Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu

25. 11. 2013 — 1061 OTTOSLOV

A nemyslím tím ten plastový kelímek s logem akce. Ani sluchátka. Nebo tvarohové koláčky navíc. Jde samozřejmě o světové know-how první třídy.

 

Ódy na první ročník festivalu online marketingu, který za vstupné 4 343.90 Kč vytřel zrak mnohým českým konferencím, za mě jistě napíší jiní.

Já přejdu hned k praktickému využití.

Vybírám 5 speakerů, jejichž přednášky neměl v brněnském Janáčkově divadle minout žádný copywriter.

A jeden zásadní postřeh hned na úvod:

Online marketing současnosti jede tak bláznivou rychlostí a propojuje tolik oblastí, že kdybych si měl pořád číst jen příručky typu „Jak psát prodejní text“, tak za chvíli můžu svůj copy krámek zabalit.  

Být super online copywriter bude čím dál náročnější – na čas a množství znalostí. Připravte se na to.

Zlatý offline a Ogilvyho časy...

 

1. Google je kamarád (Cyrus Shepard)

To nejlepší... na začátek. Směs vizionářství a praktických tipů co dělat, aby se vaše firma ve výsledcích organického vyhledávání neztratila někde v roce 2005.

85 slidů úvodní prezentace by se mělo stát povinnou čítan... nebo ne, raději ne. Kdyby to viděl každý, tak kam se poděje ten váš náskok před konkurencí. Takže vlastně: pssst!

  • Nestarejte se o linky, ale o jejich kontext, relevanci a propojení se sociálními médii.

  • Čím více otázek uživatelům na webu předem zodpovíte, tím méně budou hledat jinde.

  • 50–80 % návštěv webu vám přijde z klíčových slov, na která jste necílili.

(A jsem zvědavý, co na tuto přednášku řeknou mj. designéři. Cyrus Shepard poměrně přesvědčivě ukázal, jak se desktopový design stane jen „prodlouženou rukou“ mobilní verze, která se bude tvořit jako první – je vždy snazší pak něco přidat než složitě odebírat.)

 

2. „Ještě nemáš video?“ (Phil Nottingham)

Přednáška sice o video marketingu, ale znáte to: všechno souvisí se vším. Skvělá argumentace faktu, proč se v roce 2012 online výdaje na video reklamu zvýšily o 46 %. A bude líp.

Video marketing zažije v roce 2014 ještě větší boom. A pokud video zatím neřešíte, stejné/podobné rady se dají použít i na tvorbu textů, jak se tak dívám:

  • Nejlépe pořád fungují klasické tutorialy a návody „how to“ – pozornost zaručena.

  • Zaujměte hned v prvních 5 sekundách! Jinak nemusíte dělat video. (Ani text ne, že.)

  • Propagujte svůj koncept, ne produkt – a neměřte počet zhlédnutí, ale míru zapojení.

(Nejrychlejší speaker na západní polokouli to do nás před pátečním polednem nasypal ve stylu AK-47. Když jsem mu to večer v žertu řekl, stačil mi na to za 0,12 sekundy odpovědět: „Too much content, man, too much content...“ – a v následujícím momentu už byl fuč. Boží týpek.)

 

3. Základy po americku (Kate Morris)

Tady mě praštil do očí ten propastný rozdíl mezi našimi a anglofonními speakery. Kdyby měl stejnou prezentaci český marketér, tak to všichni asi odzíváme: „Jóóó, to znám...“

Ale opravdu? Fakt to tak děláte? Vždy? I pro svoje projekty? Nechodí vaše marketingová kobyla bosa? Kate Morris neřekla nic nového – ale řekla to tak, že nás postavila do pozoru.

  • Vytvořte si persony, poznejte je všechny... ale soustřeďte se na ně vždy postupně.

  • Definujte si cíle... No, really! This helps immensely with content!

  • A pak jako první udělejte věci, které ovlivní tyto cíle.

(Předcházející věta je tak samozřejmá, až se z ní stala zcela nesamozřejmá věc – a místo těch zásadních úkolů si pracovní den vyplňujeme spíše běžnou agendou. Nebo to tak nemáte ani náhodou? Pak vám gratuluji – a do roka jsou z vás milionáři. Závidím vám. Really.)

 

4. Build–Measure–Learn (Neil Patel)

Neil Patel je hvězda, to jsme věděli – ale stejně jsou ty jeho rady tak jasnozřivě prosté, že mě napadaly hned další tipy a otázky. Evidentně nejen mě: z publika na něj šlo 44 dotazů.

A nejlepší byla jeho odpověď: „Pokud váháte, zda svůj nový post na blogu linknout i na Facebooku, tak zřejmě nejde o dobrý text. Napište ho znovu a lépe.“ Nádhera!

  • Nepište jen o svém byznysu. Nejvíce nových lidí vám přinese přesah do jiných oblastí.

  • Čím více „share“ tlačítek na blogu máte, tím méně vám lidé článek opravdu sdílí.

  • Když skvělému textu dáte i skvělou (info)grafiku, 2x tím zvýšíte jeho šíření.

(Neil Patel rozesílá skvělé newslettery, ale trochu mě zarazilo, jak na nové články z blogu vždy upozorňuje i e-mailem. Mě to otravuje. Ale v Brně vysvětlil, že mu to skvěle funguje – a přináší vlastně největší návštěvnost na web. Hm, to musím vyzkoušet...)

 

5. Rychlá rota: Microdata (Evan Fishkin)

A nakonec k nám promluvilo SEO z budoucnosti. A z velmi zasvěcené budoucnosti – Evan Fishkin je SEO ředitel v Microsoftu. Ale klidně by se uživil i jako prvotřídní řečník.

Celá prezentace se točila kolem důležitosti rich snippets = rozšiřujícím infu ve výsledcích vyhledávání. Dejte si do webu mikrodata/mikroformáty. Nestojí to miliony a:

  • Zvýšíte tím viditelnost stránky...

  • ...zvýšíte tím autoritu svého webu...

  • ... a zvýšíte tím proklikovost (CTR) o 20–30 % – bez změny pozice ve vyhledávání!

(Po skončení „oficiální“ části prezentace si Evan Fishkin přichystal poslední kouzlo, po kterém jsme mu zobali z ruky. Přikázal vypnout kamery a v off-the-record modu nás zasvětil do SEO politiky Microsoftu, který s „mikrodata revolucí“ přijde za pár měsíců.)

 

A kde je Marek Prokop?

Jeho přednáška byla samozřejmě výborná.

Ale pro copywritery je to tak speciální a zásadní téma, že mu později věnuji detailnější post. Sáhneme v něm copywriterům na persony – a do svědomí.

Též jsem se už trochu zastyděl.

 

Zapomeňte na jahody

Marketing Festival 2013 měl samozřejmě i další řečníky, témata, názory, rady a know-how.

  • Kdybych byl webový analytik, tak šílím z Lukasze Zelezneho.

  • Kdybych mu o trochu lépe rozuměl, tak jsem nadšený z Michaela Kinga.

  • Kdybych měl internetovou agenturu,  tak zblednu závistí z přístupu Jana Podzimka.

Kdybych se na páteční swingers... nééé, swinging party v kavárně Savoy tolik nerozbil, tak bych měl síly i na sobotní zakončení v Metru. No kdy naposledy vám řečník na konferenci i zarapoval?

Ale to bych zase neměl čas napsat pro vás tento článek.

A to mi připomíná další věc z konference, kterou už stačil zmínit i Roman Hřebecký – a mluvila o tom nejvíc asi Kate Morris.

On ten marketing totiž není jenom (online) zábava a lajky a Piña Colada.

Je to tvrdá hokna.

Talent, kreativita, nápady a vize jsou fajn, ale pak přijde čas sednout na prdel a makat a makat a makat. A zkoušet, testovat, vyhodnocovat, opravovat a znovu zkoušet.

Pardon, pokud jste čekali jen jahody, šampíčko, smajlíky a Julii Roberts.

Bude to ještě pořádný boj.

Teď jde o to, kdo bude mít jakou výzbroj.

comments powered by Disqus

Čas od času vám zdarma pošlu rady, tipy
a know-how

Díky! Poslal jsem vám mail. Zkontrolujte
si inbox – nebo případně i spam složku.