- PROTTO: Desatero profíka
- Tendr na nejlepší copy roku 2024
- 25 top freelancerů: o AI (3. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o životě (2. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o byznysu (1. díl rozhovoru)
- Co (ne)čtu. 3 × 13 osobních tipů na knihy
- Born for Robinson: jak si užít Chorvatsko bez lidí i signálu
- Jak vlít radost do žil a klid do duše
- Mio Dio Pandemio! Desatero zkoušek nové koronavíry
- Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
- Když má one man show 31 lidí
- Co mě lekce tenisu naučily o mém penisu
- 11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding
- A vítězem ilustrátorské soutěže se stává…
- Jak se mstíme na dětech
- Ufff! Konečně jsem vydal knihu: ORBIS TWEETUS
- Odlož mobil. Prožij si Vánoce s mraze(ní)m v zádech
- Zlo na devět? „ŽIVOTOPIS“. Jak ho napsat, aby vyčníval
- Jak napsat direct e-mail
- Nesnesitelná lehkost prodeje
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web – 2. díl
- Jobovy zprávy v současných nabídkách jobů: česko-český překladový slovník inzerátů
- Namalujte mi obrázek. Dám vám za to svou knihu gratis
- 5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
- Jak mít 6 milionů zobrazení na Facebooku. V jeden den
- Magnet na zákazníky? Našel jsem ho na pláži
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Jak pejsek s kočičkou vařili web
- Naučte se říkat „NE“. To jediné vás posune
- Jak si najít pláž na Bali, kde budete úplně sami
- 33 knih pro (pracovní) inspiraci – 2. díl
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
- 7 blogů, které budu sledovat v roce 2015
- 50 věcí, které jsem (ne)udělal v roce 2014. A co z toho plyne
- Jak změnou homepage zvýšit konverzní poměr o 39 procent za 30 dní
- Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
- Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
- MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
- MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“
- MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“
- Češi – národ cedulek
- Soutěž o 5 audioknih „Pište jako copywriter“
- Pohřeb sloganu: za 12 minut cestou busem ze Slatiny
- Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
- Brief zdarma
- 9 nesmyslů, které NIKDY nepište
- Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
- „Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
- Facebook kampaň z říše snů: 94,6% míra konverze!
- 7 dní o vodě vás nastartuje víc než všechny pilulky světa
- Karkulku milují. Ale kupují od Vlka
- Jak chytit flow za 30 minut
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Odhalil jsem zázračnou formuli na úspěch!
- SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého
- Desatero online marketéra
- Každej slušnej člověk ví, že…
- 33 knih pro (životní) inspiraci
- Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?
- 50 věcí, které udělám v roce 2014
- Proč by měl mít copywriter děti?
- Ty Volvo! Tak se dělá virál: 1x Van Damme, 2 kamiony, 16 dní a 54 milionů zhlédnutí
- Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu
- Nedá pokoj, až tam vleze: Zeigarnik effect
- Jedna říše. Dvě tváře. Tři oříšky
- Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
- Tajná laboratoř ze Zlína
- Moje první povídka. A hned erotická
- Praha – Brno – Zlín – Ostrava
- Orgasmus u fabriky: o čem píšu, když píšu o běhání
- 5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook
- Co asi tak na vašem webu hledají...
- MÁM ZÁŽITEK. Díl první: Když se vaše copy vznáší 4 metry vysoko
- Co se stane 31. srpna? A co pak 2. září?
- Jak vytvořit web za tři hodiny
- 3 věci, co mě ser... trápí
- OVACOPI!!!
- Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast
- Love is all around
- Když prodává strach
- Dvakrát piš, jednou odesílej
- The Best of 2012
- „Co teď dělat?“
- Šifra mistra copywritera
- Copy Camp – 24. 11. 2012
- 33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
- Úterky s Viktorem
- Jak psát direct e-mail
- Pište jako pornomagnát
- Nejlepší brněnský copywriter
- České dráhy vypisují výběrové řízení na copywritera
- 33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
9. 12. 2014 — 821 OTTOSLOV
Recenzí na novou knihu „Web ostrý jako břitva“ vyšlo už dost. Hlavně od grafiků a webdesignerů. Zpozornět by ale měli i všichni copywriteři. Postupně vysvětlím proč.
S Honzou Řezáčem jsem během pěti let v rámci Proof & Reason spolupracoval na řadě webů jako copywriter.
Takže vím, jak Honza pracuje. A vím, jak se umí hlasitě smát (až se s ním nedá sedět v jedné kanceláři).
Ta druhá vlastnost se naštěstí nijak nepromítla do Honzovy první knihy.
Její podtitul je „Návrh fungujícího webu pro webdesignery a zadavatele projektů“.
A tady začíná celé to zmatení pojmů.
Proč lidé nechtějí „návrh webu“
Nebudu tady recenzovat samotnou knihu.
Ta je, myslím, skvělá a přesvědčivě vyargumentovaná. Cítím z ní, že Honza ještě nemá děti – proto měl v posledních 10 letech tolik nerušeného času číst a číst a vše si zkoušet a zkoušet a testovat a testovat.
Ono „zmatení pojmů“ nastává, když knihu o webdesignu pro webdesignery vydáte v ČR:
- Slovo „webdesigner“ totiž trochu plave na vodě. V zahraničí znamená striktně „kodéra“ (tedy programátora). To je zde nepoužitelné.
- U nás se vžila rovnice „webdesigner = grafik“. Jenže spousta (i výborných) grafiků jednoduše nejsou (a nechtějí být) webdesignery.
- Honzova kniha razí teorii, že webdesigner je ten, kdo provede web všemi fázemi: od analýz přes prototyp, grafiku až po obsah či kódování.
- Jenže to sám neudělá skoro nikdo – takže webdesigner není jedna osoba, ale jde o výsledek práce více specializovaných odborníků.
Ještě jsme ani nezačali… a už je v tom zmatek.
A teď si představte, že se v onlinu neorientujete – a chcete si nechat vytvořit web.
Budete po někom chtít „návrh webu“? Budete hledat „webdesignera“? A budete vědět, že u nás se tato profese skrývá pod označením „UX designer“?
Nechte mě hádat:
- Když máte peníze, jdete do online agentury – a možná jediný, koho za celou dobu uvidíte, bude přidělený projektový manažer.
- Když nemáte tolik peněz, vygooglíte si a následně oslovíte nějakého grafika – od něj pak čekáte, že to celé nějak zařídí.
- Když nemáte žádné peníze, poprosíte nějakého kamaráda – který už jeden web udělal (ten svůj). Pánbůh s vámi.
Architekti jsou na tom lépe. (Však také mají náskok několika staletí.)
Když chce někdo dobrý dům, tak ví, že se nezačíná maltou a cihlou – ale schůzkou s architektem.
Ale lidé, kteří chtějí web, dnes prostě a jednoduše neví, že se začíná návrhem webu.
Neví, že to mají chtít. Nikdo jim to neřekl.
Web je příliš mlád. Žádná česká škola webdesign nevyučuje. Osvěta webdesignu směrem k laikům je totálně v plenkách.
Přitom je to zásadní věc, pokud si nový web neděláte pro radost, ale opíráte o něj svůj byznys.
A nyní trochu reality
Tak. Z knižních webdesignerských výšin zpátky na zem.
Zpět do denní reality zakázek a poptávek na českém (webovém) trhu.
Honza v knize popisuje metodologické kroky v návrhu webu, které všechny a takto do detailu využijí pouze velké weby s velkými rozpočty.
Malý či menší web (= tím myslím web o několika stránkách s celkovým rozpočtem do max. 100 tisíc Kč úplně na vše včetně úvodní propagace) si profi webdesignera většinou nemůže dovolit.
Co s tím?
Teď právě přichází moment, proč by si měli všichni copywriteři přečíst knihu Web ostrý jako břitva.
V praxi to podle mých zkušeností vypadá zhusta takto:
- Osloví mě klient, který chce texty – ale nemá nic jako prototyp webu (a nemá na to ani peníze).
- Osloví mě grafik, že má pro mě zakázku – ale když dojde na lámání chleba („Kdo vytvoří strukturu?“), tak Černý Petr nějakou záhadou zůstane mně.
„Páč kopyvrajter, ten je přeci zodpovědnej i za vobsah, no ni?“
Ať tak či onak, často je výsledek stejný: mám suplovat základní funkci webdesignera co se týče etapy „návrh struktury webu“.
Takže znovu: co s tím?
- Buď jde o případ, který popisuji níže – a pak to celé hasne.
- Nebo si vzpomenu, co mě učil Honza – a pak to celé klapne.
Vůbec netvrdím, že odvádím skvělou webdesignerskou práci. Nedělám analýzy, nedělám uživatelský výzkum, nedělám toto ani tamto, nedělám spoustu dalších věcí.
Ostatně, nikdo by (mi) to ani nezaplatil.
To, co dělám, je, že jako copywriter uplatňuji základní pravidla návrhu webu – a díky tomu odblokuji stojící projekt, který nemá informační strukturu webu (a rozhodně nemá peníze, aby ji zadal profíkovi).
Není to jako od mistra, to ne.
Ale funguje to.
Zpátky za webdesignerem
To, co jsem teď popsal, ale můžu udělat jen u opravdu malých projektů, které:
- jsou mi sympatické (kladné emoce jsou k nezaplacení)
- nejsou to e-shopy, ani ty miniaturní (to je úplně jiný sport)
- mají přehlednou cílovku (které víceméně rozumím)
Příklad? Třeba web pro základní školu Livingston. (Zde jsme strukturu a obsah vymýšleli spolu s grafikem Petrem Novákem.)
Malý web, přehledné zadání, jasně určená akce (= zápis).
Žádná operace mozku.
Ale pokud jde o jakýkoli větší projekt, který chce obejít funkci webdesignera, tak se mi rozsvítí červená kontrolka.
A do vytváření struktury nejdu ani omylem.
Nemělo by to smysl. A velmi pravděpodobně by to (dříve nebo později) krachlo.
Takže úspěšným webům zdar – a profesionálním webdesignerům zvláště!
comments powered by Disqus