- PROTTO: Desatero profíka
- Tendr na nejlepší copy roku 2024
- 25 top freelancerů: o AI (3. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o životě (2. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o byznysu (1. díl rozhovoru)
- Co (ne)čtu. 3 × 13 osobních tipů na knihy
- Born for Robinson: jak si užít Chorvatsko bez lidí i signálu
- Jak vlít radost do žil a klid do duše
- Mio Dio Pandemio! Desatero zkoušek nové koronavíry
- Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
- Když má one man show 31 lidí
- Co mě lekce tenisu naučily o mém penisu
- 11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding
- A vítězem ilustrátorské soutěže se stává…
- Jak se mstíme na dětech
- Ufff! Konečně jsem vydal knihu: ORBIS TWEETUS
- Odlož mobil. Prožij si Vánoce s mraze(ní)m v zádech
- Zlo na devět? „ŽIVOTOPIS“. Jak ho napsat, aby vyčníval
- Jak napsat direct e-mail
- Nesnesitelná lehkost prodeje
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web – 2. díl
- Jobovy zprávy v současných nabídkách jobů: česko-český překladový slovník inzerátů
- Namalujte mi obrázek. Dám vám za to svou knihu gratis
- 5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
- Jak mít 6 milionů zobrazení na Facebooku. V jeden den
- Magnet na zákazníky? Našel jsem ho na pláži
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Jak pejsek s kočičkou vařili web
- Naučte se říkat „NE“. To jediné vás posune
- Jak si najít pláž na Bali, kde budete úplně sami
- 33 knih pro (pracovní) inspiraci – 2. díl
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
- 7 blogů, které budu sledovat v roce 2015
- 50 věcí, které jsem (ne)udělal v roce 2014. A co z toho plyne
- Jak změnou homepage zvýšit konverzní poměr o 39 procent za 30 dní
- Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
- Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
- MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
- MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“
- MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“
- Češi – národ cedulek
- Soutěž o 5 audioknih „Pište jako copywriter“
- Pohřeb sloganu: za 12 minut cestou busem ze Slatiny
- Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
- Brief zdarma
- 9 nesmyslů, které NIKDY nepište
- Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
- „Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
- Facebook kampaň z říše snů: 94,6% míra konverze!
- 7 dní o vodě vás nastartuje víc než všechny pilulky světa
- Karkulku milují. Ale kupují od Vlka
- Jak chytit flow za 30 minut
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Odhalil jsem zázračnou formuli na úspěch!
- SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého
- Desatero online marketéra
- Každej slušnej člověk ví, že…
- 33 knih pro (životní) inspiraci
- Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?
- 50 věcí, které udělám v roce 2014
- Proč by měl mít copywriter děti?
- Ty Volvo! Tak se dělá virál: 1x Van Damme, 2 kamiony, 16 dní a 54 milionů zhlédnutí
- Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu
- Nedá pokoj, až tam vleze: Zeigarnik effect
- Jedna říše. Dvě tváře. Tři oříšky
- Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
- Tajná laboratoř ze Zlína
- Moje první povídka. A hned erotická
- Praha – Brno – Zlín – Ostrava
- Orgasmus u fabriky: o čem píšu, když píšu o běhání
- 5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook
- Co asi tak na vašem webu hledají...
- MÁM ZÁŽITEK. Díl první: Když se vaše copy vznáší 4 metry vysoko
- Co se stane 31. srpna? A co pak 2. září?
- Jak vytvořit web za tři hodiny
- 3 věci, co mě ser... trápí
- OVACOPI!!!
- Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast
- Love is all around
- Když prodává strach
- Dvakrát piš, jednou odesílej
- The Best of 2012
- „Co teď dělat?“
- Šifra mistra copywritera
- Copy Camp – 24. 11. 2012
- 33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
- Úterky s Viktorem
- Jak psát direct e-mail
- Pište jako pornomagnát
- Nejlepší brněnský copywriter
- České dráhy vypisují výběrové řízení na copywritera
- 33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
17. 9. 2014 — 516 OTTOSLOV
Potřebujete, aby někdo něco udělal? A nemáte možnost ho oslovit jinak než textem? Tak pro inspiraci zastavte na ulici malé dítě a podívejte se mu do aktovky.
No ne, vážně.
Viděli jste někdy poslední dobou pracovní sešit českého jazyka pro 2. třídu ZŠ?
Pokud máte osypky z kontaktování malých dětí na ulici (nebo to už máte zakázáno soudem), ušetřím vám trable. Ten sešit vypadá zhruba takto:
Každý úkol je vždy nadepsán jasným zadáním. Zde je pár z nich na ukázku:
- Zavař si prázdniny! Napiš nebo nakresli, co k nim patří.
- Vypisuj písmena podle pokynů a vedle každého z nich…
- Doplň jména pohádkových hrdinů.
- Obtáhni tvary stejných písmen stejnou barvou.
- Přepiš věty tiskacím písmem.
- Najdi v kalendáři datum, kdy má svátek…
- Přečti si text na cihlách.
- Vybarvi stejnou barvou útržky, které patří k sobě.
- Rozděl slova na slabiky svislou čarou.
- Napiš slovem, kolik dní má týden.
- Opiš, s čím se také setkáme v Praze.
- Škrtni slova, která nepatří do řádků.
- Vymysli slova s opačným významem.
- Spoj čárou slova s odpovídajícím písmenem.
- Prohlédni si pozorně tuto tabulku.
Zaujalo vás na tom něco?
Pokud ne, tak si to zopakujeme – tentokrát s malou nápovědou:
- Zavař…
- Vypisuj…
- Doplň…
- Obtáhni…
- Přepiš…
- Najdi…
- Přečti…
- Vybarvi…
- Rozděl…
- Napiš…
- Opiš…
- Škrtni…
- Vymysli…
- Spoj…
- Prohlédni…
Už?
Přemluv dítě – a votoč obrat
Malé děti jsou neposedné, živé a extrémně hravé. Noční můra pro soustředěnou práci ve škole.
Proto jejich zadání úkolů nezačíná větou jako „Na základě předchozího osobního kontaktu v úvodní hodině si vás dnes dovoluji oslovit s nabídkou vypracování …“.
Ne. Zadání školních úkolů začíná jasným povelem – slovesem. Sedni, lehni.
Vyplň. Přepiš. Škrtni. Vyber. Oprav. Najdi. Vyznač. Zakroužkuj. Uspořádej. Promysli. Atd.
Všimli jste si, že názvy nebo slogany, které se vám vryly pod kůži, také často začínají slovesem ve tvaru rozkazovacího způsobu?
- Přemluv bábu
- Votoč vohoz
- Nevaž se. Odvaž se
- Do it yourself
- Nech se West
- Dotkni se slunce
No… proč asi.
Můžete samozřejmě v názvu projektu sloveso vynechat (například olomoucké science centrum „Pevnost poznání“) – a pak si hlavně ve sloganu dát také setsakramentský pozor, aby tam žádné ošklivé akční sloveso nezaznělo:
„První centrum popularizace vědy a výzkumu na střední Moravě“
No… proč to asi nefunguje.
Bez slovesa neodejdu!
Zamyslete se nad tím.
Čeština má 10 slovních druhů. A je to tak dobře – díky tomu cítíme to správné pnutí, když si čteme třeba Skácelovy básně nebo Čapkovy romány.
Jenže barvitost, květnatost a úchvatná kombinatorika jazyka se stane železnou koulí, když máte napsat e-mail kolegovi nebo úvodní nadpis na svůj web (třeba do sekce „Služby“).
Pak se nám z toho ta (rázná) slovesa nějak začnou vytrácet… jako marketingová pára nad konverzním hrncem.
Chcete to změnit?
Představte si, že pod výhrůžkou smrti jste nuceni postupně se zbavovat jednotlivých slovních druhů – a zároveň tak, aby mluvený jazyk stále fungoval jako účinný přenos sdělení.
Co obětujete jako první? Možná citoslovce, pak příslovce… částice, přídavná jména… ale kromě podstatných jmen (protože jsou pro nás prostě podstatná…) se určitě hned nezbavíte sloves.
Substantiva a verba zřejmě stačila i neandrtálcům k dorozumění a úspěšnému dokončení úkolu.
„Zabít mamuta.“
Když chcete, aby někdo něco udělal – použijte jasné sloveso.
Just do it.
comments powered by Disqus