- PROTTO: Desatero profíka
- Tendr na nejlepší copy roku 2024
- 25 top freelancerů: o AI (3. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o životě (2. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o byznysu (1. díl rozhovoru)
- Co (ne)čtu. 3 × 13 osobních tipů na knihy
- Born for Robinson: jak si užít Chorvatsko bez lidí i signálu
- Jak vlít radost do žil a klid do duše
- Mio Dio Pandemio! Desatero zkoušek nové koronavíry
- Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
- Když má one man show 31 lidí
- Co mě lekce tenisu naučily o mém penisu
- 11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding
- A vítězem ilustrátorské soutěže se stává…
- Jak se mstíme na dětech
- Ufff! Konečně jsem vydal knihu: ORBIS TWEETUS
- Odlož mobil. Prožij si Vánoce s mraze(ní)m v zádech
- Zlo na devět? „ŽIVOTOPIS“. Jak ho napsat, aby vyčníval
- Jak napsat direct e-mail
- Nesnesitelná lehkost prodeje
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web – 2. díl
- Jobovy zprávy v současných nabídkách jobů: česko-český překladový slovník inzerátů
- Namalujte mi obrázek. Dám vám za to svou knihu gratis
- 5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
- Jak mít 6 milionů zobrazení na Facebooku. V jeden den
- Magnet na zákazníky? Našel jsem ho na pláži
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Jak pejsek s kočičkou vařili web
- Naučte se říkat „NE“. To jediné vás posune
- Jak si najít pláž na Bali, kde budete úplně sami
- 33 knih pro (pracovní) inspiraci – 2. díl
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
- 7 blogů, které budu sledovat v roce 2015
- 50 věcí, které jsem (ne)udělal v roce 2014. A co z toho plyne
- Jak změnou homepage zvýšit konverzní poměr o 39 procent za 30 dní
- Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
- Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
- MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
- MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“
- MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“
- Češi – národ cedulek
- Soutěž o 5 audioknih „Pište jako copywriter“
- Pohřeb sloganu: za 12 minut cestou busem ze Slatiny
- Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
- Brief zdarma
- 9 nesmyslů, které NIKDY nepište
- Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
- „Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
- Facebook kampaň z říše snů: 94,6% míra konverze!
- 7 dní o vodě vás nastartuje víc než všechny pilulky světa
- Karkulku milují. Ale kupují od Vlka
- Jak chytit flow za 30 minut
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Odhalil jsem zázračnou formuli na úspěch!
- SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého
- Desatero online marketéra
- Každej slušnej člověk ví, že…
- 33 knih pro (životní) inspiraci
- Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?
- 50 věcí, které udělám v roce 2014
- Proč by měl mít copywriter děti?
- Ty Volvo! Tak se dělá virál: 1x Van Damme, 2 kamiony, 16 dní a 54 milionů zhlédnutí
- Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu
- Nedá pokoj, až tam vleze: Zeigarnik effect
- Jedna říše. Dvě tváře. Tři oříšky
- Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
- Tajná laboratoř ze Zlína
- Moje první povídka. A hned erotická
- Praha – Brno – Zlín – Ostrava
- Orgasmus u fabriky: o čem píšu, když píšu o běhání
- 5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook
- Co asi tak na vašem webu hledají...
- MÁM ZÁŽITEK. Díl první: Když se vaše copy vznáší 4 metry vysoko
- Co se stane 31. srpna? A co pak 2. září?
- Jak vytvořit web za tři hodiny
- 3 věci, co mě ser... trápí
- OVACOPI!!!
- Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast
- Love is all around
- Když prodává strach
- Dvakrát piš, jednou odesílej
- The Best of 2012
- „Co teď dělat?“
- Šifra mistra copywritera
- Copy Camp – 24. 11. 2012
- 33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
- Úterky s Viktorem
- Jak psát direct e-mail
- Pište jako pornomagnát
- Nejlepší brněnský copywriter
- České dráhy vypisují výběrové řízení na copywritera
- 33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
7. 11. 2014 — 1318 OTTOSLOV
22. července 2013 proběhla revoluce nové éry. Digitální marketing se otřásl v základech. Tato epochální proměna měla jedinou chybičku: nikdo si jí nevšiml.
Loni 22. 7. uveřejnil Avinash Kaushik na svém blogu zásadní framework „See-Think-Do-Care“.
Jenže autor ho „popsal v článku délky cca 20 A4 textu, skoro nikdo ho tedy nečetl a nepoužívá,“ jak to okomentoval Honza Řezáč ve své aktuální knize ostré jako břitva.
A když nemůže Mohamed za horou, musí hora přijet na Brno-střed.
Občas ty proroky musíte vidět (See) naživo, abyste začali přemýšlet (Think) o tom, že s tím máte něco udělat (Do) – třeba začít o budoucí zákazníky pečovat (Care).
Český internet si minulou sobotu před polednem na Marketing Festivalu sedl na prdel.
To hlavní z přednášky Avinashe Kaushika
1. Při vyslovení které věty byste se měli kousnout do jazyka?
2. Proč je „soustředění se na zákazníka“ tak omezené uvažování?
3. Jak se dělá online obsah, aby vás všichni a všude měli rádi?
4. Kdy máte (ne)prodávat na YouTube nebo přes PPC kampaně?
5. Komu prospěje, když vaše firma prostě nebude na Facebooku?
1. Nevidím. Neslyším. Nezájem
They want an orgasm before me!
Avinash Kaushik hned zkraje na pár příkladech ukázal, jak je online byznys hluchý. Jak nepředpovídá. Jak dělá, že neslyší. Jak nechce vidět, co lidé hledají.
Místo toho jen prodává, prodává, prodává.
Jenomže vy byste (víc) prodávali, když byste ze začátku i někomu „jen“ pomohli. Poradili. Pobavili. Navedli. Bez toho sveřepého pohledu v očích, že za to dostanete zlaťáky ihned na ruku.
Takže po vaší otázce: „Where do I best spend my digital marketing dollars?“ by vám osvícený online marketér měl dát facku.
A doporučit, abyste utratili nejdřív trochu času na tyto otázky:
- Komu vlastně sloužím?
- Jakou hodnotu nabízím?
- Kde můžu komu pomoci?
- Proč ten celý byznys dělám?
Já vííím, už je to otrava, číst tyhle evangelizační moudra… ale jen do té doby, než si ty otázky opravdu (a poctivě) zodpovíte.
Make money after you make them happy.
2. „See-Think-Do-Care“. Co to je?
Je to toto.
Ale to nikdo z vás nebude číst… takže čekáte, až vám to někdo přežvýká.
Nejlépe ve čtyřech řádcích:
- SEE – to jsou všichni čumilové okolo, kteří se po internetu jen rozhlíží.
- THINK – to jsou čumilové, které napadlo si něco koupit. Ale zatím váhají.
- DO – to jsou ti, kvůli kterým se tak snažíte. Mají jasný úmysl nakoupit.
- CARE – vaši chlebodárci, vaše zlato. Nakoupili u vás už 2x či víckrát.
A víte, co je ta nejčastější chyba? Když všechny budoucí zákazníky z fáze „See“ a „Think“ opravdu považujete za čumily.
Úplně to vidím na jedné modelové (offline) situaci. Představte si kamenný obchod. Hračkářství.
Krásná výloha plná hraček. Je horký červen. Dveře do obchodu jsou otevřené.
Verze A: Znuděná prodavačka mrskne pohledem za výlohu, kde dva klučinové na ulici obdivují autíčko na dálkové ovládání. „No oni nám sem snad i vlezou, Laďko!“ Zpocená kolegyně Laďka mrskne pohledem za výlohu též. Vstane, jde ke dveřím a rázně je přibouchne. Kluci se smutně loudají s aktovkami na zádech domů.
Verze B: Prodavačka uvidí dva malé kluky za výlohou. Pozve je do obchodu, ukáže jim model autíčka (který je tak fascinuje), je na ně milá – a když kluci s rozzářenýma očima odcházejí, dá jim na cestu dvě lízátka. A řekne, ať příště přijdou i s tatínkama. (Těma tatínkama, co mají v kapse peněženky.)
Ve které verzi asi naše imaginární hračkářství více vydělá?
A úplně stejně se můžete chovat i na internetu.
3. „Chcu ty kontenty! Plné kontejnery kontentů!“
Obsahový marketing je modla dneška.
Všichni tvoří obsah.
To je v pořádku.
Ale… není trochu krátkozraké tvořit obsah jen pro fáze „Do“ a „Care“?
Co je na Avinashově frameworku tak cenné, to je rozbití klasické představy zákazníka. Zákazník není jen ten, kdo nakupuje. Jsou to VŠICHNI. Někteří z nich jen holt nakoupí později. Někteří z nich o hodně později. Další vás zase někomu doporučí. Atd.
Ježišmarjá, a co mám s tím jako teď dělat?
Klid. Zůstaňte na svých místech. Obsah tvořte vesele dál.
Jen si pohlídejte, že tvoříte obsah pro všechny 4 skupiny z frameworku „See-Think-Do-Care“.
Dobrý příklad z naší české zahrádky? Avinash uváděl web Škodovky.
- Kdo tam chce jen okounět, má k tomu hodně příležitostí. (SEE)
- Kdo hledá, ale neví co přesně, tomu je také dopřáno. (THINK)
- Kdo chce koupit auto, toho navedou na konfigurátor. (DO)
- Kdo je zákazníkem, ten jde do sekce „Mám vůz ŠKODA“. (CARE)
A teď si to srovnejte s vašima kontentama na těch internátech.
(Už během Marketing Festivalu se strhla debata, co teda s tím. Jedni říkali, že na to český trh není připraven. Druzí zase, že to ty klienty musíme naučit. Třetí stáli opodál, že prý to už všechno dávno znají a není to nic nového. Pokud tedy nechcete čekat na výsledek… můžete „See-Think-Do-Care“ model začít uplatňovat ve svém online byznysu sami a hned. Podle mě neprohloupíte ani omylem.)
4. … a fanoušci nám to nechtěli žrát
Takže dejme tomu, že už máte obsah. Ideálně pro všechny 4 fáze.
Teď je čas… na marketing!
Ale opět s citem. Ukázat se ve správnou chvíli na správném místě.
- Jak používat PPC?
Tvořit inzeráty pro budoucí zákazníky z první etapy „See“ je asi ztráta času. Jako volání do hlubokého lesa. Vyřvete si hlasivky (účet)… a vrátí se vám slabá ozvěna (pokud vůbec).
PPC inzeráty jsou vhodnější pro „Think“ a „Do“. Pokud se lidem v této fázi neukážete, nevadí. Vaše konkurence tam bude. Nakoupí u nich.
- Jak používat YouTube?
Zkoušíte natvrdo prodávat na svém firemním účtu YouTube ? Dře to, co?
Protože tento kanál je vhodnější pro „See“ a „Think“. (A pak i „Care“.)
- Jak používat Facebook?
No schválně, tipněte si.
(…)
Ano! Je to za cé! „Do“! Naperte to všechno do nich! Prodávat na Facebooku je príma! High five!
Samozřejmě, že ne. Sociální sítě fungují jinak. Na Facebooku (či Twitteru) zaujměte hlavně ty z prvních fází „See“ a „Think“.
5. Čemu není možno dát lajk, o tom je třeba mlčet
A když už jsme u těch soušl médyjí a tak, jak vůbec fungují…
Avinash Kaushik uvedl tři hlavní pravidla pro sociální média:
1. Bav mě!
2. Pouč mě!
3. A ať je z toho užitek.
If not? Shut the fuck up.
Pokud máte byznys, který se s těmito třemi pravidly míjí, tak nepotřebujete být na Facebooku – říká Avinash.
Like!
To by mělo být vytesáno na Mojžíšovy online desky.
Každý prostě nemůže být vtipný, chrlit zábavné info a překypovat užitkem.
Když nemáte co zajímavého sociálním médiím nabídnout, dejte ty peníze/čas/snahu raději jinam. Třeba na tisk megaluxusních katalogů pro obchodní manažery.
Váš byznys pokvete i tak – a na internetu bude o trochu lepší vzduch.
„Bejt na fejsu“ fakt není zákon.
Fakt ne.
(Cože? To je konec? Nechybí tady ještě něco? Kapitola „Measurement“? Ano. Všechno samozřejmě měřte – výsledky marketingu na všech kanálech a pro všechny etapy „See-Think-Do-Care“. Ale toto není blog o webové analytice. Tuto pasáž za mě jistě doplní jiní experti. Jen je dopředu prosím: ať je to srozumitelné i pro smrtelníky. Též to budu číst. Díky.)
RESUMÉ PŘEDNÁŠKY:
- V prodeji na internetu se vyhněte vlastním předčasným ejakulacím.
- Když si uvědomíte, že vaši zákazníci jsou všichni, vyděláte na tom.
- Online obsah tvořte pro všechny – nejen pro ty, kteří zrovna nakupují.
- Sociální média mají vlastní pravidla používání. Nemusí vám sedět.
- Všechno měřte, měřte, měřte. A kampaně po vyhodnocení upravujte.
A to je konec. Tím náš krásný miniseriál z Marketing Festivalu 2014 končí:
1. díl – Paddy Moogan o kontextu
3. díl – právě jste ho dočetli
Díky.
A teď zpátky do práce.
P.S. Na úplný závěr ještě šokující obrazové zjištění:
MÁM FOTODŮKAZ, ŽE OBSAH JE KRÁL!
Když chcete být úspěšní, zaměřte se na obsah – a prokopnete všechny věkové bariéry.
Ani sebehrubý design tu nepomůže – a s pivem na parketu si budete říkat jen: „CHCU“.
(Festivalová party, klub Fléda, neděle 2. 11., cca 3.30 am)
comments powered by Disqus