- PROTTO: Desatero profíka
- Tendr na nejlepší copy roku 2024
- 25 top freelancerů: o AI (3. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o životě (2. díl rozhovoru)
- 25 top freelancerů: o byznysu (1. díl rozhovoru)
- Co (ne)čtu. 3 × 13 osobních tipů na knihy
- Born for Robinson: jak si užít Chorvatsko bez lidí i signálu
- Jak vlít radost do žil a klid do duše
- Mio Dio Pandemio! Desatero zkoušek nové koronavíry
- Online zdroje zdarma: naučte se copywriting
- Když má one man show 31 lidí
- Co mě lekce tenisu naučily o mém penisu
- 11 podob zoufalství: Jak moc bolí crowdfunding
- A vítězem ilustrátorské soutěže se stává…
- Jak se mstíme na dětech
- Ufff! Konečně jsem vydal knihu: ORBIS TWEETUS
- Odlož mobil. Prožij si Vánoce s mraze(ní)m v zádech
- Zlo na devět? „ŽIVOTOPIS“. Jak ho napsat, aby vyčníval
- Jak napsat direct e-mail
- Nesnesitelná lehkost prodeje
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web – 2. díl
- Jobovy zprávy v současných nabídkách jobů: česko-český překladový slovník inzerátů
- Namalujte mi obrázek. Dám vám za to svou knihu gratis
- 5 lekcí, které jsem se naučil o výrobě alkoholu – i textu
- Jak mít 6 milionů zobrazení na Facebooku. V jeden den
- Magnet na zákazníky? Našel jsem ho na pláži
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Jak pejsek s kočičkou vařili web
- Naučte se říkat „NE“. To jediné vás posune
- Jak si najít pláž na Bali, kde budete úplně sami
- 33 knih pro (pracovní) inspiraci – 2. díl
- Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web
- 7 blogů, které budu sledovat v roce 2015
- 50 věcí, které jsem (ne)udělal v roce 2014. A co z toho plyne
- Jak změnou homepage zvýšit konverzní poměr o 39 procent za 30 dní
- Proč musí návrh webu znát každý (dobrý) copywriter
- Světová reklama jak bič: 12 božích důkazů. Proč to tak nejde i v ČR?
- MKT FEST #3: „Světu vládne… Avinash!“
- MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“
- MKT FEST #1: „Světu vládne… kontext!“
- Češi – národ cedulek
- Soutěž o 5 audioknih „Pište jako copywriter“
- Pohřeb sloganu: za 12 minut cestou busem ze Slatiny
- Vyplň, přepiš, škrtni a oprav. Najdi, vyznač, rozděl a panuj.
- Brief zdarma
- 9 nesmyslů, které NIKDY nepište
- Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů
- „Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“
- Facebook kampaň z říše snů: 94,6% míra konverze!
- 7 dní o vodě vás nastartuje víc než všechny pilulky světa
- Karkulku milují. Ale kupují od Vlka
- Jak chytit flow za 30 minut
- 10 chyb, které děláte pořád…
- Odhalil jsem zázračnou formuli na úspěch!
- SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého
- Desatero online marketéra
- Každej slušnej člověk ví, že…
- 33 knih pro (životní) inspiraci
- Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?
- 50 věcí, které udělám v roce 2014
- Proč by měl mít copywriter děti?
- Ty Volvo! Tak se dělá virál: 1x Van Damme, 2 kamiony, 16 dní a 54 milionů zhlédnutí
- Co jsem si odnesl z Marketing Festivalu
- Nedá pokoj, až tam vleze: Zeigarnik effect
- Jedna říše. Dvě tváře. Tři oříšky
- Testimonialy: slovo druhých vydá za tisíc vašich
- Tajná laboratoř ze Zlína
- Moje první povídka. A hned erotická
- Praha – Brno – Zlín – Ostrava
- Orgasmus u fabriky: o čem píšu, když píšu o běhání
- 5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook
- Co asi tak na vašem webu hledají...
- MÁM ZÁŽITEK. Díl první: Když se vaše copy vznáší 4 metry vysoko
- Co se stane 31. srpna? A co pak 2. září?
- Jak vytvořit web za tři hodiny
- 3 věci, co mě ser... trápí
- OVACOPI!!!
- Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast
- Love is all around
- Když prodává strach
- Dvakrát piš, jednou odesílej
- The Best of 2012
- „Co teď dělat?“
- Šifra mistra copywritera
- Copy Camp – 24. 11. 2012
- 33 rad, jak být lepší copywriter - poslední 3. část
- Úterky s Viktorem
- Jak psát direct e-mail
- Pište jako pornomagnát
- Nejlepší brněnský copywriter
- České dráhy vypisují výběrové řízení na copywritera
- 33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část
10 chyb, které děláte pořád...
25. 11. 2010 — 509 OTTOSLOV
...a ne a ne si to zapamatovat. A není to tím, že jste nechodili do školy. Prostě jen nepíšete slohové práce každý den. Ztrácíte cvik. Neznáte pravidla.
Podívejte se na 10 výrazů a otestujte se. Pokud je píšete správně, přičtěte si za každou položku 1 bod. Neopisujte.
Hodnocení vaší aktuální jazykové kondice najdete dole.
Jdeme na to!
1. ranní
Co dělat ráno? Uvařit ranní čaj nebo koupit ranní noviny. Ale raný brambor (na poli si pospíšil) můžete do ruky vzít i v poledne a učebnice raného novověku (o časné etapě celého novověku) bude platná i večer. A zítra ráno taky.
2. protežovat
Pokud někomu chcete dát přednost, pak ho asi nechcete protáhnout těžítkem (protěžovat). Hodláte jej ochraňovat, poskytnout mu protekci – a vyjádříte to slovem odvozeným z latinského protegere, ne protěgere. No, i když někteří...
3. standardní
Kdo napíše standartní, má na mysli adjektivum k praporu nesenému na tyči. 99 % z vás ale nemá na mysli standartu prezidenta republiky, ale většinou standard – normální úroveň, běžný životní styl. Nebo ne?
4. Janské Lázně
Vaše teta možná říká: „No do Jáánek pojedém´ přecé, Míro, no néé...“. Pokud ale chcete opravdu dojet do malebného lázeňského městečka a lyžovat na Černé hoře, pak si to raději namiřte do Janských, ne Jánských Lázní.
5. zhlédnout
Viděli jste posledního Harryho Pottera? Pak jste právě zhlédli film. Stejně jakou nudnou výstavu či skvělou operetu. Vystoupali jste na Mont Blanc a díváte se dolů? Právě jste shlédli do údolí. Což je ještě lepší než film.
6. tamější
V Číně tamní vláda sice nerespektuje naše představy o demokratickém soužití, ale žádná tamnější opozice proti tomu nebojuje. Možná tak tamější – protože je odvozena od výrazu „tam“ (v Číně), nikoli „tamní“.
7. exspirace
Koupili jste zázračný lék? Tak ho rychle aplikujte, než vám ex... eeee.... vyprší jeho účinnost. Angličtina má krásné „best before“; my tu na obal musíme spojit latinské ex a spiro – a ne si prostě jen tak expirovat.
8. scenárista
Filmový kritik tu chybu neudělá... ale ne každý jezdí do Cannes. Až budete vypisovat žádost o přijetí na FAMU, tak máte možná dobrý scénář, ale může z vás být pouze scenárista. Proč? No prostě... proto. Pravidla.
9. kdo s koho
Když v roce 2001 český distributor HCE uvedl do kin americký snímek s Robertem De Nirem The Score pod titulem Kdo s koho, klepali si mnozí na čelo. „Přece kdo z koho, ne?“ Ne. Čtvrtý pád, píšeme pouze kdo s koho.
10. na shledanou
Ještě se s vámi neloučím. Poslední slovo v testu jen taktně připomíná, že ani v češtině se nepíše vše tak, jak to slyšíme. Na konci jednání klidně stiskněte ruku a vydrmolte „naskle!“ – ale v psané podobě pouze na shledanou, nikoli nashledanou.
Vyhodnocení – jak jste na tom?
0 bodů
Kupte si nějakou pěknou knihu.
1–2 bodů
Přečtěte si návod k „0 bodů“.
3–4 bodů:
No ale ani já vás nepotěším.
5 bodů
Šedý průměr. Prostě nic moc.
6–7 bodů
Eeeee... potrénujte ještě trochu.
8–9 bodů
To je gutis čeština. Félicitation!
10 bodů
Můžeme si tykat. Já jsem Otto...
comments powered by Disqus