MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“

7. 11. 2014 — 1318 OTTOSLOV

22. července 2013 proběhla revoluce nové éry. Digitální marketing se otřásl v základech. Tato epochální proměna měla jedinou chybičku: nikdo si jí nevšiml.

 

Loni 22. 7. uveřejnil Avinash Kaushik na svém blogu zásadní framework „See-Think-Do-Care“.

Jenže autor ho „popsal v článku délky cca 20 A4 textu, skoro nikdo ho tedy nečetl a nepoužívá,“ jak to okomentoval Honza Řezáč ve své aktuální knize ostré jako břitva.

A když nemůže Mohamed za horou, musí hora přijet na Brno-střed.

Občas ty proroky musíte vidět (See) naživo, abyste začali přemýšlet (Think) o tom, že s tím máte něco udělat (Do) – třeba začít o budoucí zákazníky pečovat (Care).

Český internet si minulou sobotu před polednem na Marketing Festivalu sedl na prdel.

 

To hlavní z přednášky Avinashe Kaushika

1. Při vyslovení které věty byste se měli kousnout do jazyka?
2. Proč je „soustředění se na zákazníka“ tak omezené uvažování?
3. Jak se dělá online obsah, aby vás všichni a všude měli rádi?
4. Kdy máte (ne)prodávat na YouTube nebo přes PPC kampaně?
5. Komu prospěje, když vaše firma prostě nebude na Facebooku?

 

1. Nevidím. Neslyším. Nezájem

They want an orgasm before me!

Avinash Kaushik hned zkraje na pár příkladech ukázal, jak je online byznys hluchý. Jak nepředpovídá. Jak dělá, že neslyší. Jak nechce vidět, co lidé hledají.

Místo toho jen prodává, prodává, prodává.

Jenomže vy byste (víc) prodávali, když byste ze začátku i někomu „jen“ pomohli. Poradili. Pobavili. Navedli. Bez toho sveřepého pohledu v očích, že za to dostanete zlaťáky ihned na ruku.

Takže po vaší otázce: „Where do I best spend my digital marketing dollars?“ by vám osvícený online marketér měl dát facku.

A doporučit, abyste utratili nejdřív trochu času na tyto otázky:

  • Komu vlastně sloužím?
  • Jakou hodnotu nabízím?
  • Kde můžu komu pomoci?
  • Proč ten celý byznys dělám?

Já vííím, už je to otrava, číst tyhle evangelizační moudra… ale jen do té doby, než si ty otázky opravdu (a poctivě) zodpovíte.

Make money after you make them happy.

 

2. „See-Think-Do-Care“. Co to je?

Je to toto.

Ale to nikdo z vás nebude číst… takže čekáte, až vám to někdo přežvýká.

Nejlépe ve čtyřech řádcích:

  • SEE – to jsou všichni čumilové okolo, kteří se po internetu jen rozhlíží.
  • THINK – to jsou čumilové, které napadlo si něco koupit. Ale zatím váhají.
  • DO – to jsou ti, kvůli kterým se tak snažíte. Mají jasný úmysl nakoupit.
  • CARE – vaši chlebodárci, vaše zlato. Nakoupili u vás už 2x či víckrát.

A víte, co je ta nejčastější chyba? Když všechny budoucí zákazníky z fáze „See“ a „Think“ opravdu považujete za čumily.

Úplně to vidím na jedné modelové (offline) situaci. Představte si kamenný obchod. Hračkářství.

Krásná výloha plná hraček. Je horký červen. Dveře do obchodu jsou otevřené.

Verze A: Znuděná prodavačka mrskne pohledem za výlohu, kde dva klučinové na ulici obdivují autíčko na dálkové ovládání. „No oni nám sem snad i vlezou, Laďko!“ Zpocená kolegyně Laďka mrskne pohledem za výlohu též. Vstane, jde ke dveřím a rázně je přibouchne. Kluci se smutně loudají s aktovkami na zádech domů.

Verze B: Prodavačka uvidí dva malé kluky za výlohou. Pozve je do obchodu, ukáže jim model autíčka (který je tak fascinuje), je na ně milá – a když kluci s rozzářenýma očima odcházejí, dá jim na cestu dvě lízátka. A řekne, ať příště přijdou i s tatínkama. (Těma tatínkama, co mají v kapse peněženky.)

Ve které verzi asi naše imaginární hračkářství více vydělá?

A úplně stejně se můžete chovat i na internetu.

 

3. „Chcu ty kontenty! Plné kontejnery kontentů!“

Obsahový marketing je modla dneška.

Všichni tvoří obsah.

To je v pořádku.

Ale… není trochu krátkozraké tvořit obsah jen pro fáze „Do“ a „Care“?

Co je na Avinashově frameworku tak cenné, to je rozbití klasické představy zákazníka. Zákazník není jen ten, kdo nakupuje. Jsou to VŠICHNI. Někteří z nich jen holt nakoupí později. Někteří z nich o hodně později. Další vás zase někomu doporučí. Atd.

Ježišmarjá, a co mám s tím jako teď dělat?

Klid. Zůstaňte na svých místech. Obsah tvořte vesele dál.

Jen si pohlídejte, že tvoříte obsah pro všechny 4 skupiny z frameworku „See-Think-Do-Care“.

Dobrý příklad z naší české zahrádky? Avinash uváděl web Škodovky.

  • Kdo tam chce jen okounět, má k tomu hodně příležitostí. (SEE)
  • Kdo hledá, ale neví co přesně, tomu je také dopřáno. (THINK)
  • Kdo chce koupit auto, toho navedou na konfigurátor. (DO)
  • Kdo je zákazníkem, ten jde do sekce „Mám vůz ŠKODA“. (CARE)

A teď si to srovnejte s vašima kontentama na těch internátech.

 

(Už během Marketing Festivalu se strhla debata, co teda s tím. Jedni říkali, že na to český trh není připraven. Druzí zase, že to ty klienty musíme naučit. Třetí stáli opodál, že prý to už všechno dávno znají a není to nic nového. Pokud tedy nechcete čekat na výsledek… můžete „See-Think-Do-Care“ model začít uplatňovat ve svém online byznysu sami a hned. Podle mě neprohloupíte ani omylem.)

 

4. … a fanoušci nám to nechtěli žrát

Takže dejme tomu, že už máte obsah. Ideálně pro všechny 4 fáze.

Teď je čas… na marketing!

Ale opět s citem. Ukázat se ve správnou chvíli na správném místě.

  • Jak používat PPC?

Tvořit inzeráty pro budoucí zákazníky z první etapy „See“ je asi ztráta času. Jako volání do hlubokého lesa. Vyřvete si hlasivky (účet)… a vrátí se vám slabá ozvěna (pokud vůbec).

PPC inzeráty jsou vhodnější pro „Think“ a „Do“. Pokud se lidem v této fázi neukážete, nevadí. Vaše konkurence tam bude. Nakoupí u nich.

  • Jak používat YouTube?

Zkoušíte natvrdo prodávat na svém firemním účtu YouTube ? Dře to, co?

Protože tento kanál je vhodnější pro „See“ a „Think“. (A pak i „Care“.)

Dá se to dělat třeba takto.

  • Jak používat Facebook?

No schválně, tipněte si.

(…)

Ano! Je to za cé! „Do“! Naperte to všechno do nich! Prodávat na Facebooku je príma! High five!

Samozřejmě, že ne. Sociální sítě fungují jinak. Na Facebooku (či Twitteru) zaujměte hlavně ty z prvních fází „See“ a „Think“.

 

5. Čemu není možno dát lajk, o tom je třeba mlčet

A když už jsme u těch soušl médyjí a tak, jak vůbec fungují…

Avinash Kaushik uvedl tři hlavní pravidla pro sociální média:

1. Bav mě!
2. Pouč mě!
3. A ať je z toho užitek.

If not? Shut the fuck up.

Pokud máte byznys, který se s těmito třemi pravidly míjí, tak nepotřebujete být na Facebooku – říká Avinash.

Like!

To by mělo být vytesáno na Mojžíšovy online desky.

Každý prostě nemůže být vtipný, chrlit zábavné info a překypovat užitkem.

Když nemáte co zajímavého sociálním médiím nabídnout, dejte ty peníze/čas/snahu raději jinam. Třeba na tisk megaluxusních katalogů pro obchodní manažery.

Váš byznys pokvete i tak – a na internetu bude o trochu lepší vzduch.

„Bejt na fejsu“ fakt není zákon.

Fakt ne.

 

(Cože? To je konec? Nechybí tady ještě něco? Kapitola „Measurement“? Ano. Všechno samozřejmě měřte – výsledky marketingu na všech kanálech a pro všechny etapy „See-Think-Do-Care“. Ale toto není blog o webové analytice. Tuto pasáž za mě jistě doplní jiní experti. Jen je dopředu prosím: ať je to srozumitelné i pro smrtelníky. Též to budu číst. Díky.)

 

RESUMÉ PŘEDNÁŠKY:

  • V prodeji na internetu se vyhněte vlastním předčasným ejakulacím.
  • Když si uvědomíte, že vaši zákazníci jsou všichni, vyděláte na tom.
  • Online obsah tvořte pro všechny – nejen pro ty, kteří zrovna nakupují.
  • Sociální média mají vlastní pravidla používání. Nemusí vám sedět.
  • Všechno měřte, měřte, měřte. A kampaně po vyhodnocení upravujte.

 

A to je konec. Tím náš krásný miniseriál z Marketing Festivalu 2014 končí:

1. díl – Paddy Moogan o kontextu

2. díl – Brian Dean o e-mailu

3. díl – právě jste ho dočetli

Díky.

A teď zpátky do práce.

 

 

P.S. Na úplný závěr ještě šokující obrazové zjištění:

MÁM FOTODŮKAZ, ŽE OBSAH JE KRÁL!

Když chcete být úspěšní, zaměřte se na obsah – a prokopnete všechny věkové bariéry.

Ani sebehrubý design tu nepomůže – a s pivem na parketu si budete říkat jen: „CHCU“.

(Festivalová party, klub Fléda, neděle 2. 11., cca 3.30 am)

 

comments powered by Disqus

Čas od času vám zdarma pošlu rady, tipy
a know-how

Díky! Poslal jsem vám mail. Zkontrolujte
si inbox – nebo případně i spam složku.