer, když se tiše kradete do postele a chvíli ráno, když z ní ještě tišeji odcházíte.
  • Zprávy v inboxu se vám hromadí, nestíháte ostatní projekty, najednou vám chybí peníze na účtu. Nějak nevyděláváte.
  • Jak na sviňu vyjde celý finiš příprav kampaně na termín té rodinné dovolené, kterou jste domluvili půl roku zpět. Merde!

TIP: Na toto nemám žádnou chytrou radu. Snad jen být bezdětný single trochu pomáhá. Nebo zkuste stírací los Super rentiér.

 

9. Jste falešně uspokojeni

Kampaň konečně spuštěna – a valí to jak cyp!

  • Protože jste si dali záležet s přípravou, sklízíte zasloužené ovoce i ovace. Jako já: 100 000 Kč za první 2 dny. Otto, jsi pašák!
  • Pašák se tetelí blahem a doma si připravuje korunovaci krále českého crowdfundingu. Všechno ví, všude byl, všeználek.
  • Jenomže náš pašík usnul na vavřínech. A už nešlape do všech návazných akcí a strategií, které si v kanceláři napsal na tabuli.
  • Výsledkem je, jako když otočí kohoutkem: penízky netečou. Vaši věrní fanoušci se vyčerpali… a další nejsou na skladě.
  • Pocit uspokojení střídá pocit znejistění. Do konce kampaně sice zbývá ještě měsíc, ale projekt prostě stojí. A nehýbe se.

TIP: První vyhrání z kapsy vyhání. Získat hned ze startu kampaně aspoň 30 % částky je vaše povinnost. Ale tím to celé teprve začíná.

 

10. Jste tam, kde jste byli

Korunovace se odkládá. Zpátky k lopatě.

  • Sedíte s rukama v klíně a stále čekáte. Kampaň přece běží, lidé o ní přece ví, takže ty peníze by tam přece nějak… jenže prd.
  • Všichni vaši kamarádi s vámi o kampani rádi mluví a chválí vás. Z excelové tabulky pak zjistíte, že z nich přispěl jen málokdo.
  • Rozhoupete se a začnete rozesílat e-maily na všechny strany. Vaše práce připomíná dávky ze samopalu bez míření na terč.
  • Vzpomenete si, že můžete přidávat nové odměny. Tak přidáte knihu se slevou 50 Kč. Je to vrchol vaší marketingové kreativity.
  • Vaší nejoblíbenější klávesnicí je nyní F5, kterou na stránce vašeho projektu používáte zhruba 10x denně. O víkendu jen 5x. 

TIP: Neudělejte stejnou chybu jako já. Neustále na kampani pracujte. Dotáhněte všechny úkoly z původního marketingového plánu.

 

11. Jste na začátku

Kampaň skončila, práce začíná.

Poděkování, vyúčtování, fakturace, příprava k tisku, e-maily dárcům, finalizace knihy, předtiskové tanečky, mordor s tiskem, adresy, balení, rozesílání odměn, papírování... uuuuuuáááááá!

Jestli já neměl poslechnout raději tu paní na poště, co mi u okénka nabízela Super rentiéra.

Měl jsem vzít dva. A Maxi Zlatou rybku k tomu.

 

Tak co teda ten kraudfandink?

Ještě pořád chcete udělat nějakou kampaň?

Pokud jsem vás neodradil… tak máte mé nejhlubší crowdfundingové sympatie. A upřímně vám fandím.

Svět potřebuje zajímavé a originální projekty.

Jestli ale nemáte čas a chuť na permanentní marketingovou práci, pokud vás nežene opravdu silná motivace a tak trochu i vaše ego… tak raději přemluvte svého bohatého strýčka, ať vám ty peníze na vysněný projekt dá on. Nebo nějaký osvícený investor.

Vyjde vás to daleko levněji.

 

Dva hlavní tipy nakonec, které nechcete slyšet

  • V kampani neexistuje jedna jediná veličina, na které záleží. Rozhoduje to, jak dlouho vám vydrží vůle, motivace a chuť na tom DENNODENNĚ makat. Hlavně před – a rozhodně pak i v průběhu projektu.
  • Z mé zkušenosti je zásadní si před startem kampaně připravit personalizované motivační zprávy pro hlavní jádro nejvěrnějších fanoušků. Ti totiž váš projekt opravdu podpoří.

Lidi „z ulice“ ale jen těžko zaujmete na první dobrou, aby hned v houfech tasili kreditku a šupli vám tam něco kolem pětistovky.

Takhle to fakt moc nefunguje. Aspoň ne v ČR.

No nic. 

Já si na nějaký čas dám od crowdfundingu asi pokoj.

Bylo to super… ale chci mít chvíli i soukromý život.

A pořád nemačkat F5.

 

P.S. UPDATE BŘEZEN 2018: Jasně, že jsem hrozně rád, že můj crowdfundingový projekt uspěl – a knihu jsme nakonec vydali. Ale dnes, když to hodnotím z odstupu... už bych do toho znovu šel jen s jasně poskládaným profi týmem od samého počátku.

 

comments powered by Disqus

Čas od času vám zdarma pošlu rady, tipy
a know-how

Díky! Poslal jsem vám mail. Zkontrolujte
si inbox – nebo případně i spam složku.