Nebe, peklo, slogan

29. 4. 2010 — 279 OTTOSLOV

Dobrý slogan je asi nejtěžší copywritingový oříšek. Tedy až po dobrém názvu firmy (tam vás buď osvítí, nebo půl roku cedíte krev). Nejraději mám střízlivě věcné slogany, které v souboji s časem netahají za kratší konec. Mým favoritem je claim poji...

 

Dobrý slogan je asi nejtěžší copywritingový oříšek.

Tedy až po dobrém názvu firmy (tam vás buď osvítí, nebo půl roku cedíte krev).

Nejraději mám střízlivě věcné slogany, které v souboji s časem netahají za kratší konec. Mým favoritem je claim pojišťovny Kooperativa – ten si vždy čtu na dálničním poutači z Bratislavy do Brna:

Do nebe vede jen jednosměrka

Jasný, výstižný, všemi přijímaný fakt. Protestoval by snad Ježíš z Nazaretu, ale jeho velikonoční výjimka potvrzuje lidské pravidlo.

Slogan využívá doporučovaného maxima délky (5 slov), probouzí v řidičích sebezáchovný pud a skvěle pracuje s libozvučností. Jen si nahlas zopakujte, jak hladce to klouže: do-nebe-vede-jen-jednosměrka...

Ze sloganového nebe mě pak při příjezdu do Brna u Zvonařky po jistou dobu čekával sešup do sexistického pekla:

Vlhne vám? Přeříznu každou!

Stavební firma s důmyslným názvem ARSSTAV chtěla vyzdvihnout svou službu sanace vlhkého zdiva. Při využití červené na semaforu, důkladném zaostření a přiložení lupy jsem na billboardu nakonec přečetl:

Vlhne vám zdivo? Přeříznu každou stěnu!

Jak dojemné. Arbitrážní komise Rady pro reklamu vyhověla v červnu 2008 stížnosti soukromé osoby na neetičnost této reklamy. A billboard šel dolů.

Takže při tvorbě sloganu – s citem, prosím. A v praktických hlavně nepřeříznout.

P.S. Dnes ráno jsem jel kolem Zvonařky. Na stejném místě stejný plakát, stejný font, stejná vlhká zeď. A slogan? Inu, když se nedá řezat, je třeba pomoci: „Vlhne vám zeď? Pomůžeme vám!“

A je to v suchu.

comments powered by Disqus

Čas od času vám zdarma pošlu rady, tipy
a know-how

Díky! Poslal jsem vám mail. Zkontrolujte
si inbox – nebo případně i spam složku.