Online zdroje zdarma: naučte se copywriting

26. 3. 2020 — 1432 OTTOSLOV

Tolik času, kolik máte teď, už mít nikdy nebudete. Tak proč toho nevyužít k samostudiu? Naučte se konečně psát!

 

Psát prodejní texty, myslím.

Protože to je dovednost, kterou jednoduše chcete umět. 

Nebo nechcete prodat, když tvoříte texty na svůj web? Nechcete mít odezvu, když připravujete e-mailing? Nechcete zaujmout, když píšete na sítě?

Jenže často prostě nějak jakože vlastně cože… nevíte vůbec jak.

Proto jsem připravil tohoto průvodce – s odkazy a tipy na články a zdroje, které vám pravidla copywritingu vlijí do žil.

Je to free. Potřebujete k tomu jen:

  • net

  • čas

  • chuť

Tak směle do toho:
 

 

ÚVOD: Otevřete (si) oči 

Jak kdo žije, tak i píše. 

Nebo jinak: jak kdo myslí, tak tvoří.  

Každý máme v hlavě nějakou mřížku, přes kterou si filtrujeme okolní svět. 

Tomuto obrazu pak říkáme realita. Přirozeně tíhneme k lidem/skupinám/názorům, které se s naší osobní mřížkou kryjí – nebo alespoň významně překrývají.

Tam, kde se to začíná významně nepřekrývat… tam pak  argumentujeme, bojujeme, prskáme, značkujeme. Jako pejsci svoje teritorium.

Pro úvodní lekci copywritingu tak úplně postačí, když si tuto mřížku uvědomíte. U sebe i u druhých.

A začnete ji (s pobavením) sledovat. 

Nemusíte se hned vzdávat vlastního vkusu, světonázoru či ročního předplatného svého milovaného plátku.

Jen si zkrátka uvědomte, že pravda je velmi relativní.

Foto: zdroj

Dělejte cílené výpravy za poznáním cizích mřížek. Berte to jako otužování vašeho ega

MZČR doporučuje začít pozvolna na 20 minutách denně.

Ať to s váma nešvihne hned ze startu.

 

 

1. LEKCE: Bděte a čtěte

A proč ty cizí mřížky vlastně navštěvovat?

Protože si tím osvojíte základní dovednost copywritera/marketéra: dostat se lidem do hlavy.

Aspoň na chvíli uvidět svět z jejich perspektivy. Poznat, jak uvažují.

A textem se každý prozradí. 

V textech druhých sledujte vše: zvolená slova, styl argumentace, použitou stylistiku, frázování textu, (ne)respektování gramatiky, hru s významy, idiomy… atd. 

Z textu jde vyčíst hrozně moc. 

Text je něco jako otisk prstu. Jen se ho tak musíte naučit vnímat.

Půjde vám to lépe, když nebudete lpět na svém filtru světa.

Máte vše pořád jen extra? Na zředění použijte deník

Vidíte svět jen v šifrách? Tak vám odlehčí žena a život

Jo... a k tomu čtení. Když vám někdo nabídne panáka, tak řekněte:

Foto: zdroj

Neznám lepší kratochvíli, než si číst. Cokoli.

 

ZDROJE:

 

Ale pozor. Toto je zase jen nějaká jedna mřížka. Nevoní vám? 

Snadná pomoc! 

Zadejte do Googlu “tipy na knihy” – a vyjede vám tolik odkazů, že si z nich sestavíte 100 dalších a úplně jiných mřížek.

 

POUČENÍ Z LEKCE: 

Slova mají obrovskou moc – ale jen díky nám. Svou sílu čerpají z našeho ega, zájmů, potřeb, chtění, fantazie.

Důležitější než samotný text je vždy kontext.

 

 

2. LEKCE: Nasávejte fest

Né, děcka, tak to nemyslím... Okamžitě položte tu flašku. I tu druhou.

Teď nasávejte copywriterské know-how: hlavní pravidla, prověřené postupy, doporučené návody.

Tady není moc co vymýšlet. Prostě seďte na zadku a studujte základy.

A studujte a studujte a studujte.

Je to nuda? Vzdáváte to? 

OK, nemusí být každý copywriter. Když nemáte kázeň a disciplínu teď, tak kde ji chcete brát, až budete muset psát?

Jo, mluvím jako učitel… ale říkám jen to, co je nutné říct.
 

ZDROJE:

 

Ten poslední link je samozřejně nelegální, já vím, je to pirátství, nemá se to… ale jenom tím chci namátkou ukázat, že možnosti tu jsou

Třeba vás to chytne tak, že si tu knihu pak poctivě koupíte. 

Konkrétně tato knížka mě osobně před deseti lety (jako tištěná učebnice) hodně pomohla.

 

POUČENÍ Z LEKCE: 

Každý obor má svá pravidla. Napřed se s nimi pokorně seznamte, než je budete chtít porušovat. 

Řemeslo first, rebelství after.

 

 

3. LEKCE: Pochopte pointu

Tu základní. Nomen omen copywritingu.

Na teoretické vysvětlení je to celé velmi prosté. A zdůrazňuje to každý druhý článek a copynávod.

Ale když jde do tuhého a už už už má vzniknout prodejní text… tak se to často kamsi jaksi ztratí, založí, vypaří, rozmělní, unikne, zmizí mezi řádky, sežere to kurzor nebo já nevím, co se tam děje.

Možná za to může naše povaha: že jsme ze školy naočkovaní se moc nepředvádět. Takže hlavně se moc neprodávat.

Neprodávat sebe, své myšlenky, své služby, svůj postoj... Prý to smrdí.

Ale pokud se chcete naučit (textem) prodávat, tak holt nemůžete zastydnout svým mindsetem v trpitelském módu sedávej, panenko, v koutě

To prostě nejde, kotě. To se vylučuje.

Foto: zdroj

Musíte si osvojit (aspoň na chvíli) ten obchodní instinkt. Ano, lze to nacvičit. 

Ne, nemusí se z vás hned stát slizoun se žlutou kravatou, šmejd se sedmi hrnci nebo vlezlý infoprodejce naleštěných prdů.

Ze mě se taky nestal. Můžete si klidně uchovat svou duši, tvář, vlastní autenticitu. 

Jde to.
 

ZDROJE:

 

POUČENÍ Z LEKCE: 

Kdo nemá rád horko, ať nechodí do kuchyně. Jasný cíl „prodat“ je vlastnost copywritingu, nikoli jeho morální kaz. 

Dokud si myslíte opak, budete psaním mučit sebe i druhé.

 

 

4. LEKCE: Pište, proboha!

Tady se nám začne lámat chleba.

Tady se rozhodne, kolik sebekázně opravdu máte.

Totiž: při všem tom studiu a čtení a hltání a nasávání… nezapomeňte i psát. Praktikovat. Procvičovat. Zkoušet. 

Takže pište, pište, pište. 

Vyzkoušejte si ty načtené poučky co nejdřív v realitě – třeba už zítra, když budete psát post na sítě. 

 

ZDROJE:

 

Je to vlastně i poslední věta, kterou říkám lidem na svých školeních:

„Pište každý den.“

Stejně už to všichni děláme (v práci i v životě). Ale často jen mechanicky – a bez mozku.

Tak to začněte dělat vědomě – a strategicky.

Přemýšlejte u toho: pro koho píšu? Jak to má vyznít? Kde to lidé přesně uvidí? V jaké budou zrovna situaci? Co mají po dočtení udělat?

Slova nejsou zadarmo: dokáží prodat, nebo odehnat.
 

POUČENÍ Z LEKCE: 

Jak se do klávesnice volá, tak se z klientů ozývá. Kolik času věnujete reálnému psaní, o tolik se budete zlepšovat. 

Nikdo se nestal mistrem, kdo předtím nebyl tovaryšem.
 

 

5. LEKCE: Objevte svůj grál

Už začínáte chytat grif na psaní, co? Cítíte to? Skvělé! 

Ve skutečnosti je to jen falešná forma… 

… ale v pohodě. Touto fází si musí každý projít.

Je dobře, když občas dostanete na hubu. Dopředu se jede jen přes překážky.

Buďte rádi za každý nepovedený odstavec, za každou ztracenou konverzi.

Ať vás to nesrazí, ale motivuje jít dál a hloub

Foto: zdroj

A až tady si uvědomíte to zlaté pravidlo, které dřív nepotřebujete (a ani nemáte) slyšet:

Že nejlepší je objevit si pro sebe vlastní styl psaní.

Takový, který funguje na vaše zákazníky a zároveň vám osobně jde k pleti.

Takže se do ničeho nemusíte křečovitě stylizovat.

Získat toto přirozené sebevědomí v textu je to nejtěžší. Většinou to trvá pár let.

Kořeny takového psaní jsou v pokoře a trpělivosti. Navenek jdou pak vidět plody – odvážné, svébytné, odlišné od ostatních.

Žádný seznam zdrojů k tomu není. 

Tady si pro sebe musíte objevit svoje vlastní proroky… které pak stejně přerostete. Nebo si je upravíte po svém. 

Je to logický a žádaný proces. 

 

POUČENÍ Z LEKCE: 

Tady už žádné poučení nepotřebujete. Tady jste sami za sebe, začínáte se copywritingem bavit a jedete si svou ligu.

Teď už můžete, máte na to vypsanou ruku. Dřív ne.

 

 

Je to všechno jasné?

Mělo by být.

Podle mě to není žádná raketová věda. Žádné magické voodoo pro vyvolené. 

Na konci vždy stejně zjistíte, že je to hlavně o vytrvalosti – což je takové přirozené síto.

Pro ty, kteří chtějí s prodejními texty osobně pomoct, nabízím online konzultace.

A kdo to s vlastním psaním myslí opravdu vážně, toho posune online mentoring.

 

Každopádně: klidně teď do komentářů přidávejte další tipy na zdroje

Rád to projdu – a případně článek doplním.

Ať je z toho ještě lepší seznam, který slouží všem

Přeji ostré pero a copy energie!

-otto-

 

 

comments powered by Disqus

Čas od času vám zdarma pošlu rady, tipy
a know-how

Díky! Poslal jsem vám mail. Zkontrolujte
si inbox – nebo případně i spam složku.