Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?

28. 11. 2014 — 962 OTTOSLOV

Pár slov… a co vše způsobí. Vybírám dvanáct skvělých inzerátů – zahraničních, samozřejmě. Česká textová reklama u nich bledne závistí. Proč to takhle nefrčí u nás, sakra?

 

Je to jen tou (lépe znějící) angličtinou?

A co když je to celé o nápadu – no matter what language you speak?

Nebo mám klapky na očích a podobně epesní inzeráty jsou k mání i v češtině?

Anebo skvělé inzeráty s kulervoucím textovým nápadem chrlí tuzemské reklamky o sto šest – ale připrdlí klienti je nakonec stopí?

Nevím sám. To ať řeknou lidé z reklamní branže.

Teď už ale pssst – začíná obrazová show „12 důkazů, že text je král“.

 

Důkaz č. 1 – Nejkreativnější

Když stačí devět písmen

Zářez od britské pobočky Ogilvy & Mather.

Ta si pro cestovní portál Expedia pohrála s třípísmennými kódy mezinárodních letišť po celém světě. Vznikla série plakátů, z nichž vybírám ten nejemotivnější. I když, jak pro koho: „SUN SEA SND SEX“.

Podívejte se na další vzdušné složeniny. 

 

Důkaz č. 2 – Nejzrádnější

Invalidní hrátky se slovy

Volkswagen. Das Auto. A umí i marketing.

Těch variací je více, ale vybírám podle mě nejlepší kousek. Kampaň proti psaní SMS během řízení mohla taky skončit jako besídka od BESIPu… ale někomu se naštěstí rozsvítilo. A přišel na tento mrazivý vtip s nápovědou.

Možná nevíte, o čem mluvím. Tak já ty blechy trochu přiblížím:

 

Důkaz č. 3 – Nejslepější

(Ne)moc není hned vidět

„I love Phil“. No a co má jako být?

Tak se na to podívejte z jiného úhlu. Doslova. Už? „I LOVE SYPHILIS“. Jde o práci mladíka Samuela Michaela, který vyhrál soutěž zadanou Durexem v UK v roce 2008. Famózní nápad udržel ve všech čtyřech plakátech.

Love is blind. Ty nejlepší slogany využívají idiomy.

 

Důkaz č. 4 – Nejzábavnější

Mít nápad chce koule

To by si jeden z fleku vsadil Sportku.

Není to sprosté, je to vtipné, hezky dvojsmyslné – a skvěle to propaguje to, co má. Chtělo jen míti filipa. A taky za ušima. Možná se mi ta reklama líbí i proto, že už pomalu spadám do její cílové skupiny.

Mladý děvčiska budou za chvíli fakt o čtvrt století mladší! Potřebuju koule.

 

Důkaz č. 5 – Nejznámější

Dobře vytěžené klišé

Tohle by vás nemělo vůbec překvapit.

Tuhle figuru už jsme všichni viděli mockrát. A přesto: pořád funguje. Zde skvěle využito pro „lovebrandové“ knižní vydavatelství Penguin. Inzerát, který vám v reálném čase dá pocítit sílu čtených slov na vaši imaginaci.

Nepředstavujte si teď logo Ottocopy na své obrazovce.

 

Důkaz č. 6 – Nejvarovnější

Smrtící koktejl z 8 slov

Můj favorit. Unabomber. Přijde mi to boží. Geniální.

Přitom výsledek těch nejlepších textových inzerátů vždy působí tak nějak jasně, lehce, jednoduše, že? Jako byste to mohli napsat jen tak mimochodem, z plezíru, v pětiminutové pauze na… na cigárko.

Přiznávám. Takto chci umět někdy psát. Copy jako z praku!

 

Důkaz č. 7 – Nejšetrnější

Tady je slov 6. A číslice

Každý chce být eko–bio–rebio. Je to trendy.

Ale když to má smysl – tak palec nahoru. Varšavská pobočka reklamní agentury JWT přišla před dvěma lety s touto propagací žárovky pro řetězec IKEA. Prosté, účinné, jednoduché, zapamatovatelné.

Text psala mladá polská copywriterka Joanna Sroka.

 

Důkaz č. 8 – Nejzapomnětliv…

A tady je jedno jediné slovo

Za normálních okolností by to byl vtip.

Ztvárnit slovo Alzheimer tak, že se poslední písmena ztrácejí v mlze, stejně jako paměť pacientů… no hahaha. Jenže je to použito na „pohřebním“ plakátě k osvětové kampani pro toto známé onemocnění.

A to už pak trochu tuhne úsměv na rtech. Mně teda jo.

 

Důkaz č. 9 – Nejdrsnější

Když pomůže jen šok

Začíná to tu být trochu deka, co?

Přitáhneme šrouby ještě víc. Reklama není jen peříčko. A konkrétně tato mě hodně rozdrtila. Pokud ještě nejste rodičem, tak to možná tak nevnímáte. Ovšem přát si v headlinu, aby můj syn měl rakovinu… to znamená jediné.

Že má zákeřnou smrtelnou nemoc, na kterou není žádný lék ani léčba.

 

Důkaz č. 10 – Nejoceňovanější

Mám tě k smrti nenávidím

Nikdy bych si nemyslel, že sem dám inzerát pojišťovny.

Ale když se prostě (textově) zadaří, tak je to radost číst. Výborná série několika plakátů pracuje s modelem, kdy se v jedné krátké větě vše otočí o 180°. Tak jako v životě. A pojištění na to může reagovat.

Tato kreativa od Leo Burnetta vyhrála v roce 2012, co se dalo.

 

Důkaz č. 11 – Nejhravější

Nesmrtelné kouzlo repetice

To je tak, když se trefíte do sdílených zážitků.

Inzerát pro tureckou službu TiVo – která vám v TV nahrává vaše nejmilejší filmy. Takže si je můžete (znovu) pustit bez toho, aby vám do nejvypjatější scény zazvonil mobil nebo ji rušilo hlasité tlachání odvedle.

Kromě Casablablablanky musíte vidět ještě Pána prstenů. Cink cink!

 

Důkaz č. 12 – Nejskrytější

Když dva dělají totéž…

Tohle je hodně tajemné.

Až tak, že to sem nemohu dát. Nevlezlo by se to.

To si musíte celé prostudovat sami. Hustý, co?

 

Quo vadis, česká reklam(k)o?

Takže toto byl reklamní zápisník zahraničních zpravodajů.

Když to jde venku, mělo by to jít i doma.

Jenže jako sorry… ale já v českých psaných inzerátech (plakátech, kampaních, virálech ani offlinových análech) prostě ten textový nápad moc nevidím.

Tu poctivou textařinu. Ten esprit. Náladu. Jemnocit. Preciznost. Brilanci. Chytrost. Um.

Necítím to profesní řemeslné nadšení, když se nějaká kreativní idea podaří vybrousit do 100%  přesvědčivého tvaru – v pár slovech. (Vím, bolí to. Znám.)

Neříkejte mi, že se v českých pobočkách svě-to-zná-mých reklamních agentur neschovávají noví Davidové Ogilvyové. Nebo aspoň zdatní copywriteři. Nebo prostě kdokoli, kdo umí psát a pálí mu to.

Nebo si to marketingová oddělení obřích firem pytlíkují sama? „Hupky dupky pro novou půjčku, která vydělává“? Možná opravdu nemáme dostatečný přísun kvalitních drog…

Ale o to nejde. Pořád tu přece zůstává řada velkých firem, jimž (české) kampaně a textové inzeráty připravují tuzemské pobočky velkých agenturních hráčů.

Eso vedle esa.

Tak v čem je teda ten zakopaný text?

 

comments powered by Disqus