- PROTTO: Desatero profíka
- Tendr na nejlepší copy roku 2024
- 25 top freelancerů: o AI (3. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o životě (2. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o byznysu (1. díl rozhovoru)
- Co (ne)čtu. 3 × 13 osobních tipů na knihy
- Born for Robinson: jak si užít Chorvatsko bez lidí i signálu
- Jak vlít radost do žil a klid do duše
- Mio Dio Pandemio! Desatero zkoušek nové koronavíry
- Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
- Když má one man show 31 lidí
- Co mě lekce tenisu naučily o mém penisu
- 11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding
- A vítězem ilustrátorské soutěže se stává…
- Jak se mstíme na dětech
- Ufff! Konečně jsem vydal knihu: ORBIS TWEETUS
- Odlož mobil. Prožij si Vánoce s mraze(ní)m v zádech
- Zlo na devět? „ŽIVOTOPIS“. Jak ho napsat, aby vyčníval
- Jak napsat direct e-mail
- Nesnesitelná lehkost prodeje
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web – 2. díl
- Jobovy zprávy v současných nabídkách jobů: česko-český překladový slovník inzerátů
- Namalujte mi obrázek. Dám vám za to svou knihu gratis
- 5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
- Jak mít 6 milionů zobrazení na Facebooku. V jeden den
- Magnet na zákazníky? Našel jsem ho na pláži
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Jak pejsek s kočičkou vařili web
- Naučte se říkat „NE“. To jediné vás posune
- Jak si najít pláž na Bali, kde budete úplně sami
- 33 knih pro (pracovní) inspiraci – 2. díl
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
- 7 blogů, které budu sledovat v roce 2015
- 50 věcí, které jsem (ne)udělal v roce 2014. A co z toho plyne
- Jak změnou homepage zvýšit konverzní poměr o 39 procent za 30 dní
- Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
- Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
- MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
- MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“
- MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“
- Češi – národ cedulek
- Soutěž o 5 audioknih „Pište jako copywriter“
- Pohřeb sloganu: za 12 minut cestou busem ze Slatiny
- Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
- Brief zdarma
- 9 nesmyslů, které NIKDY nepište
- Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
- „Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
- Facebook kampaň z říše snů: 94,6% míra konverze!
- 7 dní o vodě vás nastartuje víc než všechny pilulky světa
- Karkulku milují. Ale kupují od Vlka
- Jak chytit flow za 30 minut
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Odhalil jsem zázračnou formuli na úspěch!
- SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého
- Desatero online marketéra
- Každej slušnej člověk ví, že…
- 33 knih pro (životní) inspiraci
- Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?
- 50 věcí, které udělám v roce 2014
- Proč by měl mít copywriter děti?
- Ty Volvo! Tak se dělá virál: 1x Van Damme, 2 kamiony, 16 dní a 54 milionů zhlédnutí
- Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu
- Nedá pokoj, až tam vleze: Zeigarnik effect
- Jedna říše. Dvě tváře. Tři oříšky
- Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
- Tajná laboratoř ze Zlína
- Moje první povídka. A hned erotická
- Praha – Brno – Zlín – Ostrava
- Orgasmus u fabriky: o čem píšu, když píšu o běhání
- 5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook
- Co asi tak na vašem webu hledají...
- MÁM ZÁŽITEK. Díl první: Když se vaše copy vznáší 4 metry vysoko
- Co se stane 31. srpna? A co pak 2. září?
- Jak vytvořit web za tři hodiny
- 3 věci, co mě ser... trápí
- OVACOPI!!!
- Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast
- Love is all around
- Když prodává strach
- Dvakrát piš, jednou odesílej
- The Best of 2012
- „Co teď dělat?“
- Šifra mistra copywritera
- Copy Camp – 24. 11. 2012
- 33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
- Úterky s Viktorem
- Jak psát direct e-mail
- Pište jako pornomagnát
- Nejlepší brněnský copywriter
- České dráhy vypisují výběrové řízení na copywritera
- 33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
Každej slušnej člověk ví, že…
10. 2. 2014 — 647 OTTOSLOV
Abrakadabra – čáry máry fuk. Hypnotizovat jde samozřejmě i textem. Podívejte se na tři příklady, jak nás copywriteři mohou manipulovat. A nejen copywriteři.
Znáte NLP?
Neurolingvistické programování je psychoterapeutický systém vytvořený v 70. letech minulého století – a i jeho tvůrci zpětně litují nešťastně zvoleného názvu.
Zmatečně totiž odkazuje na neurovědy a slovo „programování“ mylně vyvolává dojem přeprogramování lidské psychiky.
Což ovšem neznamená, že by se o to různí popularizátoři nepokusili; nyní pod značkou NLP (která není nijak registrovaná) najdete i sektářské vymývače mozků. Tak pozor na to.
O co jde?
Jedna ze základních tezí NLP je, že člověk se chová určitým způsobem proto, že používá (či vnímá) určitý styl jazyka.
Účinnost komunikace pak ovlivňuje i (správná) syntaxe jazyka – mluveného i psaného.
Podle některých odborníků byla metoda NLP „překonána“, jiní ji v psychoterapii nadále „úspěšně používají.“ Do toho nevidím. Přeji úspěchy oběma táborům.
Mně jde nyní jen o to, ukázat pár triků, které na vás mohou číhat – nebo které naopak můžete použít vy.
Věřím, že pro dobré účely.
Past první – zdání souhlasu
Všichni vědí, že nezaměstnaní na severu Čech akorát vysávají státní kasu a…
Tak. To je samozřejmě lež. Ale všimněte si, co s vámi udělala první část věty – ta „nevinná“ dvě slůvka.
Celé následující sdělení o nezaměstnaných lidech v severních Čechách pak najednou dostalo punc všeobecného souhlasu.
A to jen díky předpokladu („všichni vědí“), který sugeruje názor většiny či celku. Vladimír Merta o těchto mediálních frázích kdysi napsal skvělý článek. Je to vlastně obludné, že?
Jenže tato slova jsou dostupná všem a rozbušku z nich může udělat kdokoli. Ostatně, nedávno to na severu Čech skoro bouchlo. I kvůli slovnímu smogu, který se nad tamní krajinou vznášel.
Ale nic není černobílé.
Stejný úvod – „všichni vědí“ – si teď představte například v headlinu pro neziskovku pomáhající dospívajícím z dětských domovů zapojit se do reálného života:
Všichni vědí, že nic na světě vám nenahradí šťastně prožité dětství
Stejná (textová) zbraň, úplně jiná (výsledná) emoce.
Past druhá – zdání konverzace
Pojďme na další trik – říkejme mu „vložený příkaz“.
Pokud projíždíte americké weby, tak na užití těchto příkazů možná často narazíte. Modelově například:
I wonder how satisfied you will be if you buy this product…
Normálka, ne? A teď si to přečtěte v tučném fontu:
I wonder how satisfied you will be if you buy this product…
Je to vlastně jasný příkaz, že si mám koupit tento produkt – ale je šikovně schovaný v normální větě.
Takže čtenář (nebo přímo vy a vaše peněženka) vezme tento příkaz na nevědomé úrovni. V textu je „mírumilovný příkaz“ zmíněn většinou několikrát – pro jistotu.
Sami si domyslíte, co vše se s takovou textovou piruetkou dá dělat.
V dobrém i zlém.
Past třetí – zdání soudržnosti
Následující „zbraň“ má také dvojí ostří.
Hraje na to, že kolem sebe rádi vytváříme auru kompaktnosti. Až úporně se snažíme dostát svým dřívějším volbám, slibům či názorům. Před sebou i před ostatními.
Co kdybych vám ukázal, jak během jednoho měsíce zdvojnásobit zakázky z vašeho webu – věnovali byste tomuto tréninku 50 minut vašeho života?
No nekupte to.
Po takovém úvodu pak obvykle následuje rozvedení příslibu v klasickém (a většinou hodně dlouhém) copy, které je plné argumentů zleva zprava.
A pak, na konci textu, je čas sklizně – využití toho nevysloveného závazku ze začátku:
Teď, když víte, jak program funguje, určitě si pro 100% zvýšení obratu najdete necelou hodinku času.
Přihlaste se k ukázkové lekci zdarma zde:
Důležité samozřejmě je, aby prvotní závazek byl natolik neodolatelný, že nelze říci ne.
(Ale to on většinou je, to se nebojte.)
Pasti, pasti, pastičky
Triky, které zde uvádím, nepatří do rukou lidem, kteří je zneužijí – ale tomu těžko zabráníme.
Podle mě je lepší poznat všechny zbraně, než dělat, že všichni hrajeme vždy fér, Mirek Dušín je kamarád a reklama je super.
Jen tak můžete textové zbraně rychle prokouknout – a podle kontextu pak s nimi naložit.
Hlavně se netvařme, že neexistují.
comments powered by DisqusProtože každej slušnej, poctivej, pracující člověk přece ví, že…