- PROTTO: Desatero profíka
- Tendr na nejlepší copy roku 2024
- 25 top freelancerů: o AI (3. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o životě (2. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o byznysu (1. díl rozhovoru)
- Co (ne)čtu. 3 × 13 osobních tipů na knihy
- Born for Robinson: jak si užít Chorvatsko bez lidí i signálu
- Jak vlít radost do žil a klid do duše
- Mio Dio Pandemio! Desatero zkoušek nové koronavíry
- Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
- Když má one man show 31 lidí
- Co mě lekce tenisu naučily o mém penisu
- 11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding
- A vítězem ilustrátorské soutěže se stává…
- Jak se mstíme na dětech
- Ufff! Konečně jsem vydal knihu: ORBIS TWEETUS
- Odlož mobil. Prožij si Vánoce s mraze(ní)m v zádech
- Zlo na devět? „ŽIVOTOPIS“. Jak ho napsat, aby vyčníval
- Jak napsat direct e-mail
- Nesnesitelná lehkost prodeje
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web – 2. díl
- Jobovy zprávy v současných nabídkách jobů: česko-český překladový slovník inzerátů
- Namalujte mi obrázek. Dám vám za to svou knihu gratis
- 5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
- Jak mít 6 milionů zobrazení na Facebooku. V jeden den
- Magnet na zákazníky? Našel jsem ho na pláži
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Jak pejsek s kočičkou vařili web
- Naučte se říkat „NE“. To jediné vás posune
- Jak si najít pláž na Bali, kde budete úplně sami
- 33 knih pro (pracovní) inspiraci – 2. díl
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
- 7 blogů, které budu sledovat v roce 2015
- 50 věcí, které jsem (ne)udělal v roce 2014. A co z toho plyne
- Jak změnou homepage zvýšit konverzní poměr o 39 procent za 30 dní
- Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
- Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
- MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
- MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“
- MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“
- Češi – národ cedulek
- Soutěž o 5 audioknih „Pište jako copywriter“
- Pohřeb sloganu: za 12 minut cestou busem ze Slatiny
- Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
- Brief zdarma
- 9 nesmyslů, které NIKDY nepište
- Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
- „Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
- Facebook kampaň z říše snů: 94,6% míra konverze!
- 7 dní o vodě vás nastartuje víc než všechny pilulky světa
- Karkulku milují. Ale kupují od Vlka
- Jak chytit flow za 30 minut
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Odhalil jsem zázračnou formuli na úspěch!
- SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého
- Desatero online marketéra
- Každej slušnej člověk ví, že…
- 33 knih pro (životní) inspiraci
- Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?
- 50 věcí, které udělám v roce 2014
- Proč by měl mít copywriter děti?
- Ty Volvo! Tak se dělá virál: 1x Van Damme, 2 kamiony, 16 dní a 54 milionů zhlédnutí
- Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu
- Nedá pokoj, až tam vleze: Zeigarnik effect
- Jedna říše. Dvě tváře. Tři oříšky
- Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
- Tajná laboratoř ze Zlína
- Moje první povídka. A hned erotická
- Praha – Brno – Zlín – Ostrava
- Orgasmus u fabriky: o čem píšu, když píšu o běhání
- 5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook
- Co asi tak na vašem webu hledají...
- MÁM ZÁŽITEK. Díl první: Když se vaše copy vznáší 4 metry vysoko
- Co se stane 31. srpna? A co pak 2. září?
- Jak vytvořit web za tři hodiny
- 3 věci, co mě ser... trápí
- OVACOPI!!!
- Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast
- Love is all around
- Když prodává strach
- Dvakrát piš, jednou odesílej
- The Best of 2012
- „Co teď dělat?“
- Šifra mistra copywritera
- Copy Camp – 24. 11. 2012
- 33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
- Úterky s Viktorem
- Jak psát direct e-mail
- Pište jako pornomagnát
- Nejlepší brněnský copywriter
- České dráhy vypisují výběrové řízení na copywritera
- 33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
15. 6. 2014 — 1555 OTTOSLOV
Mechanický pomeranč, E. T., Vetřelec, Annie Hall, Divoká banda, Psí odpoledne, Zkrocená hora, Big Lebowski… Viděli jste je? Všechny?
Byl jsem ve Zlíně přednášet.
Prezentaci zde nedám. Přes 80 nekomentovaných slidů s plakáty… to by vám nic neřeklo.
Raději z toho udělám přehledný žebříček, který vám:
- zabere jen pětinu času z mé přednášky
- dá inspiraci, jak psát slogany
- rozšíří domácí videotéku
Vybíral jsem (nyní) schválně jen mezi mainstreamovými hity.
Přehlídku textových perel z méně známějších (či zcela zapomenutých) filmových klenotů (nejen) z Města andělů můžeme udělat příště.
Tak honem zaberte sedačku… kino právě začíná!
13 nejlepších sloganů na hollywoodských plakátech
13. místo
E. T. Mimozemšťan / E. T. the Extra-Terrestrial (1982)
Hororů tu bude ještě dost – začneme zlehka.
Tři věty, 13 slov a 1 sedmimístná číslice asi není úplně definicí slova „slogan“, ale čert to vem.
Ono je to prostě tak roztomilé… i když na plakátě to skoro nejde vidět:
He is afraid.
He is totally alone.
He is 3.000.000 light years from home.
„Srdíčkový“ text jak vyšitý. To se to pak otvírají peněženky.
E. T. s rozpočtem 10 milionů dolarů utržil jen ve Státech za prvních devět měsíců od premiéry 350 milionů dolarů. Easy.
12. místo
Mechanický pomeranč / Clockwork Orange (1971)
Též máte rádi klasickou hudbu?
Normálně by byl plakát Mechanického pomeranče v žebříčku o trochu výše.
Ale text na oficiálním posteru je na „klasický“ slogan trochu delší. Takže pár bodů dolů.
I tak to stojí za to:
Being the adventures of a young man
whose principal interests are rape,
utra-violence and Beethoven.
Já bych to klidně ještě trochu zkrátil na:
Rape, ultra-violence and Beethoven
Ludwig snad promine… a navíc to stále vyjadřuje ducha filmu.
Poměrně věrně, co si tak vzpomínám.
11. místo
Gravitace / Gravity (2013)
Žhavá novinka se probojovala mezi Top 13.
Na první pohled ten slogan není nic světoborného. Ale oceňuji dvě věci. Vlastně tři.
Zaprvé: jednoduchost tříslovného sloganu. A považte, má jen 9 písmen!
Zadruhé: využití mnohoznačné fráze z běžné denní mluvy. Ten obrat znají všichni.
A zatřetí: výborně ladí s pointou filmu.
Don´t let go
Nepustit se znamená přežít.
Zvláště 559 km nad Zemí.
10. místo
Čelisti / Jaws (1975)
Zlomový film ve vnímání slova „blockbuster“.
Ano, možná to není žádný „kreativní“ slogan. A ani to není moc originální.
Ale vybírám to záměrně – jako klasickou ukázku „terrifying“ textu, který nechodí kolem horké kaše a jednoznačně hlásí, co je to za biják, ten zabiják:
The terrifying motion picture
from the terrifying No. 1 best seller
Když to jde i takto přímočaře, tak proč to nějak dál opisovat, že.
Jasná zpráva.
S obdobným odkazem na předchozí úspěch literární předlohy k filmu pracoval i plakát ke Kubrikově metahororu Osvícení:
The tide of terror that swept America IS HERE
9. místo
Absolvent / Graduate (1967)
Ahoj, jsem Benjamin. A mám problém.
Jeden z prvních textů, který do hollywoodských plakátů vnesl zintimnění a citlivější osobní tón.
Najednou nevíte, co přesně čekat za žánr. A jste okamžitě vtáhnuti do privátního světa hlavního hrdiny:
This is Benjamin.
He´s a little worried about his future.
Zde tečku na konci – zřejmě správně umístěnou – přepisuji z originálu.
Ale jinde, kde i u krátkých (jednovětně nekomplikovaných) sloganů je na amerických plakátech tvrdošíjně psána tečka na konci, to už vypouštím.
Slogany fakt bez teček, prosím…
8. místo
Přichází Satan / The Omen (1976)
Ne každé dítě je to pravé požehnání.
Viděli jste ten film?
Výhodou plakátu je, že vás před tímto hororem nemusím varovat. Už to za mě jasně (a lákavě) udělal slogan:
You have been warned
No kdo by nešel do kina…
Srovnejte vyznění tohoto sloganu s "oficiálnější" verzí plakátu, kde je textu více.
A bacha, ve filmu je jedna precizní scéna dekapitace. Slabší povahy mohou mít problém.
(Pokud mezi ně patříte, pak proboha neklikejte na tento odkaz!)
Se srdečným pozdravem
Satan
7. místo
Big Lebowski (1998)
Nesmíme zapomenout na Jeho Dudečenstvo!
Jak jistě víte, jde o film, který by rozesmál i mrtvého. Bláznivá jízda bří Čapk… nééé, bratří Coenů má svůj nezaměnitelný humor.
A nezaměnitelně ho vystihuje i text umístěný na čele hlavního hrdiny:
They figured he was a lazy time wasting slacker.
They were right.
(Pardon za francouzskou verzi plakátu – anglickou ani českou jsem prostě nikde nedohledal…).
V češtině to vyznělo možná ještě lépe. Na tuzemských plakátech bylo, tuším, něco jako:
Měli ho za prachsprostýho sráče.
A měli recht.
Pokud si matně vzpomínáte na děj filmu, jistě oceníte i text na alternativní verzi plakátu.
A teď už jdeme do finále
6. místo
Annie Hall (1977)
Dvě slova – a víte o filmu (skoro) vše.
Snímky Woodyho Allena se dají charakterizovat různě.
Na plakátu k jeho čtyřoscarové parádě Annie Hall je sousloví, kde se k žánru filmu přidalo už jen adjektivum:
A nervous romance
Znáte lepší vystižení ducha Allenových (roztěkaných) děl?
Na dvě slova?
Já ne.
5. místo
Zkrocená hora / Brokeback Mountain (2005)
Tento film mě kdysi totálně rozebral.
A ten slogan? Byl by to vlastně trochu kýč… kdyby… kdyby… kdyby to prostě nebyla Zkrocená hora.
Vše, co ve filmu začne líbeznou krajinomalbou jako z reklamy na Marlboro, se postupně změní v drtivou melancholii.
A hořký nádech tak získává i původně „kýčovitý“ tagline:
Love is a force of nature
Celé to má ještě další rozměr, když si tento plakát dáte hned vedle… ehm… jiného plakátu:
4. místo
Věc / The Thing (1982)
Z tohoto by jednoho až zamrazilo.
Mysteriózní horor Johna Carpentera inzerovala jedna verze plakátu jako „The ultimate in alien terror“. Hm, to je asi pravda.
Ale kam se to hrabe na jinou verzi, ve které se na plakátu objevil vskutku strašidelný slogan:
Man is the warmest place to hide
Podívejte se na film a uvidíte, o jaké hře na schovku je tu řeč. Brrr.
Mě osobně tedy na výzkumnou stanici na Antarktidě už nikdo nedostane.
Ani omylem!
Máme tu stupně vítězů
3. místo
Olověná vesta / Full Metal Jacket (1987)
Vítr v kapse žádné dobré zprávy nenese.
(Zde si uděláme malou – válečnou – odbočku.)
Sledujte, jak pár slov na plakátě na vás přenese celou atmosféru filmu. Půjdeme postupně:
- Náborový patriotistický letáček do armády s názvem Top Gun: „Up there with the best of the best“.
- Klasické drama filmového hrdiny (Rocky) bojujícího proti všem: „His whole life was a million-to-one shot“.
- Protiválečný, leč stále plně humanistický odkaz Stoneovy Čety: „The first casualty of war is innocence“.
A tím se plynule dostáváme až na „druhý břeh“ – ke Kubrikově zničujícímu mizantropickému snímku.
Skupinu amerických vojáků tam ve vietnamské džungli systematicky likviduje neznámý snajpr.
A kdykoli se ve filmu něco šustne ve větru, znamená to obvykle jeden černý igelitový pytel navíc:
In Vietnam
the wind
doesn´t blow
It sucks
Prostě nasrat.
Slogan jako z partesu!
2. místo
Divoká banda / The Wild Bunch (1969)
Takové filmy se dnes už fakt netočí.
Přiznávám, tento legendární Peckinpahův majstrštyk je moje 110% srdeční záležitost.
Ale i když si odmyslím vřelé osobní sympatie… stále mi tam zůstává slogan, který skvěle vystihnul „nepatřičnost“ hlavních antihrdinů, jenž se zoufale minuli s dobou:
Nine men who came too late and stayed too long
Přijde vám to na druhé místo málo?
Tak se na ten „krvavý balet“ podívejte – a pak o to více oceníte ono fatální stayed too long.
Bezvýchodnou postwesternovou atmosféru v předvečer 1. světové války výborně tlumočil i text z jiné verze plakátu:
Out of step, out of place and desperately out of time
1. místo
Vetřelec / Alien (1979)
Tady se není moc o čem bavit.
Zasloužené zlato pro reklamní textařku Barbaru Gipsovou, která se na konci 70. let blýskla dráždivým – a pomalu už nesmrtelným – sloganem k prvnímu Vetřelci:
In space no one can hear you scream
Nádhera. Luxus. Dokonalost.
Vesmírná poezie v 8 slovech, kde v mezerách mezi nimi už pomalu slyšíte kapat krev…
No ne, jen si ten slogan teď řekněte pěkně nahlas:
- „In space…“ = okamžitě se propadáte do bezbřehého vesmíru
- „…no one…“ = v zápětí víte, že žádná záchrana nepřijde
- „…can hear you…“ = nervózní intermezzo dotvrzující, že…
- „…scream“ = …tohle bude prostě bolet
Bože, dej, ať někdy stvořím něco tak dobrého!
Možná budu mít první šanci.
Ridley Scott to sice zatím není… ale budu psát copy pro web k novému filmu Jsem brána.
Český tvůrce Robin Kašpařík získal práva na zfilmování přímo od autora povídky Stephena Kinga.
Doufám, že mě režisér nechá volnou ruku i pro slogan na plakát.
Už se nemůžu dočkat, až bude první pracovní sestřih.
Pak uvidím(e).
Film je prostě magie, děti… totální magie.
Film je můj život
(Toto je slogan, tečku tam nehledejte.)
P.S. Vím, na spoustu skvělých filmů i plakátů se nedostalo. Míst bylo prostě jen třináct. A nemůžu vidět vše. Pokud tu nějaký skvělý hollywoodský slogan podle vás trestuhodně absentuje – dejte ho na „čtrnácté“ místo dolů do komentářů.
P.S.2 Jestli vám tu chybí Temný rytíř („Why so serious?“), Pán Prstenů („One ring to rule them all“) či Akta X („The truth is out there“)… tak tu chybí schválně. Vynechával jsem zlidovělé obraty žijící si vlastním životem. Prostě mi to sem nesedlo.
P.S.3 Pardon, zdroje (linky) na plakáty zde nedávám. Stejně bych (často) odkazoval na někoho, kdo to též jen přebral odjinud a nikdo už vlastně pořádně neví odkud… Zdroj je jediný: Google. Tak snad mě za to nezavřou.
P.S.4 Chcete více filmových tipů? Mám v hlavě článek o dalších skvělých plakátech k výborným filmům: Blade Runner, Heat, Vymítač ďábla, Rosemary má děťátko, Trainspotting, Terminátor, Metropolis, Dead Man… Stačí říct.
comments powered by Disqus4 články, které si ještě musíte přečíst
