- PROTTO: Desatero profíka
- Tendr na nejlepší copy roku 2024
- 25 top freelancerů: o AI (3. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o životě (2. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o byznysu (1. díl rozhovoru)
- Co (ne)čtu. 3 × 13 osobních tipů na knihy
- Born for Robinson: jak si užít Chorvatsko bez lidí i signálu
- Jak vlít radost do žil a klid do duše
- Mio Dio Pandemio! Desatero zkoušek nové koronavíry
- Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
- Když má one man show 31 lidí
- Co mě lekce tenisu naučily o mém penisu
- 11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding
- A vítězem ilustrátorské soutěže se stává…
- Jak se mstíme na dětech
- Ufff! Konečně jsem vydal knihu: ORBIS TWEETUS
- Odlož mobil. Prožij si Vánoce s mraze(ní)m v zádech
- Zlo na devět? „ŽIVOTOPIS“. Jak ho napsat, aby vyčníval
- Jak napsat direct e-mail
- Nesnesitelná lehkost prodeje
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web – 2. díl
- Jobovy zprávy v současných nabídkách jobů: česko-český překladový slovník inzerátů
- Namalujte mi obrázek. Dám vám za to svou knihu gratis
- 5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
- Jak mít 6 milionů zobrazení na Facebooku. V jeden den
- Magnet na zákazníky? Našel jsem ho na pláži
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Jak pejsek s kočičkou vařili web
- Naučte se říkat „NE“. To jediné vás posune
- Jak si najít pláž na Bali, kde budete úplně sami
- 33 knih pro (pracovní) inspiraci – 2. díl
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
- 7 blogů, které budu sledovat v roce 2015
- 50 věcí, které jsem (ne)udělal v roce 2014. A co z toho plyne
- Jak změnou homepage zvýšit konverzní poměr o 39 procent za 30 dní
- Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
- Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
- MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
- MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“
- MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“
- Češi – národ cedulek
- Soutěž o 5 audioknih „Pište jako copywriter“
- Pohřeb sloganu: za 12 minut cestou busem ze Slatiny
- Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
- Brief zdarma
- 9 nesmyslů, které NIKDY nepište
- Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
- „Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
- Facebook kampaň z říše snů: 94,6% míra konverze!
- 7 dní o vodě vás nastartuje víc než všechny pilulky světa
- Karkulku milují. Ale kupují od Vlka
- Jak chytit flow za 30 minut
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Odhalil jsem zázračnou formuli na úspěch!
- SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého
- Desatero online marketéra
- Každej slušnej člověk ví, že…
- 33 knih pro (životní) inspiraci
- Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?
- 50 věcí, které udělám v roce 2014
- Proč by měl mít copywriter děti?
- Ty Volvo! Tak se dělá virál: 1x Van Damme, 2 kamiony, 16 dní a 54 milionů zhlédnutí
- Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu
- Nedá pokoj, až tam vleze: Zeigarnik effect
- Jedna říše. Dvě tváře. Tři oříšky
- Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
- Tajná laboratoř ze Zlína
- Moje první povídka. A hned erotická
- Praha – Brno – Zlín – Ostrava
- Orgasmus u fabriky: o čem píšu, když píšu o běhání
- 5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook
- Co asi tak na vašem webu hledají...
- MÁM ZÁŽITEK. Díl první: Když se vaše copy vznáší 4 metry vysoko
- Co se stane 31. srpna? A co pak 2. září?
- Jak vytvořit web za tři hodiny
- 3 věci, co mě ser... trápí
- OVACOPI!!!
- Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast
- Love is all around
- Když prodává strach
- Dvakrát piš, jednou odesílej
- The Best of 2012
- „Co teď dělat?“
- Šifra mistra copywritera
- Copy Camp – 24. 11. 2012
- 33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
- Úterky s Viktorem
- Jak psát direct e-mail
- Pište jako pornomagnát
- Nejlepší brněnský copywriter
- České dráhy vypisují výběrové řízení na copywritera
- 33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
28. 11. 2014 — 962 OTTOSLOV
Pár slov… a co vše způsobí. Vybírám dvanáct skvělých inzerátů – zahraničních, samozřejmě. Česká textová reklama u nich bledne závistí. Proč to takhle nefrčí u nás, sakra?
Je to jen tou (lépe znějící) angličtinou?
A co když je to celé o nápadu – no matter what language you speak?
Nebo mám klapky na očích a podobně epesní inzeráty jsou k mání i v češtině?
Anebo skvělé inzeráty s kulervoucím textovým nápadem chrlí tuzemské reklamky o sto šest – ale připrdlí klienti je nakonec stopí?
Nevím sám. To ať řeknou lidé z reklamní branže.
Teď už ale pssst – začíná obrazová show „12 důkazů, že text je král“.
Důkaz č. 1 – Nejkreativnější
Když stačí devět písmen
Zářez od britské pobočky Ogilvy & Mather.
Ta si pro cestovní portál Expedia pohrála s třípísmennými kódy mezinárodních letišť po celém světě. Vznikla série plakátů, z nichž vybírám ten nejemotivnější. I když, jak pro koho: „SUN SEA SND SEX“.
Podívejte se na další vzdušné složeniny.
Důkaz č. 2 – Nejzrádnější
Invalidní hrátky se slovy
Volkswagen. Das Auto. A umí i marketing.
Těch variací je více, ale vybírám podle mě nejlepší kousek. Kampaň proti psaní SMS během řízení mohla taky skončit jako besídka od BESIPu… ale někomu se naštěstí rozsvítilo. A přišel na tento mrazivý vtip s nápovědou.
Možná nevíte, o čem mluvím. Tak já ty blechy trochu přiblížím:
Důkaz č. 3 – Nejslepější
(Ne)moc není hned vidět
„I love Phil“. No a co má jako být?
Tak se na to podívejte z jiného úhlu. Doslova. Už? „I LOVE SYPHILIS“. Jde o práci mladíka Samuela Michaela, který vyhrál soutěž zadanou Durexem v UK v roce 2008. Famózní nápad udržel ve všech čtyřech plakátech.
Love is blind. Ty nejlepší slogany využívají idiomy.
Důkaz č. 4 – Nejzábavnější
Mít nápad chce koule
To by si jeden z fleku vsadil Sportku.
Není to sprosté, je to vtipné, hezky dvojsmyslné – a skvěle to propaguje to, co má. Chtělo jen míti filipa. A taky za ušima. Možná se mi ta reklama líbí i proto, že už pomalu spadám do její cílové skupiny.
Mladý děvčiska budou za chvíli fakt o čtvrt století mladší! Potřebuju koule.
Důkaz č. 5 – Nejznámější
Dobře vytěžené klišé
Tohle by vás nemělo vůbec překvapit.
Tuhle figuru už jsme všichni viděli mockrát. A přesto: pořád funguje. Zde skvěle využito pro „lovebrandové“ knižní vydavatelství Penguin. Inzerát, který vám v reálném čase dá pocítit sílu čtených slov na vaši imaginaci.
Nepředstavujte si teď logo Ottocopy na své obrazovce.
Důkaz č. 6 – Nejvarovnější
Smrtící koktejl z 8 slov
Můj favorit. Unabomber. Přijde mi to boží. Geniální.
Přitom výsledek těch nejlepších textových inzerátů vždy působí tak nějak jasně, lehce, jednoduše, že? Jako byste to mohli napsat jen tak mimochodem, z plezíru, v pětiminutové pauze na… na cigárko.
Přiznávám. Takto chci umět někdy psát. Copy jako z praku!
Důkaz č. 7 – Nejšetrnější
Tady je slov 6. A číslice
Každý chce být eko–bio–rebio. Je to trendy.
Ale když to má smysl – tak palec nahoru. Varšavská pobočka reklamní agentury JWT přišla před dvěma lety s touto propagací žárovky pro řetězec IKEA. Prosté, účinné, jednoduché, zapamatovatelné.
Text psala mladá polská copywriterka Joanna Sroka.
Důkaz č. 8 – Nejzapomnětliv…
A tady je jedno jediné slovo
Za normálních okolností by to byl vtip.
Ztvárnit slovo Alzheimer tak, že se poslední písmena ztrácejí v mlze, stejně jako paměť pacientů… no hahaha. Jenže je to použito na „pohřebním“ plakátě k osvětové kampani pro toto známé onemocnění.
A to už pak trochu tuhne úsměv na rtech. Mně teda jo.
Důkaz č. 9 – Nejdrsnější
Když pomůže jen šok
Začíná to tu být trochu deka, co?
Přitáhneme šrouby ještě víc. Reklama není jen peříčko. A konkrétně tato mě hodně rozdrtila. Pokud ještě nejste rodičem, tak to možná tak nevnímáte. Ovšem přát si v headlinu, aby můj syn měl rakovinu… to znamená jediné.
Že má zákeřnou smrtelnou nemoc, na kterou není žádný lék ani léčba.
Důkaz č. 10 – Nejoceňovanější
Mám tě k smrti nenávidím
Nikdy bych si nemyslel, že sem dám inzerát pojišťovny.
Ale když se prostě (textově) zadaří, tak je to radost číst. Výborná série několika plakátů pracuje s modelem, kdy se v jedné krátké větě vše otočí o 180°. Tak jako v životě. A pojištění na to může reagovat.
Tato kreativa od Leo Burnetta vyhrála v roce 2012, co se dalo.
Důkaz č. 11 – Nejhravější
Nesmrtelné kouzlo repetice
To je tak, když se trefíte do sdílených zážitků.
Inzerát pro tureckou službu TiVo – která vám v TV nahrává vaše nejmilejší filmy. Takže si je můžete (znovu) pustit bez toho, aby vám do nejvypjatější scény zazvonil mobil nebo ji rušilo hlasité tlachání odvedle.
Kromě Casablablablanky musíte vidět ještě Pána prstenů. Cink cink!
Důkaz č. 12 – Nejskrytější
Když dva dělají totéž…
Tohle je hodně tajemné.
Až tak, že to sem nemohu dát. Nevlezlo by se to.
To si musíte celé prostudovat sami. Hustý, co?
Quo vadis, česká reklam(k)o?
Takže toto byl reklamní zápisník zahraničních zpravodajů.
Když to jde venku, mělo by to jít i doma.
Jenže jako sorry… ale já v českých psaných inzerátech (plakátech, kampaních, virálech ani offlinových análech) prostě ten textový nápad moc nevidím.
Tu poctivou textařinu. Ten esprit. Náladu. Jemnocit. Preciznost. Brilanci. Chytrost. Um.
Necítím to profesní řemeslné nadšení, když se nějaká kreativní idea podaří vybrousit do 100% přesvědčivého tvaru – v pár slovech. (Vím, bolí to. Znám.)
Neříkejte mi, že se v českých pobočkách svě-to-zná-mých reklamních agentur neschovávají noví Davidové Ogilvyové. Nebo aspoň zdatní copywriteři. Nebo prostě kdokoli, kdo umí psát a pálí mu to.
Nebo si to marketingová oddělení obřích firem pytlíkují sama? „Hupky dupky pro novou půjčku, která vydělává“? Možná opravdu nemáme dostatečný přísun kvalitních drog…
Ale o to nejde. Pořád tu přece zůstává řada velkých firem, jimž (české) kampaně a textové inzeráty připravují tuzemské pobočky velkých agenturních hráčů.
Eso vedle esa.
Tak v čem je teda ten zakopaný text?
comments powered by Disqus