MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“

3. 11. 2014 — 746 OTTOSLOV

Začíná miniseriál tří článků o Marketing Festivalu 2014. Dnes první díl. Ve středu čekejte další. Světové know-how od tří digitálních evangelistů – v praktické kostce pro každého.

 

Ať v tom onlinu umíte chodit.

Na úvod se podíváme na to, co tak pospolu hrozně hezky zní: „Technologie. Kreativita. Strategie.“

A uvedeme si to pěkně do kontextu.

 

To hlavní z přednášky Paddyho Moogana

1. Co filtruje Facebook a Twitter – a jak to obejít?
2. Proč byste si měli přečíst knihu Made to Stick?
3. Kterou otázku si položit před tvorbou obsahu?
4. Kde leží budoucnost „obsahového marketingu“?
5. Jak vlastně roboti předvídají, co chceme najít?

 

1. Více bran, více lidí

Pláčete nad tím, jak Facebook (či Twitter) ukazuje váš drahocenný obsah jen zlomku fanoušků? Se s tím smiř.

Filtr sociálních sítí prolomíte jediným způsobem: přestaňte dávat rovnítko mezi „Facebook“ a „Naše marketingová strategie“.

Musíte být prostě vidět všude – nejen na sociálních sítích.

Potřebujete pokrýt daleko více míst, kde o vás zákazníci „zakopnou“. A nejen proto, že vám více zdrojů přivede větší a bohatší návštěvnost.

Loyalty is king.

Asi nejdůležitější (a pro markeťáky i n-e-j-b-o-l-e-s-t-n-ě-j-š-í) věta z celé Mooganovy přednášky.

 

2. Jak dlouho spával Immanuel Kant?

A kdy vstává Haruki Murakami? Namaloval Picasso nějaký obraz i dopoledne?

Podívejte se na The Daily Routines of Famous Creative People.

A máte skvělý návod, jak tvořit (online) obsah, který zaujme – a lidé ho nadšeně sdílí dále. Splňuje totiž všech 6 principů „nakažlivého“ obsahu:

  • Jednoduchost
  • Překvapivost
  • Konkrétnost
  • Věrohodnost
  • Emotivnost
  • Příběhovost

Tyto principy popsali bratři Chip a Dan Heathovi ve své knize Made to Stick.

Až budete příště tvořit obsah, přiložte na něj 6 předchozích principů jako hodnoticí mřížku. Uvidíte, co z vašich nápadů obstojí.

Mít tam vždy alespoň tři čtyři principy věru nezaškodí…

 

3. Dvakrát slyš, jednou piš

Další skvělý bič na neprodukování obsahu, který nikdo nechce. Stačí jediná otázka:

Which websites do you think would cover and promote your content?

To je přece parádní strategické přemýšlení!

Pokud si nepíšete do šuplíku nebo pro radost, tak byste se měli JIŽ PŘEDEM zajímat o využitelnost obsahu. Polopatě: poslouchat, co kdo vlastně chce.

Jaké weby by asi tak mohly chtít uveřejnit a dále propagovat můj obsah?

Pak už jdete úspěchu výrazně, ale výrazně naproti – ještě předtím, než jste napsali jediné písmenko.

 

4. „… and mobile first!“

Lomikare, Lomikare, do roka a do dne, zvu tě na Marketingový súd.

Mám déjà vu. Před rokem v Janáčkově divadle mluvil Cyrus Shepard z Mozu i o tom, jak desktopový design vyklízí pole mobilním verzím už ve fázi přípravy obsahu.

A letos má Paddy Moogan na slidu Petera Meyerse z Mozu a říká: „Dr. Pete měl pravdu… obsahový marketing se dnes rovná mobilní marketing.“

Na desktop umí každý narvat spoustu balastu.

Ale udělat přehlednou a srozumitelnou grafiku pro smartphone či iPad… to už chce moral. A nutí vás to vynechávat ozdůbky, jasně myslet a precizně formulovat.

Což je pro kvalitní obsah hotové požehnání.

Jediné co, tak: nečekejte od zákazníků na mobilních verzích hned dukáty.

Všichni si to na smartphonu v práci rádi prohlédnou… Ale zaplatí až doma z laptopu. Zvyk.

(K dokonalému uzavření kruhu: Peter Meyers letos na Marketing Festivalu byl také. Ale jeho přednáška o Googlu mě zklamala. Tak příště – a třeba o „mobile first“.)

 

5. Content? Kontext!

Vzpomínáte si, co se stalo, když jste něco zadali do Googlu před osmi či deseti lety?

Dostali jste úhlednou stránku deseti stejných modrých linků. Žádné speciální výsledky, žádná velká věda.

A dnes?

Roboti mezitím vystudovali vysokou onlinovou – a kromě explicitní části dotazu daleko více vyhodnocují i řadu implicitních faktorů.

Kdo dotaz položil? Z jakého zařízení? Z počítače, z iPhonu, z tabletu? Kde se zrovna nachází? Jakou má tato poloha souvislost se zadanou frází? Nechce on(a) náhodou vědět…

Roboti čím dál sofistikovaněji předvídají, co chceme vidět. A podle toho upravují i obsah a formu výsledků. Podle Moogana bude význam implicitní části otázky stoupat.

Kontext bude vládce.

Co to znamená pro vás? Přestaňte bláznivě měřit „brandová“ a „nebrandová“ klíčová slova – ale prostě si všímejte jejich úspěšnosti.

Nechtějte jen slepě „měřit sessions“ – ale začněte „měřit lidi“.

Prostě trochu citu…

 

RESUMÉ PŘEDNÁŠKY:

  • Facebook není spása. Investujte čas i do dalších marketingových kanálů.
  • Nejvíc lidé šíří jednoduchý, konkrétní, překvapivý příběh s emocemi.
  • Budování obsahu je vám naprd, když nevíte, pro koho a proč ho děláte.
  • Přemýšlejte nad obsahem: jak bude vypadat na mobilu nebo v tabletu?
  • Kontext je základní věc, bez které se budete točit jako myška v bubnu.

 

comments powered by Disqus

Čas od času vám zdarma pošlu rady, tipy
a know-how

Díky! Poslal jsem vám mail. Zkontrolujte
si inbox – nebo případně i spam složku.