
- PROTTO: Desatero profíka
- Tendr na nejlepší copy roku 2024
- 25 top freelancerů: o AI (3. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o životě (2. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o byznysu (1. díl rozhovoru)
- Co (ne)čtu. 3 × 13 osobních tipů na knihy
- Born for Robinson: jak si užít Chorvatsko bez lidí i signálu
- Jak vlít radost do žil a klid do duše
- Mio Dio Pandemio! Desatero zkoušek nové koronavíry
- Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
- Když má one man show 31 lidí
- Co mě lekce tenisu naučily o mém penisu
- 11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding
- A vítězem ilustrátorské soutěže se stává…
- Jak se mstíme na dětech
- Ufff! Konečně jsem vydal knihu: ORBIS TWEETUS
- Odlož mobil. Prožij si Vánoce s mraze(ní)m v zádech
- Zlo na devět? „ŽIVOTOPIS“. Jak ho napsat, aby vyčníval
- Jak napsat direct e-mail
- Nesnesitelná lehkost prodeje
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web – 2. díl
- Jobovy zprávy v současných nabídkách jobů: česko-český překladový slovník inzerátů
- Namalujte mi obrázek. Dám vám za to svou knihu gratis
- 5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
- Jak mít 6 milionů zobrazení na Facebooku. V jeden den
- Magnet na zákazníky? Našel jsem ho na pláži
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Jak pejsek s kočičkou vařili web
- Naučte se říkat „NE“. To jediné vás posune
- Jak si najít pláž na Bali, kde budete úplně sami
- 33 knih pro (pracovní) inspiraci – 2. díl
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
- 7 blogů, které budu sledovat v roce 2015
- 50 věcí, které jsem (ne)udělal v roce 2014. A co z toho plyne
- Jak změnou homepage zvýšit konverzní poměr o 39 procent za 30 dní
- Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
- Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
- MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
- MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“
- MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“
- Češi – národ cedulek
- Soutěž o 5 audioknih „Pište jako copywriter“
- Pohřeb sloganu: za 12 minut cestou busem ze Slatiny
- Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
- Brief zdarma
- 9 nesmyslů, které NIKDY nepište
- Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
- „Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
- Facebook kampaň z říše snů: 94,6% míra konverze!
- 7 dní o vodě vás nastartuje víc než všechny pilulky světa
- Karkulku milují. Ale kupují od Vlka
- Jak chytit flow za 30 minut
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Odhalil jsem zázračnou formuli na úspěch!
- SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého
- Desatero online marketéra
- Každej slušnej člověk ví, že…
- 33 knih pro (životní) inspiraci
- Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?
- 50 věcí, které udělám v roce 2014
- Proč by měl mít copywriter děti?
- Ty Volvo! Tak se dělá virál: 1x Van Damme, 2 kamiony, 16 dní a 54 milionů zhlédnutí
- Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu
- Nedá pokoj, až tam vleze: Zeigarnik effect
- Jedna říše. Dvě tváře. Tři oříšky
- Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
- Tajná laboratoř ze Zlína
- Moje první povídka. A hned erotická
- Praha – Brno – Zlín – Ostrava
- Orgasmus u fabriky: o čem píšu, když píšu o běhání
- 5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook
- Co asi tak na vašem webu hledají...
- MÁM ZÁŽITEK. Díl první: Když se vaše copy vznáší 4 metry vysoko
- Co se stane 31. srpna? A co pak 2. září?
- Jak vytvořit web za tři hodiny
- 3 věci, co mě ser... trápí
- OVACOPI!!!
- Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast
- Love is all around
- Když prodává strach
- Dvakrát piš, jednou odesílej
- The Best of 2012
- „Co teď dělat?“
- Šifra mistra copywritera
- Copy Camp – 24. 11. 2012
- 33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
- Úterky s Viktorem
- Jak psát direct e-mail
- Pište jako pornomagnát
- Nejlepší brněnský copywriter
- České dráhy vypisují výběrové řízení na copywritera
- 33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
26. 3. 2020 — 1432 OTTOSLOV
Tolik času, kolik máte teď, už mít nikdy nebudete. Tak proč toho nevyužít k samostudiu? Naučte se konečně psát!
Psát prodejní texty, myslím.
Protože to je dovednost, kterou jednoduše chcete umět.
Nebo nechcete prodat, když tvoříte texty na svůj web? Nechcete mít odezvu, když připravujete e-mailing? Nechcete zaujmout, když píšete na sítě?
Jenže často prostě nějak jakože vlastně cože… nevíte vůbec jak.
Proto jsem připravil tohoto průvodce – s odkazy a tipy na články a zdroje, které vám pravidla copywritingu vlijí do žil.
Je to free. Potřebujete k tomu jen:
-
net
-
čas
-
chuť
Tak směle do toho:
ÚVOD: Otevřete (si) oči
Jak kdo žije, tak i píše.
Nebo jinak: jak kdo myslí, tak tvoří.
Každý máme v hlavě nějakou mřížku, přes kterou si filtrujeme okolní svět.
Tomuto obrazu pak říkáme realita. Přirozeně tíhneme k lidem/skupinám/názorům, které se s naší osobní mřížkou kryjí – nebo alespoň významně překrývají.
Tam, kde se to začíná významně nepřekrývat… tam pak argumentujeme, bojujeme, prskáme, značkujeme. Jako pejsci svoje teritorium.
Pro úvodní lekci copywritingu tak úplně postačí, když si tuto mřížku uvědomíte. U sebe i u druhých.
A začnete ji (s pobavením) sledovat.
Nemusíte se hned vzdávat vlastního vkusu, světonázoru či ročního předplatného svého milovaného plátku.
Jen si zkrátka uvědomte, že pravda je velmi relativní.
Foto: zdroj
Dělejte cílené výpravy za poznáním cizích mřížek. Berte to jako otužování vašeho ega.
MZČR doporučuje začít pozvolna na 20 minutách denně.
Ať to s váma nešvihne hned ze startu.
1. LEKCE: Bděte a čtěte
A proč ty cizí mřížky vlastně navštěvovat?
Protože si tím osvojíte základní dovednost copywritera/marketéra: dostat se lidem do hlavy.
Aspoň na chvíli uvidět svět z jejich perspektivy. Poznat, jak uvažují.
A textem se každý prozradí.
V textech druhých sledujte vše: zvolená slova, styl argumentace, použitou stylistiku, frázování textu, (ne)respektování gramatiky, hru s významy, idiomy… atd.
Z textu jde vyčíst hrozně moc.
Text je něco jako otisk prstu. Jen se ho tak musíte naučit vnímat.
Půjde vám to lépe, když nebudete lpět na svém filtru světa.
Máte vše pořád jen extra? Na zředění použijte deník.
Vidíte svět jen v šifrách? Tak vám odlehčí žena a život.
Jo... a k tomu čtení. Když vám někdo nabídne panáka, tak řekněte:
Foto: zdroj
Neznám lepší kratochvíli, než si číst. Cokoli.
ZDROJE:
Ale pozor. Toto je zase jen nějaká jedna mřížka. Nevoní vám?
Snadná pomoc!
Zadejte do Googlu “tipy na knihy” – a vyjede vám tolik odkazů, že si z nich sestavíte 100 dalších a úplně jiných mřížek.
POUČENÍ Z LEKCE:
Slova mají obrovskou moc – ale jen díky nám. Svou sílu čerpají z našeho ega, zájmů, potřeb, chtění, fantazie.
Důležitější než samotný text je vždy kontext.
2. LEKCE: Nasávejte fest
Né, děcka, tak to nemyslím... Okamžitě položte tu flašku. I tu druhou.
Teď nasávejte copywriterské know-how: hlavní pravidla, prověřené postupy, doporučené návody.
Tady není moc co vymýšlet. Prostě seďte na zadku a studujte základy.
A studujte a studujte a studujte.
Je to nuda? Vzdáváte to?
OK, nemusí být každý copywriter. Když nemáte kázeň a disciplínu teď, tak kde ji chcete brát, až budete muset psát?
Jo, mluvím jako učitel… ale říkám jen to, co je nutné říct.
ZDROJE:
-
ENG BLOGY: Copyhackers či Copyblogger
-
Kniha Marie Veloso Web Copy That Sells
Ten poslední link je samozřejně nelegální, já vím, je to pirátství, nemá se to… ale jenom tím chci namátkou ukázat, že možnosti tu jsou.
Třeba vás to chytne tak, že si tu knihu pak poctivě koupíte.
Konkrétně tato knížka mě osobně před deseti lety (jako tištěná učebnice) hodně pomohla.
POUČENÍ Z LEKCE:
Každý obor má svá pravidla. Napřed se s nimi pokorně seznamte, než je budete chtít porušovat.
Řemeslo first, rebelství after.
3. LEKCE: Pochopte pointu
Tu základní. Nomen omen copywritingu.
Na teoretické vysvětlení je to celé velmi prosté. A zdůrazňuje to každý druhý článek a copynávod.
Ale když jde do tuhého a už už už má vzniknout prodejní text… tak se to často kamsi jaksi ztratí, založí, vypaří, rozmělní, unikne, zmizí mezi řádky, sežere to kurzor nebo já nevím, co se tam děje.
Možná za to může naše povaha: že jsme ze školy naočkovaní se moc nepředvádět. Takže hlavně se moc neprodávat.
Neprodávat sebe, své myšlenky, své služby, svůj postoj... Prý to smrdí.
Ale pokud se chcete naučit (textem) prodávat, tak holt nemůžete zastydnout svým mindsetem v trpitelském módu sedávej, panenko, v koutě.
To prostě nejde, kotě. To se vylučuje.
Foto: zdroj
Musíte si osvojit (aspoň na chvíli) ten obchodní instinkt. Ano, lze to nacvičit.
Ne, nemusí se z vás hned stát slizoun se žlutou kravatou, šmejd se sedmi hrnci nebo vlezlý infoprodejce naleštěných prdů.
Ze mě se taky nestal. Můžete si klidně uchovat svou duši, tvář, vlastní autenticitu.
Jde to.
ZDROJE:
POUČENÍ Z LEKCE:
Kdo nemá rád horko, ať nechodí do kuchyně. Jasný cíl „prodat“ je vlastnost copywritingu, nikoli jeho morální kaz.
Dokud si myslíte opak, budete psaním mučit sebe i druhé.
4. LEKCE: Pište, proboha!
Tady se nám začne lámat chleba.
Tady se rozhodne, kolik sebekázně opravdu máte.
Totiž: při všem tom studiu a čtení a hltání a nasávání… nezapomeňte i psát. Praktikovat. Procvičovat. Zkoušet.
Takže pište, pište, pište.
Vyzkoušejte si ty načtené poučky co nejdřív v realitě – třeba už zítra, když budete psát post na sítě.
ZDROJE:
Je to vlastně i poslední věta, kterou říkám lidem na svých školeních:
„Pište každý den.“
Stejně už to všichni děláme (v práci i v životě). Ale často jen mechanicky – a bez mozku.
Tak to začněte dělat vědomě – a strategicky.
Přemýšlejte u toho: pro koho píšu? Jak to má vyznít? Kde to lidé přesně uvidí? V jaké budou zrovna situaci? Co mají po dočtení udělat?
Slova nejsou zadarmo: dokáží prodat, nebo odehnat.
POUČENÍ Z LEKCE:
Jak se do klávesnice volá, tak se z klientů ozývá. Kolik času věnujete reálnému psaní, o tolik se budete zlepšovat.
Nikdo se nestal mistrem, kdo předtím nebyl tovaryšem.
5. LEKCE: Objevte svůj grál
Už začínáte chytat grif na psaní, co? Cítíte to? Skvělé!
Ve skutečnosti je to jen falešná forma…
… ale v pohodě. Touto fází si musí každý projít.
Je dobře, když občas dostanete na hubu. Dopředu se jede jen přes překážky.
Buďte rádi za každý nepovedený odstavec, za každou ztracenou konverzi.
Ať vás to nesrazí, ale motivuje jít dál a hloub.
Foto: zdroj
A až tady si uvědomíte to zlaté pravidlo, které dřív nepotřebujete (a ani nemáte) slyšet:
Že nejlepší je objevit si pro sebe vlastní styl psaní.
Takový, který funguje na vaše zákazníky a zároveň vám osobně jde k pleti.
Takže se do ničeho nemusíte křečovitě stylizovat.
Získat toto přirozené sebevědomí v textu je to nejtěžší. Většinou to trvá pár let.
Kořeny takového psaní jsou v pokoře a trpělivosti. Navenek jdou pak vidět plody – odvážné, svébytné, odlišné od ostatních.
Žádný seznam zdrojů k tomu není.
Tady si pro sebe musíte objevit svoje vlastní proroky… které pak stejně přerostete. Nebo si je upravíte po svém.
Je to logický a žádaný proces.
POUČENÍ Z LEKCE:
Tady už žádné poučení nepotřebujete. Tady jste sami za sebe, začínáte se copywritingem bavit a jedete si svou ligu.
Teď už můžete, máte na to vypsanou ruku. Dřív ne.
Je to všechno jasné?
Mělo by být.
Podle mě to není žádná raketová věda. Žádné magické voodoo pro vyvolené.
Na konci vždy stejně zjistíte, že je to hlavně o vytrvalosti – což je takové přirozené síto.
Pro ty, kteří chtějí s prodejními texty osobně pomoct, nabízím online konzultace.
A kdo to s vlastním psaním myslí opravdu vážně, toho posune online mentoring.
Každopádně: klidně teď do komentářů přidávejte další tipy na zdroje.
Rád to projdu – a případně článek doplním.
Ať je z toho ještě lepší seznam, který slouží všem.
Přeji ostré pero a copy energie!
-otto-
comments powered by Disqus
4 články, které si ještě musíte přečíst
