- PROTTO: Desatero profíka
- Tendr na nejlepší copy roku 2024
- 25 top freelancerů: o AI (3. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o životě (2. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o byznysu (1. díl rozhovoru)
- Co (ne)čtu. 3 × 13 osobních tipů na knihy
- Born for Robinson: jak si užít Chorvatsko bez lidí i signálu
- Jak vlít radost do žil a klid do duše
- Mio Dio Pandemio! Desatero zkoušek nové koronavíry
- Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
- Když má one man show 31 lidí
- Co mě lekce tenisu naučily o mém penisu
- 11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding
- A vítězem ilustrátorské soutěže se stává…
- Jak se mstíme na dětech
- Ufff! Konečně jsem vydal knihu: ORBIS TWEETUS
- Odlož mobil. Prožij si Vánoce s mraze(ní)m v zádech
- Zlo na devět? „ŽIVOTOPIS“. Jak ho napsat, aby vyčníval
- Jak napsat direct e-mail
- Nesnesitelná lehkost prodeje
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web – 2. díl
- Jobovy zprávy v současných nabídkách jobů: česko-český překladový slovník inzerátů
- Namalujte mi obrázek. Dám vám za to svou knihu gratis
- 5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
- Jak mít 6 milionů zobrazení na Facebooku. V jeden den
- Magnet na zákazníky? Našel jsem ho na pláži
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Jak pejsek s kočičkou vařili web
- Naučte se říkat „NE“. To jediné vás posune
- Jak si najít pláž na Bali, kde budete úplně sami
- 33 knih pro (pracovní) inspiraci – 2. díl
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
- 7 blogů, které budu sledovat v roce 2015
- 50 věcí, které jsem (ne)udělal v roce 2014. A co z toho plyne
- Jak změnou homepage zvýšit konverzní poměr o 39 procent za 30 dní
- Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
- Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
- MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
- MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“
- MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“
- Češi – národ cedulek
- Soutěž o 5 audioknih „Pište jako copywriter“
- Pohřeb sloganu: za 12 minut cestou busem ze Slatiny
- Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
- Brief zdarma
- 9 nesmyslů, které NIKDY nepište
- Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
- „Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
- Facebook kampaň z říše snů: 94,6% míra konverze!
- 7 dní o vodě vás nastartuje víc než všechny pilulky světa
- Karkulku milují. Ale kupují od Vlka
- Jak chytit flow za 30 minut
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Odhalil jsem zázračnou formuli na úspěch!
- SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého
- Desatero online marketéra
- Každej slušnej člověk ví, že…
- 33 knih pro (životní) inspiraci
- Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?
- 50 věcí, které udělám v roce 2014
- Proč by měl mít copywriter děti?
- Ty Volvo! Tak se dělá virál: 1x Van Damme, 2 kamiony, 16 dní a 54 milionů zhlédnutí
- Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu
- Nedá pokoj, až tam vleze: Zeigarnik effect
- Jedna říše. Dvě tváře. Tři oříšky
- Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
- Tajná laboratoř ze Zlína
- Moje první povídka. A hned erotická
- Praha – Brno – Zlín – Ostrava
- Orgasmus u fabriky: o čem píšu, když píšu o běhání
- 5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook
- Co asi tak na vašem webu hledají...
- MÁM ZÁŽITEK. Díl první: Když se vaše copy vznáší 4 metry vysoko
- Co se stane 31. srpna? A co pak 2. září?
- Jak vytvořit web za tři hodiny
- 3 věci, co mě ser... trápí
- OVACOPI!!!
- Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast
- Love is all around
- Když prodává strach
- Dvakrát piš, jednou odesílej
- The Best of 2012
- „Co teď dělat?“
- Šifra mistra copywritera
- Copy Camp – 24. 11. 2012
- 33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
- Úterky s Viktorem
- Jak psát direct e-mail
- Pište jako pornomagnát
- Nejlepší brněnský copywriter
- České dráhy vypisují výběrové řízení na copywritera
- 33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
10 chyb, které děláte pořád…
25. 6. 2015 — 590 OTTOSLOV
… a ne a ne si to zapamatovat. A není to tím, že jste nechodili do školy. Prostě jen nepíšete slohové práce každý den. Ztrácíte cvik. Neznáte pravidla.
Proto jste si kdysi udělali první test.
A loni jeho druhý díl.
Proč si dnes, těsně před prázdninami, nedat další nášup?
To bude dohromady 30 chyb, o kterých víte – a už je nikdy neuděláte.
Zavřete slovník a dejte si rychlý test:
1. Data
Věčná bitva! „Data“ je jednak pomnožný výraz, například pro počítačová data, jednak množné číslo pro datum v kalendáři (třeba data 25. června a 7. 8. 2015). Hojně využívaný a urputně bráněný tvar „datumy“ ve spisovné češtině nepoužívejte, prosím.
(Výjimka potvrzuje pravidlo. Tvar „datumy“ je tolerován, pokud v jedné větě potřebujete odlišit význam obou slov. Modelový IT příklad: „V uložených datech se bude nejčastěji vyhledávat podle datumů.“ Ale v ostatních případech nechte kostrbaté „datumy“ spát.)
2. Byste
Zdá se to být jasné… ale i mně to občas uklouzne. Abyste byli super korektoři, tak byste měli každý den používat příručku ÚJČ AV ČR. Pak byste zjistili, že napsat „by jste“ je spolehlivou cestou k tomu, abyste byli ostatním kolegům pro smích.
3. Tchyně
Nevěřte škaredým vtipům, že slovo tchyně vzniklo ze slov „tchoř“ a „svině“. Já mám třeba super tchyni. A řada dalších lidí nejspíš taky. Zatímco ale v hovorovém jazyce vyslovujeme použitelnější verzi „tchýně“, tak v psané podobě je „tchyně“ only.
4. Zamkl
Hnul se, když jsi mu to navrhnul? Vrhl se do toho? Pak vrhnul oběd? A zamknul doma? Nebo zamkl? Z těch všech tvarů činných příčestí by se jeden sesul. Nebo sesunul? Každopádně nepíšeme „on zamknul“, ale „on zamkl“. Ať už dveře či pusinku na zámeček.
5. Jakoby / Jako by
Teď dělejte jakoby nic… prostě jako by tohle bylo úplně poprvé. A pointa je prozrazena. Ten tvar psaný zvlášť („jako by“) použijte vždy tam, kde pak následuje sloveso (jednoduše řečeno). Tvar „jakoby“ zase tam, kde pak následně sloveso není: „Byl jakoby u vytržení.“
6. Designér
Ať už někomu designujete, zahradu, nehty, záclony, celý byt, malou microsite, velký web nebo nedejbože nové firemní logo, všechny vás spojuje jedna věc. Nejste „designeři“, ale „designéři“. A teď zvedněte ruku, kdo je tu webdesigner, co?
7. Známější / Rozumnější
Peklo pekelné. A pořád se vám to me/mne/mě/mně plete, ne? To je v pohodě. Mně taky. Proto si to pořád kontroluji. I díky tomu jsem teď mnohem „známější“ (nikoli „známnější“), ale nezdá se mi, že zas o tolik „rozumnější“ (nikoli „rozumější“).
8. Viz
Berou. mě. všichni. čerti., když někde vidím napsán tvar „viz.“. Ta tečka tam nepatří – protože „viz“ není zkratka, ale rozkazovací způsob od slova „vidím“. (Množné číslo „vizte“ je spisovné, ale na mě osobně působí hrozně – a nepoužívám ho.)
9. Brusírna
Brousil ji celou tak dlouho a vytrvale, až z té nebohé latě nic nezbylo. To je v pořádku. Ale i když má někdo super brousicí schopnosti a umí brousit fakt mistrovsky, tak nikdy do žádné „brousírny“ nedojde. Protože jde do „brusírny“. S bruskou.
10. Odnaproti
Viděli jste tu sexy holku odvedle? Já jo. A viděl ji i Karel – ten ji zase dalekohledem sledoval od vedle. A oba máme recht – povolený je tvar „od vedle“ i „odvedle“. Pak ale přišla Maruš a seřvala nás odnaproti – a ne „od naproti“. Jak to? Protože proto.
Schválně si zavolejte na číslo 257 531 793. Tam vám to potvrdí i vědci.
Jak se má váš češtin?
Sečtěte a podtrhněte. Pravidla hodnocení najdete dole pod prvním testem.
Tak co?
Kdo měl 10 bodů? A kdo bude mít zítra na výzo kouli?
comments powered by Disqus