- PROTTO: Desatero profíka
- Tendr na nejlepší copy roku 2024
- 25 top freelancerů: o AI (3. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o životě (2. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o byznysu (1. díl rozhovoru)
- Co (ne)čtu. 3 × 13 osobních tipů na knihy
- Born for Robinson: jak si užít Chorvatsko bez lidí i signálu
- Jak vlít radost do žil a klid do duše
- Mio Dio Pandemio! Desatero zkoušek nové koronavíry
- Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
- Když má one man show 31 lidí
- Co mě lekce tenisu naučily o mém penisu
- 11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding
- A vítězem ilustrátorské soutěže se stává…
- Jak se mstíme na dětech
- Ufff! Konečně jsem vydal knihu: ORBIS TWEETUS
- Odlož mobil. Prožij si Vánoce s mraze(ní)m v zádech
- Zlo na devět? „ŽIVOTOPIS“. Jak ho napsat, aby vyčníval
- Jak napsat direct e-mail
- Nesnesitelná lehkost prodeje
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web – 2. díl
- Jobovy zprávy v současných nabídkách jobů: česko-český překladový slovník inzerátů
- Namalujte mi obrázek. Dám vám za to svou knihu gratis
- 5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
- Jak mít 6 milionů zobrazení na Facebooku. V jeden den
- Magnet na zákazníky? Našel jsem ho na pláži
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Jak pejsek s kočičkou vařili web
- Naučte se říkat „NE“. To jediné vás posune
- Jak si najít pláž na Bali, kde budete úplně sami
- 33 knih pro (pracovní) inspiraci – 2. díl
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
- 7 blogů, které budu sledovat v roce 2015
- 50 věcí, které jsem (ne)udělal v roce 2014. A co z toho plyne
- Jak změnou homepage zvýšit konverzní poměr o 39 procent za 30 dní
- Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
- Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
- MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
- MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“
- MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“
- Češi – národ cedulek
- Soutěž o 5 audioknih „Pište jako copywriter“
- Pohřeb sloganu: za 12 minut cestou busem ze Slatiny
- Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
- Brief zdarma
- 9 nesmyslů, které NIKDY nepište
- Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
- „Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
- Facebook kampaň z říše snů: 94,6% míra konverze!
- 7 dní o vodě vás nastartuje víc než všechny pilulky světa
- Karkulku milují. Ale kupují od Vlka
- Jak chytit flow za 30 minut
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Odhalil jsem zázračnou formuli na úspěch!
- SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého
- Desatero online marketéra
- Každej slušnej člověk ví, že…
- 33 knih pro (životní) inspiraci
- Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?
- 50 věcí, které udělám v roce 2014
- Proč by měl mít copywriter děti?
- Ty Volvo! Tak se dělá virál: 1x Van Damme, 2 kamiony, 16 dní a 54 milionů zhlédnutí
- Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu
- Nedá pokoj, až tam vleze: Zeigarnik effect
- Jedna říše. Dvě tváře. Tři oříšky
- Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
- Tajná laboratoř ze Zlína
- Moje první povídka. A hned erotická
- Praha – Brno – Zlín – Ostrava
- Orgasmus u fabriky: o čem píšu, když píšu o běhání
- 5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook
- Co asi tak na vašem webu hledají...
- MÁM ZÁŽITEK. Díl první: Když se vaše copy vznáší 4 metry vysoko
- Co se stane 31. srpna? A co pak 2. září?
- Jak vytvořit web za tři hodiny
- 3 věci, co mě ser... trápí
- OVACOPI!!!
- Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast
- Love is all around
- Když prodává strach
- Dvakrát piš, jednou odesílej
- The Best of 2012
- „Co teď dělat?“
- Šifra mistra copywritera
- Copy Camp – 24. 11. 2012
- 33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
- Úterky s Viktorem
- Jak psát direct e-mail
- Pište jako pornomagnát
- Nejlepší brněnský copywriter
- České dráhy vypisují výběrové řízení na copywritera
- 33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
25. 2. 2015 — 1313 OTTOSLOV
„Dobrý den, potřebujeme webové stránky. Jste schopen je dodat? A kdy to může být hotové?“ I takové e-maily na světě existují. Tento článek vznikl proto, aby podobné zprávy zanikly.
Web se totiž nepeče tři hodiny jako husa.
Web nejsou rohlíky. Nejsou to ani cereální rohlíky s máslem a medem a skořicí a javorovým sirupem.
A už vůbec to není něco, co byste mohli zadat jako mytí oken – a pak jen čekat na výsledek.
Nenene. Chcete web? Čeká vás spousta práce, vícepráce a spolupráce.
Šetřete (si) nervy
O procesu tvorby webu toho mnoho lidí ví stejně jako třeba já o stavbě domu. Tedy velký prd.
To samozřejmě ničemu nevadí… ale jen do doby, než bych si chtěl nechat postavit dům.
Pak mě zachrání nějaký shrnující článek pro nezkušené developery: co vše je ke stavbě domu třeba, které etapy na sebe jak navazují, na koho se mám s čím obrátit, kdo se na co specializuje, jak A ovlivňuje B… atd.
Toto je shrnující článek pro všechny laiky, kteří chtějí postavit web.
Ušetřím vám dnes hodně času a peněz – a možná i nervy dalším lidem okolo.
Jak se dělá web: krok sun krok
Všechno má svůj čas. A hlavně logickou posloupnost.
Stejně jako se napřed musí rozednít, aby se večer setmělo, tak nelze ani u webu předbíhat etapy – a dělat například grafiku předtím, než proběhne cokoli jako analýza.
Tedy zkusit to můžete… ale výsledkem bude akorát tak grafické zatmění.
Web vzniká, zjednodušeně řečeno, v těchto 7 základních krocích:
- POZICE – branding
- PRŮZKUM – analýzy
- PERSONY – scénáře
- PROTOTYP – návrh
- PODOBA – grafika
- PSANÍ – copywriting
- PROVĚRKA – testování
Ideální je samozřejmě mít na pořádný web pořádný hrachy. Tedy prachy. Prostě peníze.
Pokud je nemáte, neplačte – existují lidé od fochu, kteří hodně svého know-how dávají zdarma.
Budu na ně u jednotlivých kroků odkazovat. (Nemáte zač.)
Učte se od nich – jsou to mistři svých oborů.
7 P – Profesionálně prověřená pravidla pro pořádnou podnikovou prezentaci
1. krok – POZICE: Brandingu neunikneš
Svou značku samozřejmě nemusíte mít pořádně rozmyšlenou. Málokdo má.
Skoro všichni si to tak nějak pytlíkují a jedou podle citu. To je normální.
Potíž začne v momentě, kdy na tomto pytlíkování chcete postavit základy nového webu.
Připravte se na nepříjemné otázky. Odpovědi budou bolet – ale projít si tím musíte.
Kdo vlastně jste? Koho vaše značka oslovuje? Co ji odlišuje od ostatních brandů? Co by se stalo, kdyby vaše značka zítra nebyla? Co je vlastně vaší značkou? Co symbolizuje? Co nabízí? Proč? A vnímají to tak i druzí?
Když neznáte základy vlastní značky, tak vám nepomůže ani jasnovidec. Dobrý copywriter vám napíše dobré texty – když má z čeho. Ale z hovna uplete bič leda Chuck Norris. (A MacGyver i vysílačku, ale to sem teď nepatří.)
Prostě a jednoduše: když nemáte jasno ve svém brandu, tak se do tvorby webu pouštějte jen v případě, že je to váš zamilovaný blogísek pro holky z osmé á.
Ale ne, když se bavíme o vaší byznys vizitce.
A říkejte si tomu „brand“, „marketingová pozice“, „kontejner stratedžy“ nebo jak chcete. Na slovíčkaření nehraju.
Jde o to, jestli sami víte, co se sebou. Víte?
Sledujte: blog Karla Novotného
Doporučená literatura k tématu: Pipi Dlouhá punčocha (Astrid Lindgrenová)
2. krok – PRŮZKUM: Klíčové analýzy (klíčových slov)
Tady si to rozdělíme na dvě oblasti:
A. Samotné analýzy
Co z praxe vím, tak je toto asi nejpodceňovanější krok vůbec. Kvalitní analýzy totiž stojí dost peněz – a jejich výstupy se pro (webové) laiky mohou zdát docela nudné.
Není to nic, do čeho byste chtěli z vlastní vůle investovat.
Je-nom-že…
Máte nějaká data z uživatelských výzkumů? Jak je na tom trh, ve kterém podnikáte? A jak na tom bude za půl roku? A za dva roky? Kdo je přesně vaším zákazníkem? Co přesně hledá, čeho se bojí, jak přemýšlí, co potřebuje? A co analýza konkurence?
Stejně jako architekt musí napřed vědět, kdo v novém domě bude bydlet nebo kde je umístěn pozemek, musí webdesigner zase znát základní fakta – aby web fungoval pro ty, pro které je určen.
Jinak si tady někdo akorát honí triko. A střílí slepými.
Dost věcí k analýze vašeho současného webu najdete třeba v Google Analytics.
S přípravou k budoucímu webu vám pomůže například online dotazník. Nebo výzkum v terénu. Či hloubkové rozhovory (nebo alespoň nějaké rozhovory). Možná, že vše dohromady.
Možná něco úplně jiného.
B. Analýza klíčových slov
Ááá… „klíčovka“. Taková zaříkávací formulka; jistě znáte alespoň z doslechu.
Ruku na srdce: detailní analýzu klíčových slov v tom profesionálním Full HD provedení za desítky tisíc korun asi nepotřebujete, pokud se bavíme o:
- Menším jednoduchém webu, který nic přímo neprodává,
- jeho hlavní funkcí bude image prezentace, tedy prostě vizitka,
- a jeho struktura vychází z jiných priorit, než jsou klíčová slova.
Ale pokud chcete e-shop nebo působíte v „silně konkurenčním byznyse“ nebo chystáte rozsáhlejší web… pak je absence pořádné analýzy klíčových slov už na vlastní riziko.
Nejenom, že tím ignorujete to, jak a co vaši zákazníci vyhledávají – ale chybějící informace z analýzy možná ovlivní i celou (nakonec špatně postavenou) infrastrukturu a provázanost stránek. Speciálně u e-shopů.
Laicky řečeno: prostě to nebude fungovat. Možná chvíli, nějak po haluzi… Ale určitě ne dlouhodobě.
Kvalitní analýzu klíčových slov považuji za tak náročný výkon, že ji sám nedělám ani omylem – a nechávám tu práci specialistům, kteří tím žijí. A mají ten grif.
Na obecné analýzy doporučuji: Proof & Reason
Pro klíčový SEO průzkum sledujte: Pavla Ungra
Doporučená literatura k tématu: Dvacet tisíc mil pod mořem (Jules Verne)
3. krok – PERSONY: Ty scénáře píše život
Zrcadlo, zrcadlo, řekni mi, kdo u mě nakupuje… a co mu během toho běží hlavou.
Jdeme hlouběji do procesu tvorby webu: vytváření person.
A začíná nám to na sebe i pěkně navazovat. Věrohodnou personu totiž neuděláte, když nemáte data. A data nebudete mít, když neuděláte analýzy.
Leda byste si ty informace vycucali z prstu. Ale to už je užitečnější se natáhnout doma ve fotelce a pustit si Eurosport 2.
Co je to persona, jak se tvoří a na co si dát bacha, to si u Romana Hřebeckého ve zkratce přečtěte a hlavně ve SlideSharu prolistujte.
A proč byste to pro svůj byznys měli zkusit taky?
Napadají mě z fleku třeba tyto důvody:
- Otevřou se vám oči – protože jste v životě nic takového nedělali a nikdy o svých zákaznících takto nepřemýšleli.
- Přestanete cílit na všechny – a odnaučíte se říkat, že „naše cílová skupina jsou muži v ČR mezi 18–55 lety“. Tak určitě!
- Začnete psát jako lidi – ne jako roboti. Budete v textech konkrétnější, specifičtější, vřelejší, více nápomocní.
- Bude se vám to hodit – nejen při práci na webu. Ale třeba i při e-mailingu, psaní inzerátů nebo na Facebooku.
Nikdy nezaškodí, když persony vytvoříte tak, aby „pokryly více rozhodovacích fází nákupního procesu“ – uf, omlouvám se, ale občas mi ta hatmatilka prostě ujede…
O co jde?
Aby jedna persona představovala člověka, který o vás ještě nic neví. Druhá persona zase uživatele, který o vašem brandu něco slyšel. Třetí persona pak „skorozákazníka“, který je už připraven od vás nakoupit. Atd.
Nechce se vám do toho?
Ideální motivací na začátek je projet si KONKRÉTNÍ TVÁŘE na profilových fotografiích fanoušků vaší facebookové fan page.
To občas vydá za sto stran marketingových učebnic. Tedy, pokud jste vnímaví.
Sledujte: video Marka Prokopa z Marketing Festivalu 2013
(No dobře, to video je asi placené… ale to je fuk. Sledujte Marka Prokopa tak jako tak.)
Doporučená literatura k tématu: Stínadla se bouří (Jaroslav Foglar)
Cože… to už je konec?
Já vím, není to celé.
Kroky číslo 4 až 7 si necháme do druhého dílu článku.
Už takhle toho máte na čtení dost. A na přemýšlení ještě víc.
Probrali jsme už tři první kroky při tvorbě webu… a to se na scéně ještě vůbec neobjevil grafik. Divné, že?
Ale já vás varoval. Dobře fungující web prostě nejsou rohlíky.
Zároveň to není ani žádná magie, online voodoo, červené pilulky nebo modré pilulky.
Je to logický proces. Třeba jako stavba domu.
Jde se pěkně od základů.
Jinak to spadne.
comments powered by Disqus